|
Hjsan,
har flyttat från skånelängan med rosor i fönsterhöjd till en skånsk charmig villa med HÖG sockel. Underkant fönster sitter nästan 180cm upp från marken och jag tycker INTE om buskar!!!
Jag vill ha en arts and crafts-trädgård men jag vill ju kunna se den inifrån! Hur har ni med höga hus löst det smart? Är det bara träd och pergola som gäller? Funderar på att mura upp planteringsytor, men det måste nästan vara 50cm upp för att en hög rosenmalva eller stockrosor ska kunna synas från fönstret. Och då kanske man känner sig som lilliputt när man är ute i trädgården istället? [attachment=43537:fasad_gata.JPG]
Samt, att även om det är murar och grejer på ställen som sissinghurst, så känns det lite väl formellt här.
Tips, idéträdgårdar eller annan inspiration?
Vad jag vet är att jag ska ha ett nytt staket i gammal stil, grönt med vita spetsar. Bakom staketet en hög avenbokshäck. Sen kommer troligen fönstren bli gröna och ljusgrå puts på fasaden. Nån gång.[attachment=43536:pergola.JPG]
Pergolan vid huvudigången är inte den vackraste heller, nåt 80-tals hittepå, men den visar iaf hur många trappsteg upp det är till golvet inne. Tänkte öppna upp muren åt två håll, eftersom huvuddelen av trädgården ligger framför och till vänster om pergolan.
 vill du absolut inte ha buskar? jag skulle ju plantera en vacker rosbuske eller två... eller sätta upp några stiliga spaljéer och låta klematis eller rosor växa på dem... Tjusigt hus förresten!!!
pleximaster
23-10-2009, 07:34
Titt ett sånt här högt hus får man sätta träd och andra höga växter (spaljeér och dyl) i närheten av huset för att skapa balans. Titta gärna på arkitektoniska trädgårdar från början av 1900-talet (Finns litteratur är på jobbet och inte nära bokhyllan) sedan kan man ta och låta den arkitektoniska övergå i mer art craft inspirerad stämmning en bit bort från huset. Sedan kan man ju klart blanda som man vill...
mvh plexi
ingrids
23-10-2009, 07:43
Håller med pleximaster - de rabatter du ska titta på bör ligga så långt bort från huset tomten tillåter. Satsa på rejäla sjok i rabatterna eftersom de enstaka växterna inte kommer att synas på håll.
Mmm, struktur känns som a och o eftersom huset är så plottrigt i sig självt. Ytan mellan huset och tomtgräns räcker bara till ett "rum". Två i norr men där är den första helt i skugga av huset.
Har inte sett så bra exempel på svenska 1900-tals trädgårdar, inget som jag vill ha här iaf. Har rätt så många trädgårdshistorieböcker hema, men där är fokus mest på parker och anläggningar.
Om man tar och sätter silverpil i en allé, hur tätt kan man ha dom och hur långt ut från huset bör det sättas? ca 7-8 meter från fasad till planerad häck. Tänker mig en alle som den i hannus senaste bok, häck samt buxbomsbollar på vardera sidan, och silverpil längs med häcken. kan kompletteras med julrosor och lökar.
Gudrun i Göteborg
23-10-2009, 15:29
Spännande o fascinerande hus, Lavin  Och förslagen här ju också spännande även om jag backar när det gäller pil. Den har en förmåga att tränga in i rör. Men kanske silverpil uppför sig hyfsat. Jag tycker du skall tänka om när det gäller buskar. Höga (minst tre m) buskar och enstaka träd skulle göra susen, tror jag. Spaljeer med klematis och andra klätterväxter uppåt väggarna (men det får väl vänta tills du målat om). Vad jag tänker på är pergolan. Den och muren tycker jag skall bort och ersättas med en bred trappa rakt ut från ingången. (Den befintliga trappan försvinner.) Bred trappa med djupa trappsteg (sittvänlig för morgonkaffet) som landar på en altan i markhöjd. Husets ingång kan gärna göras större och mer inbjudande också, men nu kanske jag går över gränsen... Spännande är det iaf.
Ahh, inte silverpil, silverpäron! säger fel hela tiden för den ser ut som en pil tucker jag. Tror inte att silverpäron är så aggressiva. Mest söta. Egentligen hade jag velat ha himalaja björkar men tror inte att de nöjer sig med att bli tre meter höga.
Entren kommer inte vara där grinden är nu, mitt i staketet, utan längst till höger. Ska göra om infarten så att den inte tar upp så mycket av tomten, det för bli en kort bred sträcka med en mur och spalje kring, samt en välkomnande entre. Vägen till dörren kommer alltså gå från höger till vänster i bild, snirkla sig runt huset och uppför trappan, så den trappan behöver vara kvar annars så blir det nog lite väl mycket smygmotion.
Jag tycker inte om friväxande buskar, iallafall inte i den här trädgården. Kanske aldrig. Det ger mig alldeles för mycket vibbar av kommunal park där ingen kärlek finns. ja, nu är jag kanske lite dramatisk =) de växer ocskå alldeles för mycket på bredden och tar plats från perennerna.
Men jag börjar närma mig nåt bra, femårsplanen börjar ta form. det kommer inte att växa växter på huset. Icke, jag är byggnadsingenjör i grunden så bara tanken att ha fukthållande växter ovanpå dräneringen. Burr!
Gränser är annars till för att överträdas, om man bara får svar som man kunnat tänka ut själv hade varit lite poäng med att fråga.
pergolan är något som kommer att funderas på ett tag tror jag, har inte haft en sommar här så jag vet inte hur mycket man använder den. Det är ett problem med den där muren framför, skärmar av så mycket. Finns inga andra uteplatser. det är rätt så skönt att ha något i markplan, men det kan ju ockcså bli en fin fond mot växter framför om man putsar upp den enhetligt. eller får den omteglad. mums!
Denna veckan ser ytan framför pergolan ut att bli en rund gräsmatta. När man går mot entrén kommer man ha en avenbokshäck coh silverpäronsallé till vänster, till höger en liten triangel för vårblommor och julrosor. i höjd med hörnet på huset blir det en skjuter avenbokshäcken ut och bildar en vägg. ett litet runt titthål i häcken? en öppning på två meter mellan häcken och ytterhörnet, kanske ett valv eller en båge för att mjuka upp hörnet? Eftersom det blir en trång passage från uppfarten, tänker jag att det blir skönt att ha en öppen yta där, när man tagit sig genom häcken möts man av en stor rundel kantad av isop och rosenmalva, tuvtåtel och bolltistlar. eller nåt annat storslaget och ljuvligt.
Men jag ska tänka över det här med buskar. Får botanisera i sortimentet och se om jag hittar nåt tre meter högt som inte känns som sly. Har en vid definition av vad som är sly.
Gudrun i Göteborg
25-10-2009, 18:09
Dina planer låter super  Är fasligt avis på dig, skall du veta. Tänk att få ha det här spelrummet du har. Silverpäron - Aha. Håller med. Avensbokshäck, rund gräsmatta, isop, rosenmalva.... Ja jisses vad fint. Brasklapp: Jag tycker ändå att muren skall bort  Och bef trappa kan införlivas med en som också leder rätt ut. Väldigt mycket Lycka till, Lavin!
om man tar bort muren så måste man nog sätta upp ett räcke. Det är ganska så högt. Och man behöver nån form av vindskydd om man inte kryper ihop i en håla.
Ytan är rätt ok, det är lite klurigheter med att huset och tomten ligger i olika vinklar, att huset är väldigt stort samt att det finns sjukt mycket buskar utplacerade överallt. Jag måste också få med ljuddämpning och vinddämpning. Det kommer att bli att hyra en grävare för annars går det bara inte. Uppfarten som ska tas bort måste skalas med, så det är läge att vara rationell.
[attachment=43691:hamngatan.jpg]
skogstroll
26-10-2009, 13:12
jag har också högt upp till huset, det står som på en bergknalle och står där som ett stort spöke och tittar ner. Har iofs en balkong som är trevlig att stå på och titta ut på skogen. Jag har fyllt upp med jord i gropar och sen planterat clematis, kaprifol och humle som får klättra sig uppåt på en spalje och sen fortsätta uppåt på huset. Det blir nog bra men det tar ett tag
Gudrun i Göteborg
26-10-2009, 16:00
Väldigt intressant att se tomtkartan/ritningen, Lavin. Kliar i fingrarna på mig också  så jag kan bara ana hur det är för dig. Jag får också några andra idéer men jag tror att du redan har massor. Som jag förstår vetter pergolan o muren åt väster. Rätt? Såg "frukostrummet" och tänkte att det är nog öster. En idé som jag inte håller tyst med är det där med klätterväxter. Skogstrolls förslag är bra och om inte det passar så kan du kanske plantera dom i stora krukor. Tycker huset ropar efter klematis och andra Det där med att vara rationell o utnyttja grävaren när han är på plats är viktigt. Samtidigt är det svårt att planera i detalj från början, tycker jag.
det är kul men det är nästan roligare att fantisera om andras trädgårdar än sin egen, man blir lite försiktigare =)
Alla idéer välkomnas. Sen sållar jag glatt utfrån mina egna preferenser. Öster är det, huset ligger i rak nordsydlig riktning.
Du har helt rätt på ett objektivt sätt om klätterväxterna. Men jag hör inte dom ropen. Klematis är inte på min poppis-lista. Fin när den blommar men alldeles för skräpig. Och kinkig. Tycker tex att Ulf Nordfjälls prisade trädgård på wij var bland det fulaste jag sett. What is up med alla dessa väggar?
Tycker att de flesta pergolor jag sett är fula och klena, sticker upp som omotiverade vandrande pinnar. Regelstommar klädes med fördel med panel och tak och fönster. Jag associerar med rivningsobjekt, halvfärdiga grekiska hus med armeringsjärn. Jag är sanslöst rabiat och trångsynt. De enda valv som jag sett som faller mig i smaken är spaljérade äppelträd och valv i häckar.
Murgröna på tegelhus är perfekt, men ger en lite dyster stämning om den används för mycket. Och på målade hus så blir det sorgränder av växter.
klättrare som får komma in hos mig är smultronhortensia, murgröna och ettåringar som bönor och luktärter och krasse.
Vad jag vill få fram är bra ytor som fonder till planteringar, en flanörvänlig trädgård som leder en vidare och bjuder på lite olika stämningar. Jag tänkte försöka använda liknande växter men i olika grad av formella planteringar för att få dynamik.
Lunden på baksidan kommer säkert att förändras med tiden, när träden blir en 30-40 år så finns inte behovet av underplantering, men nu så kommer det nog mest att bli pioner och höstanemoner. Eller så blir det en riktig prärie med en gräs-explosion.
Planera i detalj är omöjligt och inte ens önskvärt, men att få ytorna uppgrävda, det är grejer det. Tänkte samla på mig ett par lass med hästgödsel, grus och en betongblandare. En idé som har grott i ett par höstar.
Gudrun i Göteborg
27-10-2009, 17:02
Kul det du säger om klematis och jag håller med dig - en mängd såna kan bli för mycket. Är de dessutom inte av samma sort så blir det definitivt för mycket.
Vad jag tänkte mig var en frodig Jackmanni omgiven av en grön, tex murgröna. Vildvin gillar jag också om jag kan ha koll på vart de tar vägen. Deras höstfärg är härlig. Fast den ser ju trist ut när bladen är borta.
Hur menar du nu – vetter pergolan mot öster? Får inte ihop det riktigt.
Jag är inte heller särskilt förtjust i pergolor eftersom jag sett alltför många som har ett stort risigt knippe omkring sig. Men en som jag besökt var toppen. Där var det vinrankor med ätbara bär när jag var på besök. Inte särskilt goda, men ändå.
Nu förstår jag vitsen med muren och det är att den avgränsar en nivåskillnad. Men skillnaden verkar inte vara särskilt stor. Funderar på om grävaren skulle kunna fylla den och få till en större plats framför huset. Då ryker den runda gräsmattan, men det är ändå värt att fundera på. Ett annat förslag är det jag skriver om trädäcket nedan.
När det gäller uteplatser som är tänkta att dricka morgonkaffet eller kvällsvinet på så har jag lärt mig en sak: Det skall vara enkelt att hamna där och uteplatsen skall vara en del av huset. Inget vinglande nerför en trappa och vidare vingel mot ett vingligt bord. Nix! Ta koppen/glaset och bara hamna där.
Några av mina tankar gäller detta och det var därför jag föreslog en bred trappa (några få trappsteg) där pergolan är och i förlängningen av trappan ett trädäck med gott om plats för bord och stolar och stora blomkrukor. Trädäcket kan sträcka sig en bit över nivåskillnaden (och ge ett praktiskt utrymme för jord o sånt). Men du kanske inte gillar trädäck? I så fall går det att fixa något liknande med skifferplattor, men då får grävaren jobba.
Roligt det här, tycker jag
Vilken rolig tråd att läsa igenom! Hur går det för dig med din fina trädgård??
[attachment=49822:Bjursl_t...en__foto.JPG] PS. Mitt hus ligger också högt. Titta på bilderna! Dessutom stenlagt in i absurdum....... Får du några härliga idéer så dela gärna med dig!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|