|
För alla oss med intresse av fåglar - vilka arter har ni i/på/runt fågelmatbordet?
Hade varit spännande att se vilka arter som kommer till matborden och äter, det borde ju variera beroende på vilken landsände man bor i, och kanske också vilken tid på året....
Jag började mata i förra veckan när det gick under nollan på nätterna, och efter en vecka har jag en trogen "kundkrets" som kommer varje dag:). Den består av; Grönfink Talgoxe Blåmes Pilfink Entita Nötväcka Gråsparv (en endaste på en vecka - det stämmer nog att de minskar i antal!) Turkduva
Har också haft besök av sparvhöken, som patrullerar trädgårdarna på jakt efter något att äta, men ännu har h*n inte tagit något hos mig. Beror förmodligen på att det fortfarnde är löv på äppelträdet maten hänger i - det ger ett bra skydd uppifrån. Men när löven faller blir det kanske annorlunda.
Myosotis
22-10-2009, 11:08
Jaså är det bra med grönfinkarna hos dig? Vad trevligt! Tänk nu på att du inte sprider smittan vidare. Själv har jag inte börjat mata än, det finns så otroligt mycket mat i naturen i år. Det är bokollonår och är/har varit gott om allt annat också: rönnbär, äpplen, avenboksfrön, plommon, alla sorters bär (vi har för första gången fått ha vinbären ifred. Det hänger fortfarande kvar ratade svarta vinbär!!). Järnsparvarna har dragit nu men rödhakarna finns kvar. Jag bor i norra Skåne.
CITAT (Myosotis @ 22-10-2009, 12:08)  Tänk nu på att du inte sprider smittan vidare. ?????????? Har ett par rödhakar här också, men de hänger inte runt fågelbordet. Tvivlar på att de kommer ge sig av alls - de stannar nog hela vintern. Lägger ut specialmat till dem (de kan ju inte äta frö); havregryn, margarin, vegetabiliska matreser osh liknande
Myosotis
22-10-2009, 11:15
CITAT (KRT @ 22-10-2009, 12:10)  ?????????? trikomonas
CITAT (KRT @ 22-10-2009, 11:53)  Talgoxe Blåmes Gråsparv vi har haft mängder av gråsparvar hos oss, till skillnad från förra säsongen då det knappt kom några alls.
Tack för länken!!! Mycket intressant, hade inte hört något om det innan.
Fast "mina" grönfinkar är jättepigga, och äter med en enorm aptit. Har dessutom fågelmatare av sorterna där fåglarna inte skiter i maten. Men jag ska definitivt hålla ögon öppna för sjuka fåglar.
Meriona
22-10-2009, 11:46
Jag har bara hängt ut talgbollar utanför jobbet, de som hittat dit är nötväcka, blåmes och talgoxe. Min chef hade missat att jag hade talgbollar där hela förra vintern också, hur ouppmärksam kan man va!?
Gunilla T
22-10-2009, 16:57
Här finns inga grönfinkar i år heller, det är andra året. Jag brukar har stora flockar...så sorgligt.
Tycker att fågelmatarna som är som ett rör är bra ingen som helst risk att dom små liven kackar i maten har inte fått ut maten ännu dröjer till nästa helg.
CITAT (Gunilla T @ 22-10-2009, 17:57)  Här finns inga grönfinkar i år heller, det är andra året. Jag brukar har stora flockar...så sorgligt. Jag räknade till 20 i förrgår.... Så nu vet vi det, de är hos mig stället  Skämt åsido, de första som kom var nog en familj, en hane en hona och fyra st årsungar, men ganska snart hade de hämtat hit hela tjocka släkten och nu har jag ett 10-tal varje dag (minst). Fast de är störst är det inte de som bestämmer dock, pilfikarna, blåmesarna och talgoxarna är ganska bestämda
Jo du blåmesar är riktigt aggresiva Var på ringmärkning för några år sedan, talgoxar kunde man stoppa två och två i tygpåsen. Skulle man göra det med blåmesarna skulle det bli ett slagsmål som bara kunde sluta på ett sätt, att den ene dog.
Orkidétjuven
22-10-2009, 20:35
Jag har Koltrast silvereye Tui stare och ngn enstaka bofink. Mitt fågelbord består dock bara av äpple
smuleborg
22-10-2009, 20:52
CITAT (LasseB @ 22-10-2009, 18:11)  Tycker att fågelmatarna som är som ett rör är bra ingen som helst risk att dom små liven kackar i maten har inte fått ut maten ännu dröjer till nästa helg. Ja, vi använder bara "rör"; inga "fågelbord". En självklarhet för mig.
Powerowic
22-10-2009, 21:13
började mata för ett par dagar sen men det är pilfink, talgoxe och nötväcka än så länge
smuleborg
22-10-2009, 21:26
Vi har inte börjat mata än, det glömde jag att skriva. Det finns i vår avkrok hur mycket mat som helst för fåglarna.
Ingela i Segersberg
22-10-2009, 21:34
Jag började mata för en vecka sedan och än så länge är det bara talgoxar, blåmesar, pilfinkar och talltitor här.
takstigen
22-10-2009, 23:01
CITAT (Orkidétjuven @ 22-10-2009, 21:35)  Jag har Koltrast silvereye Tui stare och ngn enstaka bofink. Mitt fågelbord består dock bara av äpple  Stare kan du väl ändå inte ha De har flyttat för länge sedan
CITAT (takstigen @ 23-10-2009, 00:01)  Stare kan du väl ändå inte ha De har flyttat för länge sedan Andra sidan jorden - där är det vår nu....... Fast jag visste inte att det fanns koltrastar och starar på NZ! Å andra sidan, vid öresundskusten kan man ser starar och sädesärlor året runt. De "bor" i tångvallar längs kusten och äter flugor och annat som bor i tången. Och eftersom tången alstrar värme medans den förmultnar så är det varmare där också. Det ska många minusgrader till för att de ska flytta söderut..... Håller med ang fårelmatningsanordningar, använder bara rör-typen. Köpte en ny detta året, en jättesnygg sak i koppar-färgad metall med plats för MÅNGA fåglar
sparvuggla
23-10-2009, 10:30
Ett litet tips: Om ni har övervintrande rödhake eller gärdsmyg vid fågelbordet, är det finhackade hårdkokta ägg som bäst uppskattas på vintern av dessa insektsätande rariteter vintertid. :-)
Orkidétjuven
23-10-2009, 10:47
Jo, Vi har bade koltrast och stare pa Nya Zeeland. VI har dessutom bofink, gronfink, gulssparv, grasparv, steglits, hampling,hacksparv, sangtrast, larka, raka. Jag har sakert glomt ngn liten sak med nu. Av storre slaget har vi bade fasan, knolsvan,canadagas. Det ar de europeiska influenserna iaf som blivit introducerade har. Vissa gor tyvarr stor skada gentemot inhemska arter arterna som starar. Sen en hel del asiatiska och amerikanska arter med. Forovrigt sa flyttar inte stararna har. De ar alltid stationara. Sitter pa en annan dator nu sa jag har tyvarr inte de vanliga bokstaverna med prickar
CITAT (Orkidétjuven @ 23-10-2009, 11:47)  Jo, Vi har bade koltrast och stare pa Nya Zeeland. VI har dessutom bofink, gronfink, gulssparv, grasparv, steglits, hampling,hacksparv, sangtrast, larka, raka. Jag har sakert glomt ngn liten sak med nu. Av storre slaget har vi bade fasan, knolsvan,canadagas. Det ar de europeiska influenserna iaf som blivit introducerade har. Vissa gor tyvarr stor skada gentemot inhemska arter arterna som starar. Sen en hel del asiatiska och amerikanska arter med. Forovrigt sa flyttar inte stararna har. De ar alltid stationara. Sitter pa en annan dator nu sa jag har tyvarr inte de vanliga bokstaverna med prickar  Varför i hela friden har man introducerat bofink, stare, lärka osv på Nya Zeeland??? Vissa arter kan jag förstå - om de har någon slags komersiellt värde (som mink i Sverige), men lärkor eller knölsvan??? Klimatet på NZ är väl ungefär som det svenska, med lite mildare vintrar, eller? Inte konstigt att de introducerade arterna trivs i så fall
rolf i re
23-10-2009, 12:28
Jeg har hatt meiseboller ute i hele sommer. Begynte med vintermating for et par uker siden. Her er det grønnfink, pilfink, gråspurv, blåmeis, kjøttmeis, spettmeis og en og annen bjørkefink og kjernebiter på besøk. Ja, også skjære da. Veldig artig å ha fuglene å kikke på om vinteren, når det ikke er så mye hage det dreier seg om.
