Är det försent att flytta hallonbuskar?
Jag har fått ta över en till odlingslott och är därmed uppe i hela 120m2. På den nya lotten står det utspritt minst 10st hallonbuskar (det har tidigare funnits ett antal rader med glest planerade hallonbuskar). Om jag ska kunna odla något på resten av lotten måste dessa utspridda buskar flyttas. Jag tänkte sätta dem tillsammans i en hallonhäck i ena sidan av lotten.
Frågan är: När är det lämpligast att flytta dem? Är det bäst nu när de gått och lagt sig för vintern? eller när de precis har vaknat efter vintern? Här i Uppsala har frosten kommit sedan ett par veckor, allt frostkänsligt har dött och hallonen verkar ha gått och lagt sig för vintern, men marken är fortfarande grävbar om än mycket tung och kladdig (lera).
Jag funderade så här:
Flytta på våren då de börjat skjuta nya skott kanske riskerar att förstöra det årets tillväxt och kanske även påverka skörden under sommaren.
Flytta nu innebär ju att man antagligen kommer att förstöra en hel del av de fina rötterna, och de kommer kanske inte att hinna komplettera rotsystemet så här sent. Med risk att de mår dåligt under vintern och blir fördröjda med skjutandet av skott på våren, eller att de kommer att ge väldigt lite bär nästa år.
Överleva kommer de ju att göra i vilket fall, men jag vill ju optimera skörden av bär, fast jag måste flytta buskarna.
Vad tror ni? Vilket är bäst? Flytta nu eller i vår?
RibesRubusVitis
21-10-2009, 15:50
Jag skulle flytta nu. Hallon har inga djupa rötter, däremot sprider de sig åt sidorna. Det är ju skotten som vuxit upp i år som ger skörd nästa år, om det är "normala" hallon. Du behöver alltså inte gräva mer än ett spadtag djupt, men försök få med breda sjok jord om du t ex släpar dem på en skyffel. Knopparna för nästa års skott finns redan på plats, så undvik att påverka jordens ytskikt.
Aqvakul
21-10-2009, 15:53
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-10-2009, 16:50)

Jag skulle flytta nu. Hallon har inga djupa rötter, däremot sprider de sig åt sidorna. Det är ju skotten som vuxit upp i år som ger skörd nästa år, om det är "normala" hallon. Du behöver alltså inte gräva mer än ett spadtag djupt, men försök få med breda sjok jord om du t ex släpar dem på en skyffel. Knopparna för nästa års skott finns redan på plats, så undvik att påverka jordens ytskikt.
Instämmer!
Håller också med.
Tänk också på att hallon sprider sig duktigt. En del odlar dem i hinkar för att slippa detta. Om du kan/orkar, gör någon slags rotspärr mot resten av landet - om du inte vill ha fler plantor vill säga.
Va snabba ni var med att svara! Tack för råden.
Då blir det flytt i helgen. Jag ska gräva rätt djup tänkte jag och vräka ner blandat organiskt material innan jag planterar hallonen, min förhoppning är att det ger ett långsiktigt näringsförråd så att jag slipper gödsla dem. Det borde väl vara en bra strategi? För de tycker väl om mycket näring?
Tipset med rotspärr i sidled var bra. Tack. Ska nog åka till affären och köpa sådant där grönt plastband, vågformat och 2dm djupt och gräva ner. eller finns det andra varianter som är bättre? Det borde ju hålla hallonen på plats. och borde dessutom dämpa kvickrotsproblemet samtidigt. Det är rätt mycket kvickrot på lotten, och kvickrotskoncentrationen ökar misstänkt ju närmare man kommer en hallonbuske. Så jag måste nog dock röra runt lite överst i jorden för att få bort kvickrötterna. Jag tänkte försöka hålla nolltolerans... får bara hoppas att jag inte förstör för många små skott.
~10 buskar har 3-5 pinnar som är runt 1,5m. Dock finns det många plantor som bara syns som stubb av avklippta grenar. Min nästa fundering är därför om det är någon vits att försöka transplantera dem också. Jag vet inte hur det såg ut i våras, de kanske hade grenar då. Är de döda eller kommer de upp i vår? Hur ser man om de lever?
Det blir väl inga bär på dem i sommar men jag får väl se dem som en långsiktig resurs, om de överlever vill säga. Samtidigt är det ju onödigt att ta plats i den nya hallonhäcken med buskar som inte lever. Om jag flyttar buskar som lever men inte har några grenar kan de klara sig?
Jag flyttade mina tidigt i somras, jag tänkte att funkar det så funkar det... Höll på att bli galen av allt gräs och annat som växte och kvävde plantorna.
De flesta av mina plantor var väldigt små då de inte gillat läget tidigare men de har under sommaren etablerat sig bra och några små hallon blev det allt. Så jag kan tänka mig att om du flyttar dem nu i höst så kan du nog få hallon nästa sommar.
Om du gräver upp plantorna som är stubbade så märker du om det finns liv idem, antingen genom att det finns små skott eller så kan du kasnke skrapa lite försiktigt. men jag misstänker att om de inte visar tecken på liv nu så är det nog inte så mycket att spara. Kanske du kan plantera frågetecknen lite avsides så att du har koll på dem. Om inget händer så kan du ju lätt dra upp den ur den fina myllan som du nu får!
Jag vet inte om 20 cm kantavskiljare räcker. har för mig jag läst att de kan gå ganska djupt fast min erfarenhet i mitt trädgårdland är att rötterna inte går så djupt. Men det är nog bättre med det skyddet än inget i alla fall. Kirskålen har jag också för mig kan gå låååångt ned. Men lite borde det ju stoppa...
Jag la gräsklipp ovanpå min omplantering och det funkade riktigt bra som stopp för en massa ogräs. Tistlarna brydde sig inte så mycket men dem kunde jag då bara rycka upp.
Herbert Arvidsson
25-10-2009, 07:41
Hej det är viktigt att det är ogräsrent antingen du planterar nu eller väntar till tidig vår.
Suck!
Det blir nog ingen omplantering av hallon innan våren ändå. Jag har ambitiösa planer, så jag började gräva upp för den nya hallonhäcken. Planen var:
1,2m brett (två rader med buskar) och 6m långt. gräver ur ~3dm djupt så att jag kommer ner till grå lera. lägger på kvistar, löv, gräs, blast och liknande innan jag lägger tillbaka jorden och sen planterar de nyflyttade hallonplantorna ovanpå. Runt alltihop gräver jag ner en grön 2dm hög plastbarriär för att hindra de värsta rötterna från att spridas.
Problemet är att lerjorden så här års är blytung, blöt och kladdig. Fastnar på stövlarna, på grepen, på spaden, på handskarna, på allt. Efter helgen har jag hunnit gräva ungefär en fjärdedel. Ska göra ett nytt försök till helgen och hoppas hinna flytta ett par buskar buskar i alla fall. Dessutom borde det vara lättare att bli av med kvickroten nu innan det kommer upp massa späda hallonskott till våren.
Om jag flyttar merparten till våren, hur påverkar det hallonskörden till sommaren? En hel del rötter går ju av hur man än gör. Kommer jag att störa tillväxten av nya grenar på våren, och produktionen av hallon i sommar, när jag flyttar på våren?
blomkronan
21-11-2009, 08:15
CITAT (Scout @ 27-10-2009, 10:41)

Om jag flyttar merparten till våren, hur påverkar det hallonskörden till sommaren? En hel del rötter går ju av hur man än gör. Kommer jag att störa tillväxten av nya grenar på våren, och produktionen av hallon i sommar, när jag flyttar på våren?
Det här vill jag oxå ha svar på...

jag sitter i samma sits! Hallon på felställe, i lera! Vill placera en kompost på platsen där hallonen står. I oktober sa ni att det var OK att flytta hallon men hur är det med november?? om jag orkar... kan jag flytta på dom nu?
Hej
Du kan flytta nu , men vi är om att frost ska attackera rötter före etablera rötter sig..
H:Bassam
Herbert Arvidsson
22-11-2009, 09:28
Hej, först av allt, så kan en del hallon trivas i lerjord och andra i lättare jord. Viktigast är att platsen är fri från ogräs och har soligt läge. Om det fortfarande är möjligt att gräva i jorden så går det bra att sätta nya plantor. Plantorna etablerar sig bättre inför kommande säsong. Risken är bara att dina plantor kan vara utsatta för nematoder i rötterna, och då klarar de sig inte på den nya växtplatsen, kan också vara fröplantor av den sort du har. Ta hellre hand om de plantor du har, I Stockholmstrakten dröjer det nog innan den riktiga vintern slår till. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.