HasselCarina
HEJ!!

Har ett lutande torn.. Ett plommonträd som blir mer och mer snett.. Trädet luta redan när vi köpte huset och jag harvarit på väg flera gånger att fixa det, Men hur gör jag?? Såg att barken var skadad ner till och att det var masser med tvestjärtar under den i somras men nu är dom utrotade.. Hur gör jag nu då? Och är det någon som vet hur man ska beskära det? Någon kanske vill ta sig an det?? Detta träd står i Löa i bergslagen.. Så frågan är: Ska man resa trädet? och isf hur. hur beskär jag det?

Mvh Hassel
KURT
Beskära behöver du knappast göra. Man kan räta upp träd med stöd, men stödet måste de vara mjukt och brett, så att det inte blir skador på stammen. Men när trädet är så litet som det ändå är så skulle nog jag ändå försöka med ett ordenligt grävjobb nu på hösten, för att räta upp det. Men det kommer att behövas grävas en hel del, och sedan behöver trädet vattnas extra i vår när det börjar växa igen.
Bassam
Hej
EN stöd hjälper inte du behöver tre stöd omkring och koppla stammen med dom..
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
har ni kollat stammen och rothalsen så det inte är svamp eller röta på det ?

för då är det kanske bättre att ta veck det helt. och ev jordförbättra och plantera nåt annat.
Peztis
Om du ska tänka positivt: det blir lätt att komma åt plommen! giggle.gif
HasselCarina
haha! ja men vaddå inte beskära?? Det ser ju för jävligt ut.. =P Jahapp! Får kika om det kan vara nån röta på skiten med då.. =P Blir så trött på det.. Men jäklar vad frukt det blev på det i år!

//Hassel
KRT
Jag undrar mest hur tusan det kan bli så snett...... Är det marken som har satt sig eller någon som kört på det? Inga elefanter som bott i trädgården biggrin.gif?

Skämt åsido, om du vill få et upprättstående träd är det nog bara två alternativ som går - antingen försöker du mha stöd tvinga det att luta mindre, eller också får du gräva upp delar av rötterna och försöka räta upp det på det sättet...... Alternativ tre är att ta bort det och sätta ett nytt. Men om det ger bra med frukt är det ju hiskeligt synd att ta bort det.

Kom på, det finns ett alkternativ 4, låt det vara snett, grenarna söker sig ju redan rakt uppåt, så om ni inte låter det bli FÖR stort torde det inte tippa i första taget....
KURT
CITAT (HasselCarina @ 22-10-2009, 17:25) *
haha! ja men vaddå inte beskära?? Det ser ju för jävligt ut.. =P Jahapp! Får kika om det kan vara nån röta på skiten med då.. =P Blir så trött på det.. Men jäklar vad frukt det blev på det i år!

//Hassel

Det finns ett par grenar som går in i kronan som man möjligtvis kan ta bort. Men annars beskär man inte stenfrukter speciellt mycket.
Rosmarin
CITAT (KURT @ 23-10-2009, 06:17) *
Det finns ett par grenar som går in i kronan som man möjligtvis kan ta bort. Men annars beskär man inte stenfrukter speciellt mycket.

...och om man ska göra det så ska det helst göras när eller precis efter att trädet bär /har burit frukt. Stenfruktsträd är känsliga och kan blöda ihjäl om de beskärs vid fel tidpunkt.

Gossen Ruda
Skadorna på stammen boror kanske på påkörning med gräsklippare. Svårläkta, oftast oläkbara. Trädet kan leva länge med rötskador men är inget att satsa på. Sätt ett nytt träd och ta bort detta missfoster när det nya bär frukt, om det överlever så länge. Stötta så länge.
HasselCarina
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2009, 15:36) *
Skadorna på stammen boror kanske på påkörning med gräsklippare. Svårläkta, oftast oläkbara. Trädet kan leva länge med rötskador men är inget att satsa på. Sätt ett nytt träd och ta bort detta missfoster när det nya bär frukt, om det överlever så länge. Stötta så länge.

Haha missfoster var det! =P Ja hörre ni, jag vet då inte.. Kan inte trädhelvetet stå rakt! Tror det har varit ett gäng eleanter ändå.. biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2009, 15:36) *

Håller med Gossen - satsa på ett nytt träd!
Bassam
Hej
trädet är fint , men behöver till tre stöd till rötter fasta i marken bra då trädet kan stå ensam bra.
H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon