Margith
Saken är den att jag hävdar att jag har sommardäck på min bil.
Resten av min familj hävdar att jag har dubbfria vinterdäck/allvädersdäck... eller vad det nu kallas.
Hur ska jag kunna överbevisa dem om att jag har rätt??
Meriona
Kolla vad de är märkta med, vinterdäck ska vara märkta med MS M&S eller Mud&Snow.
Margith
Sablars!! Nu har jag varit ut och kollat.
Sonen har allvädersdäck, det vet jag. På de står det M+S.
På mina däck står det..... M+S..... shy.gif

Lova att inte skvallra Meriona a0a.gif

Tack för hjälpen smiley_small_hug.gif
Meriona
Jag lovar Margith, skrapa bort bokstäverna du....hihi laugh.gif

Men då kör du ju säkert iallafall, när det börjar snöa, det är ju huvudsaken! tummenupp.gif

KURT
Förutom att de naturligtvis skall ha godkänt mönsterdjup, så är det också viktigare att inte vinterdäck är alltför gamla. Vinterdäck innehåller mera naturgummi, och det gör att de blir mjukare och fästet blir bättre. Men däcken hårdnar med tiden, tillverkningsdatumet skall också stå på däcket:

http://www.dn.se/2.738/2.739/odubbad-favor...oraren-1.628762
Gudrun i Göteborg
CITAT (KURT @ 21-10-2009, 17:35) *
Förutom att de naturligtvis skall ha godkänt mönsterdjup, så är det också viktigare att inte vinterdäck är alltför gamla. Vinterdäck innehåller mera naturgummi, och det gör att de blir mjukare och fästet blir bättre. Men däcken hårdnar med tiden...
Så om dina M+S är gamla så är dom ju sommardäck whistling.gif
Rosmarin
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 21-10-2009, 18:17) *
Så om dina M+S är gamla så är dom ju sommardäck whistling.gif

giggle.gif tummenupp.gif
andersen
Bara för att däcken är märkta med m+s så behöver det inte betyda att dom är bra som vinterdäck, terrängdäck är ofta märkta med m+s utan att för den skull vara framtagna att köras på vinterväglag.
MariaS
CITAT (andersen @ 21-10-2009, 19:16) *
Bara för att däcken är märkta med m+s så behöver det inte betyda att dom är bra som vinterdäck, terrängdäck är ofta märkta med m+s utan att för den skull vara framtagna att köras på vinterväglag.

Du hann före...

M+S kan också betyda Mould and sand, vilket är terrängdäck. Vill man vara helt säker, så kolla med din däckhandlare. Däckmärket hör ihop med beteckningen.
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 19:22) *
M+S kan också betyda Mould and sand, vilket är terrängdäck. Vill man vara helt säker, så kolla med din däckhandlare. Däckmärket hör ihop med beteckningen.

Om du har en liten stadsbil, så är sannolikheten att det är terrängdäck försvinnandde liten...
Meriona
Jag åker nog på att köpa nya vinterdäck, kan inte bestämma mig om jag ska testa friktionsdäck, har alltid haft dubbdäck. Visst är det isigt här ibland men då kan jag väl åka buss de dagarna då.... Eller vad gör man? Bor i mindre stad, kör på landet ibland till mammsen, men inte så mycket annars.... Hjälp? unsure.gif

Kapar tråd hejvilt, men Margith har ju fått svar på sin fråga...
MariaS
Fördelen med friktionsdäck, om man bor i områden som till största delen har isfria vägar, är att man sparar in på bränsleförbrukningen, för att inte tala om vägbanorna. Dessutom är ju även friktionsdäcken billigare...
Aqvakul
Problemet fäör oss som kör odubbat är att vi är beroende av att ett visst antal bilar kör dubbat så att ytan när det är vinterväglag ruggas upp...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2009, 22:29) *
Problemet fäör oss som kör odubbat är att vi är beroende av att ett visst antal bilar kör dubbat så att ytan när det är vinterväglag ruggas upp...

Beroende beroende nja, för i tiden så körde dom flesta året runt med sommar däck, och i tyska alperna kör ingen med dubbdäck.
andersen
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2009, 19:33) *
Om du har en liten stadsbil, så är sannolikheten att det är terrängdäck försvinnandde liten...

Det är inte bara det, m+s däcken skall vara godkända vinterdäck
andersen
Ang vinterdäck, kopierat från blockets nyheter.

Nya regler för vinterdäck
Sverige 22 okt 16:52

Regeringen beslutade på torsdagen att kommunerna får bestämma själva om förbud mot dubbdäck. Enligt SVT motiverar infrastrukturminister Åsa Torstensson, C, beslutet med att kommunerna som har problem med höga partikelhalter nu kan säga nej till dubbdäck på vissa vägar eller sträckor.

Myosotis
CITAT (andersen @ 22-10-2009, 17:48) *
...förbud mot dubbdäck...

-fear-.gif Ibland kommer jag inte uppför backen här hemma ens med dubbdäck! rtfm.gif Några bussar finns det inte.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 15:59) *
-fear-.gif Ibland kommer jag inte uppför backen här hemma ens med dubbdäck! rtfm.gif Några bussar finns det inte.

då ska du nog inte ha dubbfria...
Myosotis
nej, verkligen inte. Bara min kommun inte får för sig att förbjuda dubbar.
Aqvakul
Om det blir förbud så blir det troligen i stadskärnorna.
andersen
CITAT (Aqvakul @ 23-10-2009, 16:44) *
Om det blir förbud så blir det troligen i stadskärnorna.

Ja så som det ser ut nu ja, men i framtiden så kan man nog förvänta sig ett totalförbud pga att dubbdäck dödar flera en det dör i trafiken, sedan är det ju så att vägbanor blir slitna och det är en stor kostnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon