andreas i uppsala
20-11-2003, 22:50
i somras satte jag några basilika frön i backen som kom upp någon månad senare.De växte på bra och blev stora.När det blev kallare grävde jag upp dem och satte dem i en kruka.
Jag har tänkt göra likadant nästa år men inte på samma ställe utan och nu jag undrar hur varmt måste de ha för att komma upp och växa på bra.Jag har inte längre tillgång till den platsen.
En lavendel(enorm) ska planteras där och kommer ta upp hela platsen.Jag har läst att de behöver en mycket varm plats.När jag läste det blev jag lite förvånad eftersom platsen befinner sig i halvskugga.(sol från 9-15? i juli)
hur varmt behöver de och hur mycket sol?(om man bara kastar några frön i backen)
mvh
andreas
Basilika gillar inte temperaturer under 10 grader men om den bara har det varmt nog så går den säkert att odla i inte fullt så soliga lägen utan större problem men den vill ha det ganska luftigt runt sig
Mvh
Tesa
Ingrid på Västkusten
21-11-2003, 11:50
10 grader gäller egenligen på våren och vid etablering. Sedan tål plantan lägre men är känslig som attan för bl a drag = blåst.
Skaffa en jordtemometer, kostar under hundralappen så ser Du vad Du har. Skulle tippa att dte är säkert 10 grader i jorden med samt väldränerat och sandigt som ger bäst.
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.