Full version: Odlar jag opium?
fling
Någon har varit inne på min kolonilott och stulit alla fröställningar från pionvallmo. De ser ju ut precis som opiumvallmo så jag tänkte att det kanske är därför någon tagit dem, men innehåller de opium? Det känns ju inte riktigt bra om man ovilligt förser tonåringar med knark.
KRT
Opiumvällmo är väl en speciell art av vallmo? Har mycket svårt att tänka mig att man kan köpa fröer till denna i butiker.
Dessutom, kan man ens odla opiumvallmo i vårt klimat? Vet att man odlar i t.ex. afganistan där det iofs är kallt på vintern men mycket varmare på sommaren....
Gunilla T
Papaver somniferum - opievallmo är vanlig i våra trädgårdar, en vacker vallmo.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/papav/papasom.html

Du behöver nog inte vara orolig...
KRT
CITAT (Gunilla T @ 22-10-2009, 12:16) *
Papaver somniferum - opievallmo är vanlig i våra trädgårdar, en vacker vallmo.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/papav/papasom.html

Du behöver nog inte vara orolig...

Du skojar - det går att köpa fröer till opiumvallmo (om än med låg alkaloidhalt) i vanliga affärer.... Varför gnäller vissa om industrihampa då???????
Nauti
Finns väl små mängder i många av sorterna?

Det skall gå att odla sorter som innehåller opium i vårat klimat. Det var väl i fjol det hade hänt i Danmark att folk hade sprungit runt och skördat valmo i folks trädgårdar?

CITAT (KRT @ 22-10-2009, 12:29) *
Du skojar - det går att köpa fröer till opiumvallmo (om än med låg alkaloidhalt) i vanliga affärer.... Varför gnäller vissa om industrihampa då???????
Vad menar du? tongue.gif
Eva 33c

Jag tror att det är mycket mer omständigt att utvinna opium ur vallmon än att torka och röka hampa.Vallmofröerna i sig använder vi ju på vårat bröd, de innehåller inget farligt. Det är mjöksaften ur omogna frökapslar som tas till vara och torkas osv. Det går säkert att läsa mer om detta på nätet, som alltid.. smile.gif
Gunilla T

Skojar confused.gif jag har själv opievallmo i trädgården och många andra med mig.
MariaS
Här har opievallmon självsått sig från grannens åker och han är polis! giggle.gif
KRT
CITAT (Eva 33c @ 22-10-2009, 12:36) *
Vallmofröerna i sig använder vi ju på vårat bröd, de innehåller inget farligt.

Tja säg inte det, för några år sedan var det en franskbrödfanatiker som fastnade i arbetets drogtest..... Han åt enorma mängder framskbröd varje dag, och det skulle vara sorten med vallmofrö. Kommer inte ihåg hela bakgrundhistorien, men det slutade med att han fick jobbet tillbaka och slutade äta franskbröd med vallmöfrö laugh.gif

Saken med industrihampa är att den innehåller så låga nivåer av det aktiva ämnet at man får käka/röka sig fördärvad innan man får något rus:). Antar att det är indusrihampa man har i fågelfrön också, de brukar ju gro lite här och var smile.gif.

Jag trodde att opiumvallmo var betydligt ovanligare än så, då har jag lärt mig något nytt idag biggrin.gif
Lady Hamilton
Jag tror att det är mycket mer omständigt att utvinna opium ur vallmon än att torka och röka hampa.Vallmofröerna i sig använder vi ju på vårat bröd, de innehåller inget farligt. Det är mjöksaften ur omogna frökapslar som tas till vara och torkas osv. Det går säkert att läsa mer om detta på nätet, som alltid.. smile.gif

Ja det är som Ewa säger man måste göra på ett "visst sätt" (tänker ej berätta här cool.gif ) för att sedan ta tillvara på det och framställa Opium men det behövs en hel del plantor för att gå i "vinst"
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 22-10-2009, 13:27) *
Ja det är som Ewa säger man måste göra på ett "visst sätt" (tänker ej berätta här cool.gif ) för att sedan ta tillvara på det och framställa Opium men det behövs en hel del plantor för att gå i "vinst"

Jag tror det är Ladyn som varit framme och tagit dina kapslar. whistling.gif

F'låt Ladyn...kunde inte låta bli. blink.gif

Allvarligt talat.......antingen är det någon som tycker att blomman är fin och tagit sig friheten att ta fröer eller så är det någon som ser Vallmo och tänker....ahhh det måste vi ta.......någon som inte alls vet att det inte är så enkelt att framställa.

Rådjur tänker jag också.....vet inte om de äter frökapslar.
Nauti
Det är mjöksaften ur omogna frökapslar som tas till vara och torkas osv. Det går säkert att läsa mer om detta på nätet, som alltid.. smile.gif
Det är som jag förstått det i princip lättare att få ut råopium ur opievallmo än att torka cannabis. Cannabis behöver ju torkas på ett visst sätt som förmodligen innebär mer jobb än att torka växtsaften från opievallmo. Själva processen verkar inte särskilt avancerad i någon av fallen.
Wilmer
Tog de frökapslarna nu var de väl torra, då har de väl ingen som helst nytta av dem i opie sammanhang? Men frötjyvning fungerar desto bättre med torr frön happy.gif
gladepetter
Kan det vara amatörer eller djur? 20 blomkapslar motsvarar 1 gram råopium....så det gäller att ha mycket. För att få 1 kg råopium måste du har ett fält på 400 kvm.
fling
Vi har ett högt staket runt lotten så det kan inte vara rådjuren. Det var väldigt åpna frötjuvar om det var föna de ville åt, det är ju jättemånga frön i en kapsel. Fast det förståss, de kanske skulle baka frallor.
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 22-10-2009, 15:06) *
Jag tror det är Ladyn som varit framme och tagit dina kapslar. whistling.gif

F'låt Ladyn...kunde inte låta bli. blink.gif

Visst är jag förtjust i Vallmo shy.gif men en "frö-kapsel-tjuv" har jag ännu inte blivit utan det är någon annan som varit i farten
MayaLisa
Det kanske var en franskbröbagare som snodde dem wink.gif
Loobaman
Eller kanske någon som vill odla egen pionvallmo, den är ju trots allt helt fantastisk, är inte helt ovanligt att jag själv går och knycker en eller tre frökapslar.

Pionvallmo är opievallmo, bara att vissa fröfirmor kallar den Papaver paeoniflorum av uppenbar anledning.

Ja visst odlar du opium.
Eva 33c
CITAT (Loobaman @ 28-10-2009, 15:22) *
Pionvallmo är opievallmo, bara att vissa fröfirmor kallar den Papaver paeoniflorum av uppenbar anledning.

Namnet Papaver paeoniflorum är förbehållet de varianter av opievallmo (P somniferum) som har dubbla blommor, "pionlika". Om man nu vill vara petig, men en variant av opievallmon är det trots allt.
Loobaman
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2009, 15:28) *
Namnet Papaver paeoniflorum är förbehållet de varianter av opievallmo (P somniferum) som har dubbla blommor, "pionlika". Om man nu vill vara petig, men en variant av opievallmon är det trots allt.

Ska man vara riktigt petig så heter det väl ändå Papaver somniferum Paeoniflorum-Gruppen

Papaver paeoniflorum, är vad jag har läst ett namn påhittat för att ja.....
Eva 33c
CITAT (Loobaman @ 28-10-2009, 15:34) *
Ska man vara riktigt petig så heter det väl ändå Papaver somniferum Paeoniflorum-Gruppen

Papaver paeoniflorum, är vad jag har läst ett namn påhittat för att ja.....

Ja det har du rätt i.
Men menar du att namnet kommit till för att inte folk ska tänka på att de odlar opium? Jag trodde paeoniflorum syftade på att blommorna är dubbla och liknar pioner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon