Regina
Vi hann inte beskära päronträdet i somras som vi tänkt. De är ett riktigt stort träd som har flera grenar som är döda och det är dessa vi vill ta bort. Men vi vill inte skada vårt vackra träd. Vi bor utanför Malmö i zon1 men även om bladen är kvar har det ju blivit höst, inte precis JAS. Har ni provat eller vet något?

Regina
Bassam
Hej
Du kan bara ta bort skad och torkat delar.

H: Bassam

Aqvakul
Döda grenar kan tas bort när som helst. I Malmöområdet är det också fortfarande möjligt att sommarbesklära nu oktober. Dvs här gäller snarare JASO....
ylvahi
[attachment=43539:S6301360.JPG]

Lånar tråden här. Vårt päronträd håller nog på att gå under. Inget gjort åt det på minst 20 år. Jag har börjat såga bort allt som hänger ner, men hur gör jag. Ska jag kapa toppen eller bara ta det värsta innuti??
Det är ju ganska högt så vi når ju aldrig att plocka högst upp.
Aqvakul
Jag hade glesat ut kronan genom att ta bort det värsta inuti. Det skulle nog också inkludera två av de grenar som går nästan rakt upp och är väldigt höga. Dessa kapas över utåtriktad sidogren. Jag hade beskurit trädet i ett par omgångar tidigt i vår och några år framåt. Om du tar allt på en gång så får du en väldig skottbildning och trädet kommer att se ut som en risbuske. Är du osäker så konsultera en expert, typ Cilla...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon