andersen
Jag hoppas att det blir så, men ser en fara i det,ungefär som med "sebralagen" risken är stor att olyckorna ökar.

företräde
LasseB
Vill minnas att när zebralagen infördes för gående så ÖKADE olyckorna på övergångsställena p.g.a den falska trygghet som de gående invaggats i

En lag kan aldrig vara min airbag
KRT
Det låter livsfarligt..... Tänk så vilka hastigheter en cyklist kan komma upp i, lägg sedan till skymd sikt (eller liknande) och tanken -Jag har rätt att köra först. Undrar hur måna som kommer dö innan cyklister inser att även om de har rätt är bilar hårda och människor mjuka........... sad.gif
takstigen
De där cyklisterna de far som faen överallt
LasseB
Ja det var ju ett svepande osant inlägg till ingen nytta eller glädje för någon
varghem
Men å andra sidan så har det alltid varit så att händer det en olycka så är det ALLTID bilistens fel.
Stannar inte cyklisten vid STOP och blir påkörd så åker bilisten på det.
*Stintan*
Jag tycker att det är ett bra förslag men det måste absolut skyltas ordentligt när det är en cykelöverfart. Jag cyklar rätt mycket och det är rätt jobbigt att behöva kliva av cykeln och gå (går jag så ska ju bilarna stanna) så fort man ska över någonstans. Så bättre cykelvägar och överfarter skulle jag välkomna. Självklart måste man ändå vara observant för det går absolut inte att lita på att alla stannar även om dom borde. Många bilister borde visa mer hänsyn i trafiken.
KRT
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 18:54) *
Många bilister borde visa mer hänsyn i trafiken.

I Lund svär cyklisterna över fotgängarna och bilisterna över cyklisterna biggrin.gif, alla anser att de andra inte tar hänsyn eller följer regler och lagar. Gångtrafikanterna går mitt i cykelbanan, cyklisterna cyklisterna cyklar på trottoaren osv..... När man bara cyklar tycker man lätt att bilisterna borde visa hänsyn, när man kör bil själv inser man att cyklisterna inte gör det laugh.gif Olösligt problem, minst sagt.............
andersen
CITAT (varghem @ 22-10-2009, 18:51) *
Men å andra sidan så har det alltid varit så att händer det en olycka så är det ALLTID bilistens fel.
Stannar inte cyklisten vid STOP och blir påkörd så åker bilisten på det.

Jo det är ju helt riktigt, men här pratar man om att ändra så att cyklisterna har företräde vid överfart, säjer som krt det hjälper ju inte vem som har rätt eller fel, risken är stor att cyklister dör pga en ev ny lag,i det långa loppet så tror jag att det ökar säkerheten men inledningsvist är priset alldeles för högt.
*Stintan*
CITAT (KRT @ 22-10-2009, 18:58) *
I Lund svär cyklisterna över fotgängarna och bilisterna över cyklisterna biggrin.gif , alla anser att de andra inte tar hänsyn eller följer regler och lagar. Gångtrafikanterna går mitt i cykelbanan, cyklisterna cyklisterna cyklar på trottoaren osv..... När man bara cyklar tycker man lätt att bilisterna borde visa hänsyn, när man kör bil själv inser man att cyklisterna inte gör det laugh.gif Olösligt problem, minst sagt.............

Jo det är nog sant giggle.gif
Aqvakul
Som Lundabo och efter alla problem med zebralagen så tror jag inte alls på att ge cyklisterna en egen "zebravariant". Min hustru är för och det hade jag också varit i den bästa av världar, där cyklister och gående visar elementärt trafikvett. Tyvärr är det inte så i Lunds centrala delar. Ger man cyklisterna fler rättigheter så blir det om möjligt ännu värre. Kanske skulle det kunna fungera på andra ställen, men inte här i Lund! (Vadå, jag upprörd.... ranting.gif)
Tobb
Å andra sidan, om de cyklar fram till övergångsstället och börjar gå så är de gångare. Och man måste stanna för dem, om de cyklar så kommer de ju över fortare.
Huggorm
Hur bra är det för klimatet att bilarna får stoppa och starta hela tiden? Låt folk och cyklister vänta på sin tur i stället, så vi slipper mer växthusgaser än nödvändigt
takstigen
Mycket bra sagt
Gossen Ruda
En mild galenskap, det kommer inte att funka speciellt bra. Så var det ett förslag också att om att sänka hastigheten till 30 vid överfarterna, snacka om försämrad trafikrytm. Då tycker jag att det är bättre att sätta upp ljussignaler för cyklisterna. Då får vi dock det enorma problemet att få cyklisterna att respektera ljussignalerna. biggrin.gif
Aqvakul
Ljussignaler är bättre - fast knappast ekonomiskt möjligt överallt...
Huggorm
Man frångår ju dessutom ljussignaler när det är möjligt nu för tiden, och bygger rondeller i stället. Undrar hur många cyklister som kan passera en rondell på ett korrekt vis?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 20:24) *
Man frångår ju dessutom ljussignaler när det är möjligt nu för tiden, och bygger rondeller i stället. Undrar hur många cyklister som kan passera en rondell på ett korrekt vis?

för vissa verkar det vara en sport att hitta på nya farliga varianter...

Det märkliga i Lund är att det långt ifrån bara är studenterna som saknar allt trafikvett - medelålders män och kvinnor är lika hopplösa... kunskapen om att vi har högertrafik sedan 1967 och att det även gäller cyklar verkar inte alls slagit igenom - trots att de flesta säkert har körkort...

Personligen undviker jag till varje pris att köra bil inne i Lunds centrum, det är tillräckligt farligt att cykla...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 19:59) *
Hur bra är det för klimatet att bilarna får stoppa och starta hela tiden? Låt folk och cyklister vänta på sin tur i stället, så vi slipper mer växthusgaser än nödvändigt

Om folk cyklade mer så skulle både dom själva och vår jord må bättre! Folk kör bil alldeles för mycket i onödan av ren lathet.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 21:24) *
Om folk cyklade mer så skulle både dom själva och vår jord må bättre! Folk kör bil alldeles för mycket i onödan av ren lathet.

Håller absolut med - cyklar själv jättemycket

men cyklandet måste ske under ordnade och lagliga former...

Eftersom jag har min son i Stockholm så är jag där ibland - i Stockholm så har cyklisterna det ganska tufft, men de allra flesta cyklar väldigt omdömesgillt - i Lund har de tagit över stan...
Huggorm
Jag jobbade en vinter på ett bygge i centrala Oslo, och varje morgon när jag åkte till jobbet passerade jag en cyklist som skulle samma väg på ring 2, den mellersta ringvägen. Han vinglade omkring i vägkanten bland snövallar och slask, och i den täta trafiken som är i centrum var det aldrig speciellt kul att passera honom. Så kom man fram till ett av den långa rad av rödljus som är på ring 2, och så fick man stanna. Cyklisten struntade i rödljuset, han bara fortsatte rakt genom korsningen, kryssande mellan svängande bilar. Så när det blev grönt kom man snart ikapp idioten och fick göra en ny omkörning. Så fortgick det vid varje rödljus, varje morgon slap.gif
*Stintan*
Ja fler cykelbanor och cykelvägar och säkrare överfarter behövs absolut men det är en vettig investering som jag ser det.

Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 21:53) *
Ja fler cykelbanor och cykelvägar och säkrare överfarter behövs absolut men det är en vettig investering som jag ser det.

Absolut! yes.gif
Huggorm
Även jag håller med om att cykelbanor är bra. Men något annat som skulle behövas är undervisning av cyklister innan de släpptes ut i tät trafik. Dom behöver kunna trafikreglerna och skyltar precis lika mycket som bilförarna, eller kanske ännu mer
Meriona
CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 21:58) *
Även jag håller med om att cykelbanor är bra. Men något annat som skulle behövas är undervisning av cyklister innan de släpptes ut i tät trafik. Dom behöver kunna trafikreglerna och skyltar precis lika mycket som bilförarna, eller kanske ännu mer

bravo.gif Håller med! En del cyklister är fullkomligt livsfarliga! Dessutom kastar de onda ögon på en även om man inte gjort ett dugg fel.... ranting.gif
*Stintan*
Fast det är ju det jag menar att cyklisterna ska inte behöva vara mitt ute i tät trafik utan det ska finnas cykelbanor/cykelvägar som är avskiljda från biltrafiken. Finns bara viljan så går det att ordna på de flesta ställen. Fanns det så skulle fler cykla. Det är ju en droppe i havet mot vad man lägger ner för resurser på bilisterna.
Meriona
Vi är nog överens om det inga problem! och ibland kan man tycka att det är bättre att göra cykelbanor som de gör i Týskland, som är 1,5 meter breda istället för våra som är åtminstone 3 meter, billigare och blir i alla fall av! Och det funkar, man saktar helt enkelt in när man får möte eller det är gångare i vägen...
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 22:06) *
Fast det är ju det jag menar att cyklisterna ska inte behöva vara mitt ute i tät trafik utan det ska finnas cykelbanor/cykelvägar som är avskiljda från biltrafiken. Finns bara viljan så går det att ordna på de flesta ställen. Fanns det så skulle fler cykla. Det är ju en droppe i havet mot vad man lägger ner för resurser på bilisterna.

