Aqvakul
Såg just på ett TV-program om att leta hus i Tasmanien. En trädgårdsexpert där rekommenderade gips för att förbättra tung lerjord. Det var något helt nytt för mig.
Är det någon som har erfarenhet?
Nauti
Ja, man kan jordförbättra lerjordar med gips. Jag vet en som pratade om att göra det i alla fall. Skall se om jag hittar någonting mer angående det.
KRT
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2009, 18:43) *
Såg just på ett TV-program om att leta hus i Tasmanien. En trädgårdsexpert där rekommenderade gips för att förbättra tung lerjord. Det var något helt nytt för mig.
Är det någon som har erfarenhet?

Vanligt gipspulver eller i vilken form? Tänker mest på gipsplattor - de blir ju bara en tung massa när de blir blöta.... Kan inte begripa hur det skulle förbättra tung lergjord. Gips är ju inte poröst alls, så hur skulle det kunna förbättra jorden? Kan det ha varit kalken i gipset de ville åt, alltså i stället för att kalka så "gipsar" man? Men det har ju i så fall ingen direkt verkan på jordens sammansättning och luckerhet, eller?
Var det verkligen gips de rekommenderade, inte någon fel-översättning eller så?
Nauti
Här är länken till artikeln jag tänkte på: ]http://ezinearticles.com/?Gypsum---Composi...&id=3077021.
MariaS
Jag kan tänka mig att man i kalkfattig lera kan använda sig av gips, som får lerkornen att fästa mot gipset istället för leren och därmed växer aggregaten och klumpar sig. Gipset fungerar alltså som en form av lermagnet. Men på den svenska kalkhaltiga leran, vore det rent förkastligt att ens fundera på.

Har kollat lite snabbt bland min litteratur och på några svenska sajter, men jag kan inte se en enda "svensk" jordförbättring med gips.
Piccante
Enligt Nautis artikel ger inte gips någon nettoökning av pH då kalciumet i gipset som är basiskt tas ut av sulfatet som bildas då gips bryts ned. Men jag fattar inte riktigt i vilken form de tillför gips? Som pulver borde det ju bli värre i en lerjord. Kan kristallint gips vara grövre tro? Har för mig att "ökenrosor", en dekorativ stenrosett som är populärt som samlar föremål består av gips.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 21-10-2009, 21:06) *
Enligt Nautis artikel ger inte gips någon nettoökning av pH då kalciumet i gipset som är basiskt tas ut av sulfatet som bildas då gips bryts ned. Men jag fattar inte riktigt i vilken form de tillför gips? Som pulver borde det ju bli värre i en lerjord. Kan kristallint gips vara grövre tro? Har för mig att "ökenrosor", en dekorativ stenrosett som är populärt som samlar föremål består av gips.
Jag har fått för mig att det är gips i pulverform som gäller.
Aqvakul
Tack för intressanta inlägg.

Undrar fortfarande om det används i Sverige. Enligt artikeln som Nauti länkar till så är det ju "PH-neutralt" och jordförbättrande på tunga lerjordar.
varghem
står i artikeln att områden med större regnmängd per år än 20" ska använda dolomit kalk, det har jag hört talas om här men inte gips.
MariaS
Ja, dolomitkalken är nog den kalkform som används mest här i sverige, alla jordmåner inräknade. Men jag har fortfarande aldrig hört någon som använder ens det som jordförbättrare. Men jag ska kolla upp det på skolan om drygt en vecka. Marklärarna där borde ju faktiskt veta.
Piccante
CITAT (MariaS @ 22-10-2009, 08:43) *
Ja, dolomitkalken är nog den kalkform som används mest här i sverige, alla jordmåner inräknade. Men jag har fortfarande aldrig hört någon som använder ens det som jordförbättrare. Men jag ska kolla upp det på skolan om drygt en vecka. Marklärarna där borde ju faktiskt veta.

Dolomitkalk brukar väl vara lite dyrare när man köper den på trädgårdshandeln. Dolomit innehåller till skillnad från ren kalksten även magnesium och är något mer långtidsverkande tror jag då den inte löses upp lika fort.

En anledning att inte använda gips som jordförbättrare är att det borde vara förhållandevis dyrt? Industrin köper stora mängder gips för reningsprocesser och tillverkning av byggmaterial men Sverige ar inga betydande gipsfyndigheter vad jag vet så det måste bli ganska dyrt för enskilda att köpa gips i stora säckar för att sprida i trädgården.

Vore intressant att höra om din lärare vet något om att jordförbättra med gips. Vilken skola är det du går på?
Piccante
Hittade två artiklar om gips som jordförbättring:
Iowa State University
"Advertisements for gypsum often claim the addition of gypsum will help loosen heavy, clay soils and improve soil drainage. The addition of gypsum to Iowa soils, however, is of little benefit".

http://en.allexperts.com/q/Lawns-725/Hard-Clay-Lawn.htm enligt denna person som har testat så använder man granulerad gips för att få bättre struktur på jorden och inte pulver.
LasseB
Gips ??? är det en felöversättning ska det inte vara kalk
Låter myska i mina öron
Aqvakul
Jag har också fått för mig att gips är förhållandevis dyrt. Så det kan ju vara ett skäl att avstå.
MariaS
Nu har jag ett korrekt svar!

Gipsgranulat och eller kalksten används i sydeuropa som jordförbättring av lera, eftersom den leran inte är sedimentlera, utan en annan typ av lera som är väldigt näringsfattig.

Sen fick jag av läraren ifråga ett fniss som svar angående samma teknik här i Sverige. Svaret var: Några av beståndsdelarna i cementtillverkning är torkad sedimentlera och kalksten. Gips består till största delen av släckt kalk, resten kan du räkna ut själv.

Så det finns nog andra skäl än prislappen till att man faktiskt inte använder vare sig kalksten eller gips i den svenska sedimentleran.

(Sedimentlera är bergrester från istiden)
Bassam
Hej
Det finns som heter kalkmjölsten som kan använda för att förbättre lera jord.
H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 29-10-2009, 23:31) *
Hej
Det finns som heter kalkmjölsten som kan använda för att förbättre lera jord.

Fortfarande i sydeuropa. Man tillsätter ALDRIG någon form av kalk till sedimentlera. Ord som kommer direkt från en lärare i markkunskap!
Bassam
Hej Maria 5
Du fasta på gamla lära boken , om du läser på informationen som skriver på jord påsar idag ,du kan läser att
3
de blanda 6 kg kalksetnmjöl med 1 m jord.

MariaS
CITAT (Bassam @ 31-10-2009, 21:42) *
Hej Maria 5
Du fasta på gamla lära boken , om du läser på informationen som skriver på jord påsar idag ,du kan läser att
3
de blanda 6 kg kalksetnmjöl med 1 m jord.

Enligt lärare i marklära ska man INTE kalka sedimentlera! Att man sen blandar kalk i torv, är ju en helt annan sak!

Alltså TILLSÄTT INGEN I KALK I SEDIMENTLERA!
Piccante
I Sverige dominerar två typer av leror glacial lera som har avsatts på bottnar efter att isen smälte vid senaste istiden och postglacial lera som har bildats då glacial lera har omlagrats och förflyttats.
SGU (Sveriges geologiska undersökning) har bra länkar om lera; glacial lera
postglacial lera
Den postglaciala leran är fattigare på kalk eftersom den är omlagrad och har förflyttats av vatten, då har kalken eroderat och lakats ut. Men! något som är vanligt i ådalar i västra/ sydvästra Sverige är att de dalgångarna är rester a tidigare vikar och fjordar där det levde mycket marina djur. Lämningar av dessa djur som musslor, snäckor mfl har lämnat skalbankar och skalgrus vilket gör att även kalkfattig lera och annan kalkfattig jord lokalt kan ha små förekomster med mycket kalkskal. Så även i områden med kalkfattig postglacial lera så urlakas lite kalk ur skalgrus. Lermarker i Sverige är sällan försurade utan ofta ganska basiska eftersom lera även innehåller andra mineral som buffrar så att kalka lera är ofta väldigt onödigt.
albin helgesson
Många duktiga odlare i USA använder ( GYPSUM ) alltså gips för att
göra tunga lerjordar porösa och lättarbetade, vet ej dock om det finns i Sverige
Bassam
j
Piccante
CITAT (Bassam @ 01-11-2009, 22:36) *
Hej
på grund att lera mycket sur och fattas kalk , det är bra om vi kan lägga kalkmjölsten för att vi förbättre jord struktionen och för bättre jorden PH .
H:Bassam

Men Bassam, lera är sällan sur. Lera (clay) består av mycket små partiklar av vittrat berg. I Sverige har mycket av de yngre bergarterna vittrat ned och därför har mycket kalksten (limestone), skiffer (slate), sandsten och andra bergarter bildat dagens lera. Men även vulkaniska bergarter kan ge ne lera som är ganska neutral då det finns mycket magnesium i vulkaniska bergarter som också ger högre pH. Sen förekommer skalgrus och kalksediment i leror som legat under vatten, så lera har sällan lågt pH.
Bassam
HEj Maria5

Du har rätt på att vi kan inte blanda SEDIMENTLERA med gips på grund att de behåller 80% caco3 .

Bassam
HEJ
PH för lera beror på varifrån kommer lera .
HY:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon