Full version: Vilken jord?
flouee
Jag ska förhoppningsvis (om posten inte slarvar bort mitt paket...) plantera ett gäng rosor i helgen, och jag fick tipset från en lokal handelsträdgård att barkmull var det bästa med tanke på den jord som jag redan har (tung lerjord). Men nu läser jag i ett annat inlägg här på forumet att det inte alls är bra, eftersom det blir alldeles för kvävefattigt? sad.gif Jag har blandat kanske 50% av varje, är det för mycket? Groparna är gräva och jorden är nerlagd, men det är fortfarande möjligt att förändra sammansättningen något... Vad tror ni? Ska jag tillsätta något annat? Jag får förhoppningsvis en skopa "skogsjord" (ingen aning om mer än så, men antar att det också är lerjord, fast inte ren lera som jag har här) i veckan, den hade jag eventuellt kunnat använda.

confused.gif
octachoron
Rosor brukar planteras i jordförbättrad ganska näringsrik jord. Så därför känns det konstigt att blanda ner så pass mycket barkmull i själva planteringsgropen (som jag antar du har gjort).

Riktig kompostjord är väl ganska bra till att jordförbättra lerjord, bryter upp den och förbättrar dräneringen.
Själv skulle jag nog använda barkmullen mera allmänt och inte i själva planteringsgropen för rosorna. Där skulle jag tagit kompostjord/rosjord (torv) på påse.

Det hjälper väl kanske inte dig så mycket nu...
svennis
Barkmull skulle inte jag kunna plantera i, fattar inte.
Tror att den suger fortfarande kväve om den inte är mycket gammal
Man har ibland egen jord som är utmärkt, kanske du kan hitta.
Lite kogödsel på påse tycker jag det är liv i, den är utspädd i påsen, inte så stark.... wink.gif
Aqvakul

Ingen fara skedd! Instämmer med Svennis - lite kogödsel på påse kompenserar för kväveförlusten och förbättrar dessutom strukturen ytterligare

Kajsa
Grov sand, kompost och hästgödsel annars. Tunga lerjordar kan bli vattensjuka och spricka vid torka.
flouee
Så om jag försöker fixa hit ko-på-påse och blanda ut med, borde det fungera?
Bassam
Hej
Rosor tycker inte kalk i jorden men kan blanda sin jord med benmjöl och lite häst gödsel .

H:Bassam
Ezereht
Precis (ko på påse) smile.gif

Om du är slö kan du ju låta det vara och kvävegödsla till våren istället.
flouee
CITAT (Ezereht @ 23-10-2009, 00:46) *
Precis (ko på påse) smile.gif

Om du är slö kan du ju låta det vara och kvävegödsla till våren istället.

Det låter bra! Men det är inte risk att det blir för lite kväve ändå isf - tänker att det är svårt att veta hur mkt som behövs? smile.gif
Thé
Kolla vad det står på din påse med barkmull. I den jag har för tillfället är det tillsatt hönsgödsel, så den är inte för kvävefattig. Jag har även haft utan hönsgödsel och då slängde jag i lite ko på påse också. I vilket fall som helst kommer du att vilja gå runt och slänga på kogödsel till våren, så jag tror inte att det spelar så stor roll hur du gör nu. Rosorna är i vila.
Christina i Taxinge~
CITAT (Thé @ 23-10-2009, 08:05) *
Kolla vad det står på din påse med barkmull. I den jag har för tillfället är det tillsatt hönsgödsel, så den är inte för kvävefattig. Jag har även haft utan hönsgödsel och då slängde jag i lite ko på påse också. I vilket fall som helst kommer du att vilja gå runt och slänga på kogödsel till våren, så jag tror inte att det spelar så stor roll hur du gör nu. Rosorna är i vila.

Instämmer!

flouee
Jag kollade på påsarna nu i helgen (de jag hade kvar - en sort hade jag tyvärr använt upp), men det var ingen gödsel, så jag tillsatte lite kodgödsel nu, och ska se till att gödsla ordentligt till våren smile.gif Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon