Morjens,
Jag som inte har haft varken tid eller kunskap att bygga en egen hydroskopisk odling har länge sökt efter en färdig lösning. I februari i år hittade jag en alldels ypperlig produkt, Zengrow bordsträdgård.
Det fina med denna bordsträdgård är att du inte behöver göra annat än tillsätta vatten och näring, så kan du så dina växter eller sätta in t.ex. sallads/örtkrukor du köpt i mataffären.
Zengrow säljer också näringstabletter utvecklade för hydroskopisk odling som har en buffer som håller pH på rätt nivå.
Då jag undersökte en s.k. gör det själv version så räknade jag ut att priset för en egen hydroskopisk odling och Zengrow bordsträdgård var ungefär det samma. Då beaktade jag i priset vattenkärlet, pumpen, belysningen och närningpreparaten. I Zengrows bordsträdgård sköter pumpen om både vattentillförseln och syresättningen av själva vattnet.
Idag har jag ständigt fyra sallader och två örter i bordsträdgården och på så sätt är min familj s.g.s. självförsörjande.
Tillsvidare har jag inga dåliga erfarenheter av bordsträdgården. Jag har odlat en hel massa olika sallader, ett tiotal örter, provat på både körsbärstomater och chili.
Är det någon annan som provat på Zengrow bordsträdgåren? Hurdana erfarenheter har ni?
Jag skulle också vilja höra om erfarenheter av er som byggt era egna hydroskopisk odlingar.
MaCCa