sjöbäcken
Hej! help.gif
I somras köpte jag mina första jordgubbsplantor (tyvärr har jag glömt sorten...) och hade i urnor. De gav jättegoda och mycket bär, men när bären var slut så flyttade jag bak urnorna till änden av min trädgård. Där fick de stå tills jag återupptäckte dem häromdagen... Nu har de ju dock skickat iväg massor av babyplantor som fäst sig rejält i omgivningen. Jag har precis gjort iordning ett nytt land där jag luckrat jorden rejält och haft i hästgödsel dit jag funderar på att flytta dem... Egentligen hade jag inte tänkt att börja använda det landet förräns nästa år, men de kan inte vara kvar där de fäst sig nu. Totalt är det ca 25-30 nya små plantor.

Mina frågor är:
Kommer moderplantorna ge bär nästa år igen?
Är det en bra idé att plantera ut de nya små plantorna i mitt nya land nu i sena oktober?
Trivs de i hästgödslen, eller blir det för kraftigt att nyplantera dem i det så här sent på året?

Om jag kan plantera dem nu; Är det bäst att täcka med höstlöv eller annat?
Gödslar jag i så fall med något ytterligare i vår, eller räcker hästgödseln från nu?

Ska kanske tillägga att vi bor i Västra Götaland, så frost i luften på natten men inga problem att gräva i backen ännu...
inglan
Hej!
Tycker att andra o tredje året ger plantorna mest, fast störst och tidigast jordgubbar på ettårsplantorna. Odlare använder plantor i högst fem år, sen minskar skörden för mycket.
Jag skulle plantera ut nu, de har ju rätt bra rötter väl?!
Tror att det är för starkt med att plantera i hästgödsel, fast det är mest en gissning.
Jag tycker det låter bra med lite lövtäckning, mina plantor får automatiskt löv runt sig nu på höstkanten, när löven ramlar ner och blåser dit.
Jag gödslar vår och sedan efter skörd, vet inte om jag gör rätt, men jag har fått goda jordgubbar och rätt mycket också! smile.gif
Lycka till och kanske får du bättre svar av nån annan!
Inglan
sjöbäcken
Tack Inglan för svaret! thanks.gif
Ja de har hyfsade rötter, om det hade varit någon annan sorts planta hade jag tyckt att det var tillräckligt för utplantering så då hoppas jag att det är lagom storlek även för jordgubbar. Med tanke på vad du skrev om bättre skörd år 2 och 3 så tror jag nog att jag gräver ner moderplantorna också då. Jag hade tänkt att de kunde kanske övervintra i urnorna men då är det lika bra att ge dem ordentliga förutsättningar för lika goda bär nästa år.

Inga mer jordgubbsodlare som har några mer förslag?
calorine
Hejsan!

Det är väl aldeles för sent för svar nu men inför kommande år kanske det kan hjälpa! smile.gif
Även om odlare byter plantor varje eller iallafall vartannat år ger jordgubbarna helt klart bäst skörd andra och möjligtvis tredje året men fortsätter att ge längre än så. Om du sedan revförökar några per år så kommer du ju ha plantor i alla olika åldrar så bärproduktionen kommer inte vara något problem.

När du sätter jordgubbar ska du framförallt försöka se till att den översta delen av roten (eller undre delen av bladrosetten) inte hamnar under jord, vet inte vad man ska kalla den men det är en liten knuta liksom och om toppen av den hamnar under jord ökar risken för att plantan kommer mögla och/eller ruttna.

Man brukar ju gödsla en gång på hösten för det är då blomanlagen bildas men de kräver ju egentligen inte så kraftig gödsling. Men det är viktigare att inte gödsla för mycket på våren för då kommer plantorna lägga all energi på att producera bladmassa så bärproduktionen kommer minska. Dessutom har studier visat att bär som inte tillförts extra kväve har bland annat högre C-vitamin-innehåll.

Förra veckan planterade vi ut fröplantor (ca 15-20 cm hade de blivit) sedan i våras och vi täckte inte dem med något. De kommer ändå vissna ner nu när som helst och nyplanterade eller ej kommer några atagligen att dö av vinten iallafall. Om vi nu får någon i år wink.gif

Hoppas det hjälpte något!

/ Caroline
KarinSKARA
Går väll bara att tillägga att man ALLTID skall markera de plantor som ger bäst/godast gubbar och ta nya plantor ENDAST från dem.
Tar man av de som ser störst ut brukar det vara de som gett minst skörd.
Vet man ej så får man chansa och komma ihåg markeringen till nästa år.
Bättre att ta revplantor från flera moderplantor, än från endast en.

Efter 4 år brukar man byta ut de gamla plantorna.
ALDRIG plantera nya på den platsen, fören tidigast efter 2 år!!!

Vid sen plantering, som nu, får man hålla koll så de inte fryser upp under vintern eftersom de inte växer fast lika bra nu.

Blir så avundsjuk på er som kan odla dessa godisar, får hålla mig till de mer svagväxande vita som JAG inte tycker är riktigt lika goda tyvärr.
ingrid fuxwall
Är kanske inte relevant men jag tog en massa revor och satte i krukor - de gav bär i krukorna och nu är dessa plantor nerbäddade i en kompost, övertäckta med lönn löv - ska bli spännande och se om de vaknar till liv i vår igen
calorine
Ifall du sedan vill ha en naturlig återförsel av näring kan du odla någon ärtväxt i ditt gamla jordgubbsfält medan det vilar. smile.gif
sjöbäcken
Tack alla ni snälla som delat med er av era jordgubbstips!
I år har jag ju redan fått ner dem i jorden lite på vinst och förlust, men till nästa säsong vet jag hur jag ska tänka. Skickar er en virtuell burk jordgubbssylt som tack! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon