I somras köpte jag mina första jordgubbsplantor (tyvärr har jag glömt sorten...) och hade i urnor. De gav jättegoda och mycket bär, men när bären var slut så flyttade jag bak urnorna till änden av min trädgård. Där fick de stå tills jag återupptäckte dem häromdagen... Nu har de ju dock skickat iväg massor av babyplantor som fäst sig rejält i omgivningen. Jag har precis gjort iordning ett nytt land där jag luckrat jorden rejält och haft i hästgödsel dit jag funderar på att flytta dem... Egentligen hade jag inte tänkt att börja använda det landet förräns nästa år, men de kan inte vara kvar där de fäst sig nu. Totalt är det ca 25-30 nya små plantor.
Mina frågor är:
Kommer moderplantorna ge bär nästa år igen?
Är det en bra idé att plantera ut de nya små plantorna i mitt nya land nu i sena oktober?
Trivs de i hästgödslen, eller blir det för kraftigt att nyplantera dem i det så här sent på året?
Om jag kan plantera dem nu; Är det bäst att täcka med höstlöv eller annat?
Gödslar jag i så fall med något ytterligare i vår, eller räcker hästgödseln från nu?
Ska kanske tillägga att vi bor i Västra Götaland, så frost i luften på natten men inga problem att gräva i backen ännu...