CITAT (KRT @ 23-10-2009, 11:42)  Varför i hela friden har man introducerat bofink, stare, lärka osv på Nya Zeeland??? Vissa arter kan jag förstå - om de har någon slags komersiellt värde (som mink i Sverige), men lärkor eller knölsvan??? För att invandrande européer ville få hemkänsla med de kära fåglarna de var vana vid hemifrån. På den tiden man gjorde det fanns säkert inte en tanke på att de kunde hota inhemska arter som man inte kände till eller åtminstone inte hade samma känsla för. Olle
Myosotis
23-10-2009, 14:34
CITAT (Orkidétjuven @ 23-10-2009, 11:47)  ...Jag har sakert glomt ngn liten sak med nu... Ja det har du: å, ä och ö...  Man kan ju alltid skriva aa, ae och oe om man inte orkar kopiera in. Larkor och rakor!  Låter som bakelser av något slag. Men allvarligt, jag hade tänkt fråga dig om pilfink, läste just om när de introducerades på NZ. Finns de kvar? Vilken ras är det? Minskar de (av sig själva menar jag)? Försöker man att utrota dem?
zaaritha
23-10-2009, 21:54
"Bara" talgoxar, blåmesar. entitor, nötväckor--hittills!
Orkidétjuven
23-10-2009, 23:09
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 15:34)  Ja det har du: å, ä och ö...  Man kan ju alltid skriva aa, ae och oe om man inte orkar kopiera in. Larkor och rakor!  Låter som bakelser av något slag. Men allvarligt, jag hade tänkt fråga dig om pilfink, läste just om när de introducerades på NZ. Finns de kvar? Vilken ras är det? Minskar de (av sig själva menar jag)? Försöker man att utrota dem? Jag har faktiskt inte sätt ngn pilfink vad jag kan minnas och jag läser nu att de aldrig lyckades etablera sig här, så jag vet faktiskt inte mycket mer än så i den frågan. Jo, folk släpade med sig mycket saker hit. Mest bara för syns skull. Att få saker mer att påminna som hemma. Starar etablerades här på 20-talet. Kan tyckas att man borde vetat mer redan då. men tydligen inte. jag glömde gräsänder förresten. Som dessutom kan hybridisera sig med the grey duck, så där har det blivit ngn korsning och den naturliga arten är helt utblandat tyvärr. Vet att min far har börjat mata hemma, men jag har inte fått ngn rapport än på vad som har besökt honom. Han bor i norra östergötland.
Har inte börjat mata än, det får bli om några veckor, men det skuttar runt koltrastar nu och äter mask. Talgoxar finns också en hel del, och rödhakarna försvann för ett tag sen.
Just nu är det mest pilfinkar och blåmesar men sedan har jag en liten hacke hackspett som kommer varje år (vet inte om det är samma, dom ser ju så lika ut:) men den äter snabbt upp talgbollen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|