ängsvädd
Jag funderar på att testa att tvätta med tvättnötter för miljöns skull.

Blir tvätten ren?

Hur doftar tvätten?

Rekommenderar ni att tillsätta doftoljor?

Jag tänkte köpa dem här: http://www.jordklok.se/
ylvahi
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...TV%C4TTN%D6TTER

HÄR kanske du hittar nåt
Rihane
Har tvättnötter för miljön och familjens skull. Med barn vill jag helst inte usätta honom för onödiga kemikalier så långt det går.

Jo den blir hyfsat ren.
Doftar inget. (näsan reagerar efter ett tag på andras syntetiskt doftande kläder)
Tillsätt eterisk olja om du vill.

Ska spara din länk. tummenupp.gif
ängsvädd
Tack för svar biggrin.gif

Om den bara blir hyfsat ren så skulle jag ju kunna tvätta hårt smutsad tvätt i grumme tvättsåpa som jag kör med nu.

Tycker det verkar vara en suverän upptäckt - det här med tvättnötter biggrin.gif
Grå
CITAT (ängsvädd @ 22-10-2009, 12:14) *
Tycker det verkar vara en suverän upptäckt - det här med tvättnötter biggrin.gif

Det är det. Jag använder dem fortfarande - och är fortfarande nöjd.
Nauti
Jag kör med tvättnötter och eterisk olja. Jag tycker nötterna verkar fungera ganska bra.

Oljan tycker jag inte gör någon skillnad, jag kanske använder den fel? Droppar i några droppar där man vanligtvis har sköljmedel.

Jag har läst någonting om att tvättnötter skulle vara dåligt för miljön för att reningsverken inte klarar av att hantera det ämne som tvättnötterna avger så att det går direkt ut i naturen där det är skadligt för vattenlevande organismer. Är det någonting som kan bekräfta eller dementera detta eller vet någonting om det?
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 22-10-2009, 12:36) *
....
Jag har läst någonting om att tvättnötter skulle vara dåligt för miljön för att reningsverken inte klarar av att hantera det ämne som tvättnötterna avger så att det går direkt ut i naturen där det är skadligt för vattenlevande organismer. Är det någonting som kan bekräfta eller dementera detta eller vet någonting om det?

Å nej - vad hemskt i så fall! Man skulle väl kunna kolla med något reningsverk - eller miljö och hälsa i kommunen. Å andra sidan finns det väl ämnen i vanliga tvättmedel som går rätt ut i naturen o skadar vattenlevande organismer - kanske i ännu högre utsträckning?
ängsvädd
Jag hittade detta om de naturliga tvålämnena; saponiner i tvättnötter:

CITAT
Hur fungerar de?
Såpnötsskalen innehåller en naturlig substans som kallas saponiner. När skalen absorberar vatten utsöndrar det dessa saponiner vilka blir som naturliga tensider i vatten och minskar ytspänningen vilket gör att smuts såsom olja och annan sörja frigörs från tvätten och andra saker i hushållet. Resterna kan komposteras.
Saponiner
Saponiner finns i de flesta vegetabilier, grönsaker och frukt. Att säga att saponiner är giftigt är ungefär som att säga att man inte ska äta sojabönor, röda linser eller kikärtor eftersom de innehåller saponiner. Saponiner kan vara skadliga i mycket höga koncentrationer, precis som allt annat i stora doser. Den procentandel av saponiner som finns i såpnötter kan inte vara skadligt.
Varför är de oskadliga?
När kläderna eller disken sköljs, sköljs samtidigt såpnötternas saponiner bort men de gör ingen skada i miljön, eftersom de är helt och hållet ekologiska och bionedbrytbara, utan någon som helst syntetisk doft, skummedel eller andra giftigheter./ http://www.lagerstedtocompany.com/Faktabla...d-och-tvatt.pdf
Gossen Ruda
Det finns en övertro på att allt som kommer från naturen är ofarligt och att allt som människan producerar är farligt. Ibland, kanske ofta, är det så men inte alltid. Det räcker med att se på språkbruket där man säger att tvättnötterna är fria från kemikalier. Bullshit, även det som naturen producerar är kemikalier fast många vägrar inse det. Naturen producerar inte ämnen/kemikalier för att människan skall använda dom utan det finns ett annat syfte, ofta för att skydda sig och sin avkomma. Det finns många exempel på att just fröer och fröskal innehåller ämnen som skall avhålla djur från att äta av dom, ofta giftiga.

Huruvida tvättnötterna är ofarliga eller skadliga för naturen och miljön vet jag inte, däremot är jag tämligen övertygad om att nötterna som säljer dom knappast har gjort samma undersökningar om riskerna som industriföretagen gör och måste göra med sina "kemikalier".

Tillägg: Hittade en artikel på Wikipedia som verkar vederhäftig. Notera vad det står om giftigheten hos fisk. Ofarliga? Pytt!
Grå
Wikipedia... är det en anställd på Proctor & Gamble som har skrivit "artikeln" tro...

Men om det är så att saponiner är farliga för fiskarna (skulle vilja ha en lite mer seriös artikel än en anonym wikipedia dock) så är det ju inte så smart att släppa ut det i vattendragen. Frågan är bara som sagt hur giftigt det är i förhållande till vanliga "svanenmärkta" tvättmedel?
Grå
I vilken mängd?
smörblomma
Vet inte.
ängsvädd
Ja, det vore verkligen intressant att veta vilket som är giftigast för miljön: vanliga svanenmärkta tvättmedel eller saponiner från tvättnötter. Jag har ett infiltrationsavlopp för bad- o tvättvatten som går rätt ut i naturen - passerar alltså inget reningsverk och jag är på jakt efter det mest miljövänliga tvättmedlet. Gäller även tvål o scampo - men jag brukar köpa änglamark - har nu även beställt från jordklok.

Mycket tacksam för all info!
netaave
Jag använder, tvättnötter i perioder wink.gif tycker det är bra men använder då och då bleksalt till vita kläder och sängkläder också. Fläckbehandlar gör jag med tvättsåpa.
ängsvädd
Det verkar ju vettigt att växla mellan olika typer av tvättmedel - då blir ju inte giftkoncentrationerna så höga. Jag har skrivit till miljö och hälsa samt kemikalieinspektionen för att få reda på vilket som är det minst miljöskadliga tvättmedlet:

CITAT
Vilket tvättmedel eller typ av tvättmedel är skonsammast för miljön?

1) Tvättnötter - vilka avger saponiner

2) Svanenmärkt "vanligt" tvättmedel

3) KRAV-märkt "vanligt" tvättmedel

4) Grumme tvättsåpa

Hoppas de kan ge svar. Någon som vet andra ställen man kan fråga?
Grå
Jag har vanligt kulörtvättmedel kvar sedan jag använde det och på den förpackningen står det att det innehåller:
Natriumdisilikat
Natriumkarbonat
Fettalkoholetoxylat
Enzym (proteas)
Natriumpolyfosfat
Natriumvätekarbonat
Natriumtvål
CMC (vad det nu är??)
Parfym

Om man vill få samma effekt som när man tvättar med tvättnötter bör man också använda sköljmedel och då innehåller det i sin tur:
Katjontensid
konserveringsmedel (potassium sorbate)
färgämnen och parfym

Om vart och ett av de ämnena i sina normala doser är mindre miljöfarliga eller skadliga för djur och natur än saponiner i de doser det blir av 8 nötter på 5-6 maskiner tvätt så ska jag omedelbart sluta använda tvättnötter och odla fina plantor av dem istället.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 22-10-2009, 13:17) *
Å nej - vad hemskt i så fall! Man skulle väl kunna kolla med något reningsverk - eller miljö och hälsa i kommunen. Å andra sidan finns det väl ämnen i vanliga tvättmedel som går rätt ut i naturen o skadar vattenlevande organismer - kanske i ännu högre utsträckning?
Så är det ju redan med många schampon, nästan uteslutande alla mjällschampon och många tvålar. De har ämnen som är farligt för vattenlevande organismer och går direkt ut i naturen. Jag läste i City i dag att en klick mjällschampo i ett tusenlitersakvarium skulle räcka för att hälften av livet i akvariet skulle dö. Så det är ganska många sådana produkter som vi använder som inte reningsverken kan ta hand om.
andersen
För itiden så användes aska från björk för att tvätta kläder,det tror jag är ett miljövänligt sätt att tvätta på.
ängsvädd
CITAT (Grå @ 22-10-2009, 16:39) *
Jag har vanligt kulörtvättmedel kvar sedan jag använde det och på den förpackningen står det att det innehåller:
Natriumdisilikat
Natriumkarbonat
Fettalkoholetoxylat
Enzym (proteas)
Natriumpolyfosfat
Natriumvätekarbonat
Natriumtvål
CMC (vad det nu är??)
Parfym

.....

Jag hittade detta om CMC - det anses tydligen vara lågtoxiskt (låggiftigt), de andra ämnena vet jag inget om:

CITAT
CMC: Karboxymetylcellulosa
9. Medel mot åternedsmutsning, särskilt karboxymetylcellulosa (CMC): Det är osannolikt att CMC i tvätt- och rengöringsmedel medför några större risker för miljön eller människors hälsa, eftersom det har låg toxicitet. Det behövs dock mer information om vilka halter som förekommer i miljön för att styrka denna bedömning. / http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...9DC0208:SV:HTML
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon