Full version: Tråkig grässlänt
B.G
Hej! Har en grässlänt på ca 6x6 meter, soligt läge. Skulle vilja slippa gräsklippandet just där och få slänten att se lite vackrare och inbjudande ut , då den sluttar mot vägen. Skulle behöva lite tips på olika krypväxter/klätterväxter/buskar mm. Och framförallt förslag på hur man kan kombinera olika växter. Litteratur / hemsidor med bilder på olika slänter skulle vara toppen. Högst uppe på slänten har vi planterat 6 st dvärgbergtallar som blir från 1 till en par meter höga. I dagens läge är de kanske 40 cm höga. Har kommit så långt att jag har köpt 3 st krypenar. Funderar eventuellt att köpa några buskar, kanske spireor av något slag eller rododendron. Finns det någon som kan hjälpa mig? Känns som jag står och stampar på samma ställe och inte kommer någon vart med trädgården.
KRT
Vilket läge är det på sluttningen, är jorden torr eller fuktig, vilken jordmån, vilken zon, är det en slänt upp eller ner till vägen?
Omöjligt at ge generella råd utan att veta något om ovanstående.... Ett tips bara - om det är en slänt ned från vägen - tänk på att vissa vägar saltas och det är inget vidare för växterna, alltså kan man i sådan fall behöva skydda växtligheten under saltsäsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon