Christa
Är det någon som vet varför man får vit beläggning på tungan?

Är det vanligt?

Vad säger sjukvården om man söker för det?

Ser att jag stavade fel i rubriken men hur ändrar man på det?
Chamomille
Sötad dricka?. Vin?
smörblomma
Sjukvården skrattar. Använd tungskrapa eller tandborste.
MariaS
Vit beläggning kan också vara tecken på munsvamp, så det är inte alltid sjukvården skrattar.
netaave
Det är en svamp som orsakar vit beläggning på tungan och det finns bra läkemedel mot det.
Christa
Frågan är ju i så fall VARFÖR man får cancidatillväxt på tungan. Läkemedel kan säkert ta bort det tillfälligt men om man inte åtgärdar orsaken så kommer det säkert tillbaka.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur vanligt det är.
Gossen Ruda
Har hört nånstans att den vanligaste orsaken till svampangrepp är antibiotikakurer. Antibiotikan dödar även nyttiga bakterier som normalt håller efter svampen, alla bakterier är inte skadliga.
*Stintan*
Förlåt Christa men läste du inte det som står i länken jag skickade dig? Där står ju det du frågar om.
160kvm stort hus
Jag har läst nånstans att "alla" får en vit nyans på tungan om man inte ätit på.. fem ( tror jag det var ) timmar...

Christa
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2009, 10:03) *
Förlåt Christa men läste du inte det som står i länken jag skickade dig? Där står ju det du frågar om.

Där står tungsveda som överskrift. Jag menar beläggning utan andra symptom. Jag har när jag sökt på nätet ofta hamnat på just den sidan du länkade till. Har faktiskt inte blivit helt klok på den.

Menar de endast tillstånd med tungsveda kan man ju fråga sig.

Det här är nog det som stämmer bäst med det jag menar men inte helt.

Vita beläggningar som ej går att skrapa bort; ofta i längsgående mönster eller längst tungans kanter. Orsak: lichen.

Sökte då en gång på lichen men det lät inte alls som om det stämde.

Jag vet sådana som fått en tungskrapa av sjukvården för att åtgärda det hela men någon diagnos har de inte fått och personen jag främst tänker på var noga med munhygienen och använde inte tobak.

Anma
Jag har alltid så länge jag kan minnas haft en vit beläggning på tungan. Har borstat och skrapat och sköljt och gud vet vad. När jag frågat läkare har de alltid sagt att mitt vita är helt normalt.
Bryr mig inte längre sedan flera år. Min tunga är vit. Därmed basta.
Min man däremot har fått vita fläckar på tungan sedan en tid.
Han ska på kontroll nästa vecka och ska passa på att fråga om det.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 23-10-2009, 10:53) *
Där står tungsveda som överskrift. Jag menar beläggning utan andra symptom. Jag har när jag sökt på nätet ofta hamnat på just den sidan du länkade till. Har faktiskt inte blivit helt klok på den.

Menar de endast tillstånd med tungsveda kan man ju fråga sig.

Det här är nog det som stämmer bäst med det jag menar men inte helt.

Vita beläggningar som ej går att skrapa bort; ofta i längsgående mönster eller längst tungans kanter. Orsak: lichen.

Sökte då en gång på lichen men det lät inte alls som om det stämde.

Jag vet sådana som fått en tungskrapa av sjukvården för att åtgärda det hela men någon diagnos har de inte fått och personen jag främst tänker på var noga med munhygienen och använde inte tobak.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag tycker att det som står på sidan är väldigt lättförståeligt. Om man läser under symptom så ser man ju att det inte alltid betyder att man har tungsveda. Står det inte tungsveda under något av symptomen så har man ju inte det.

http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-ter.../lichen-planus/ stämmer det inte så är det väl orsaken något annat.
Det finns ju ingen här som kan veta vad det är just den person du pratar om drabbats av eftersom det finns ett antal olika orsaker till vit beläggning på tungan.

Vad är det för fel att man får rådet av sjukvården att först testa om det går bort med tungskrapa? Det gör ju det i många fall. Fungerar det inte så kan väl sjukvården ta prover för att kanske utröna vad det är och då kan man ju utesluta sånt som går bort med tungskrapa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon