|
Malin_MeL
22-10-2009, 08:22
Jag såg precis ett filmklipp med en Dobermann som var kuperad, både svans och öron (klippet handlade inte om det, det var ett skoj klipp, jag bara reagerade på hunden)
Funderade på några saker, det är ju förbjudet sen 10 år här i sverige, men när jag googlade lite på det så förstod jag det som att det är tillåtet att ställa ut kuperade hundar om man visar upp ett bevis på att de är importerade?? är det så?
Är det verkligen tillåtet att importera kuperade hundar?? Varför då undrar jag, andra saker som är förbjudna i sverige är ju även olagligt att ta in över gränsen.
Jo det stämmer, det är mycke vanligt att man importerar hundar från både tyskland och frankrike, där kupering fortfarande är tillåtet på vissa hundraser.
Anledningen till att man får importera dessa hundar (var i alla fall så när lagen kom till) var att det fanns ett stort avelsintresse i dessa hundar, då raserna för övrigt också är ganska sönderavlade här i sverige. Exempelvis Doberman. Rotweiler och Boxer.
Men kupering förekommer fortfarande här i Sverige! Det finns tyvärr uppfödare som medvetet bryter svansen på de vackraste och mest lovande valparna, för att vet ska göra en "laglig" kupering.
Malin_MeL
22-10-2009, 08:38
Fy fasen!!!!! Jag får ont i hela kroppen när jag tänker på det! det är ju en kroppsdel!
Man kan väl beställa en okuperad hund från "utlandet" om man nu behöver importera för avelns skull, känns som en undanflykt för att kunna fortsätta med detta. Skulle det bli förbjudet att tävla med dessa hundar så skulle säkert den "avelsimporten" avta.
Tack och lov så har SKK ändrat om i sina regler och hund född efter 1 januari 2008 (är lite osäker på datumet) får ej ställas ut oavsett om den är född i land där kupering är tillåten. Inte ens med veterinärintyg att hunden är kuperad pga skada hjälper. Kan ev ske på vissa jakthundsraser som skadat sig i arbete på fält - med de flesta raser har nolltolerans vad gäller öron och svanskupering nu - oavsett orsak. En sådan hund får endast en gång exteriörbedömas på en utställning, men ej tävla.
Jag har inte exakt utdrag från SKK, men ska försöka hitta det. Fler och fler länder tar även efter detta, så kanske vi slipper eländet helt någon gång framöver.
Malin_MeL
22-10-2009, 12:03
Det lät ju bra! vad är exteriörbedömas?
CITAT (russin @ 22-10-2009, 13:00)  Kan ev ske på vissa jakthundsraser som skadat sig i arbete på fält - med de flesta raser har nolltolerans vad gäller öron och svanskupering nu - oavsett orsak. En sådan hund får endast en gång exteriörbedömas på en utställning, men ej tävla. Öronkupering har väl varit förbjuden under betydligt längre tid än svanskupering? Exteriörbedömning innebär att en domare bedömer hundens exteriör, hur väl den överensstämmer med rasstandard. Torde innebära att hunden kan koras, men den kan inte tävla och bli utställningschampion. Utmärkt initiativ av SKK tycker jag, borde bara kommit för ett antal år sedan!!!! Glömde en sak - jakthundar som kuperas pga skada i arbetet kuperas oftast ovanför skada, och skadan sitter ju oftast längst ner eller iaf långt ner på svansen. Vilket gör att dessa hundar trots allt kan använda svansen till det den är till för, att kommunicera!
CITAT (Malin_MeL @ 22-10-2009, 13:03)  Det lät ju bra! vad är exteriörbedömas? Hunden får en bedöming av sin exteriör. På en utställning är det ju alltid först en exteriörbedömning (kallas för kvalitetsbedömning) och beroende på hur väl den följer rasstandarden får den kalite 1, 2, 3 eller 0. Dom som fått 1:or kan även på hederspris eller ev CK (championkvalite) och dom tävlar sedan vidare i konkurrensklass - som då alltså är en tävling mellan dom bästa hundarna. En hund som endast får exteriörbedömas får alltså inte tävla vidare i konkurrens, utan bedöms alltså bara för att kolla sin "kvalite" utom tävlan.
CITAT (russin @ 22-10-2009, 13:14)  Hunden får en bedöming av sin exteriör. Har för mig att man även gör en exterörbedömning när hunden KORAS, om hunden inte redan är exteriörbedömd - gäller de raser som koras alltså (dvs brukshundar)
Tyvärr är dubbelmoralen stor på flera liknande håll
Kött tex. I sverige har i djurskyddslagar som skall följas för kreatur. Men vi importerar kött från länder som inte har samma bestämmelser. Det var ngt sjukhem som ville köpa in kött bara från producenter som följde svensk djurskyddslag, men det fick de inte enligt eu-bestämmelser eftersom andra länder då fick svårt att konkurera...
Kanske det som är tanken?????? att de ska tvingas ändra förhållandena för djuren för att KUNNA konkurrera!
CITAT (Miro @ 22-10-2009, 13:38)  men det fick de inte enligt eu-bestämmelser eftersom andra länder då fick svårt att konkurera... JA! Det här blir lite ot, men då får det vara så. Jag begriper inte hur konkurrensverket resonerar i det fallet du nämnde för självklart ska konkurrens gälla på lika villkor? Inte fan ska det vara ok att leverera kött från djur som haft en undermålig tillvaro till ett land som ställer ganska höga krav på djurhållning och enbart behöva konkurrera om priset? Det är ju löjligt!
Malin_MeL
22-10-2009, 15:52
ja, vet de själva inte att konkurrens inte bara går ut på pris, utan att man bla kan konkurrera med kvalitet, och värderingar oxå.
Att man inte får ställa vilka krav man vill på det man köper in är ju oxå helt galet!
CITAT (Grå @ 22-10-2009, 14:00)  JA! Det här blir lite ot, men då får det vara så. Jag begriper inte hur konkurrensverket resonerar i det fallet du nämnde för självklart ska konkurrens gälla på lika villkor? Inte fan ska det vara ok att leverera kött från djur som haft en undermålig tillvaro till ett land som ställer ganska höga krav på djurhållning och enbart behöva konkurrera om priset? Det är ju löjligt! Det är nog inte konkurrensverket som bestämmer sådant - snarare ue-parlamentet eller något ditåt. Det ska råda fri konkurrens inom hela EU, varesig det handlar om byggjobb eller mat. På många sätt tjänar man som konsument på det, och vill man inte gynna boskapshållning i vissa länder köper man helt enkelt inte kött därifrån. Själv väljer jag att enbart köpa kött som är ursprungsmärkt och född, uppfödd, slaktad och packad i sverige.....
CITAT (KRT @ 22-10-2009, 16:21)  På många sätt tjänar man som konsument på det, och vill man inte gynna boskapshållning i vissa länder köper man helt enkelt inte kött därifrån. Själv väljer jag att enbart köpa kött som är ursprungsmärkt och född, uppfödd, slaktad och packad i sverige..... Jo, men tänk på kött till sjukhus, skolor, vårhem etc.... De som bor där vill nog i många fall också att djuren ska behandlas väl, men har ingen chans att välja...
zaaritha
07-11-2009, 00:16
Jag är larvig--men:att se hur en hund med svans "pratar" med den o så se en kuperad som ej kan uttrycka sej på samma vis..........
Har för mig att när Kuperingsförbudet kom åkte folk med båt till Danmark och kuperade till sjös för där var det lagligt !Vissa hundraser slår sönder sin svans och måste kuperas av medicinska och fysisika orsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|