Statens förtjänster på cyklisterna är också en droppe i havet jämfört med vad dom drar in på bilisterna. Summorna som genereras av fordonsskatten samt i första hand skatten på bränsle är astronomiska. Utan dessa inkomster skulle mycket i samhället bli stillastående
Gossen Ruda
Det är ju bra att cykla men alla kan inte det. Skulle jag ta cykeln i 5 minuter blir resultatet ett svullet och ömmande högerknä och att käka naprosyn i ett par dar, detta pga utslitet ledbrosk. Det finns andra som har det ännu värre.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 22:14) *
Statens förtjänster på cyklisterna är också en droppe i havet jämfört med vad dom drar in på bilisterna. Summorna som genereras av fordonsskatten samt i första hand skatten på bränsle är astronomiska. Utan dessa inkomster skulle mycket i samhället bli stillastående

Jag visste att det där skulle komma giggle.gif Du får det att låta som att jag vill ha bort alla bilar, så är det naturligtvis inte.
Jag kör också bil emellanåt. Sen finns det en massa människor som inte kan cykla det vet jag också. Biltrafiken lär ju inte minska ändå så ska människor kunna känna sig någotsånär trygga i trafiken så behövs det fler skilda banor för bilar, cyklister och gående. Sen kanske det behövs någon form av cykelkort/mopedkort också.
pejori
CITAT (LasseB @ 22-10-2009, 18:29) *
Vill minnas att när zebralagen infördes för gående så ÖKADE olyckorna på övergångsställena p.g.a den falska trygghet som de gående invaggats i

En lag kan aldrig vara min airbag

Precis.
Var idag ute med lilla bilen och vet att ett övergångställe, kommer precis utanför "min affär"
Det kom ett gäng gåendes brevid, på gångbanan och dom svänger tvärt ut på övergångsstället.

Jag har en halvmeter på mig att tvärnita, eller köra på dom.
Jag fick gira över refugen och smällde ett däck på köpet.
Fick världens utskällning för att " vi har företräde på övergångstället" tyckte den, som gick ut en halvmeter före min bil.
"visst sa jag, om du åtminstånde hade vett på, att visa att du ville över" men inte f*n gav hon sig, trots att jag påpekade att det finns något som heter bromssträcka och att sekundbromsning inte fungerar på 70-sträcka.
Kärringen gav sig inte, utan skrek om att jag nästan kölrt på henne och då ran det berömda pejjansinnet över och jag ringde lokalpolis.
polis komma pronto. (jag är av olika anledningar, ökänd hos lokal polis) så dom komma pronto och berättade för ilsken tant att "visst, du har företräde på övergångsställe, men inte precis i samma sekund du svänger ut. Du måste kolla var närmaste bil finns innan du går ut i gatan"
Damen i fråga tyckte att alla ska tvärnita på millimetern, för hon vet minsan vad som gäller.

Jag kör vidare med minibil och är glad att jag missade en zebra idag.

Ska jag nu börja ha koll på både zebrakärringar och cykelhulliganer, så lär jag lämna in körkortet. crying.gif
Jag tror mer på att, cyklister och fotgängare på samma spår (övergångsställen) med ansvar för avstånd.!!!!
(företräde betyder inte just i samma sekund) dunno.gif
*Stintan*
Men det är väl klart att man måste se sig för både som fotgängare, cyklist och bilist. Att sen en del idioter ändå inte gör det vet jag ingen patentlösning på.

pejori
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2009, 00:47) *
Men det är väl klart att man måste se sig för både som fotgängare, cyklist och bilist. Att sen en del idioter ändå inte gör det vet jag ingen patentlösning på.

Nä. Inte jag heller.
Käringen var galen, för att jag "nästan" körde på henne.
Reflexs hade kanske hjälpt, men hon gick i nittio graders vinkel och kliver rätt ut på övergångsstället.!!!! ranting.gif
"jag har företräde" skriker dam... Visst sa polis, men du får tänka på avstånd också, typ bromssträcka....

Fick faktist hjälp av polis att laga trasigt däck) giggle.gif
*Stintan*
Så ska dom tas pejori giggle.gif
Cacki
Fick lära mej för 1000 år sedan av min bilskolelärare om t. ex högerregeln. Man är skyldig att lämna företräde för den som kommer från höger, men den som kommer från höger har ingen rättighet att bara köra rakt ut och bara ta för givet att den andre ska stanna. Skulle väl vara bra om även fotgängare och cyklister kunde ha tankesättet i åtanke också så kanske de inte bara kliver/cyklar rakt ut i gatan utan att använda lite sunt förnuft.
Huggorm
Dom där som bara kliver rakt ut, utan att förstå att bilarna har bromssträcka eller att bilister faktiskt inte är perfekta utan faktiskt kan missa något tror jag är sådana som inte själv har körkort. Dom förstår inte hur det är att köra bil. Ofta går dom ju med lurar i öronen och märker över huvud taget inte ens att en bil får tvärnita två meter ifrån dom -cry-.gif
Gossen Ruda
En del är helt pucko helt enkelt. Det kommer en del historier upp på det tågforum jag är med i . En ung dam i Borås gick över en övergång vid stationen där precis ett tåg startat så föraren fick nödbromsa. En annan järnvägsanställd som såg det hela försökte påpeka det felaktiga men fick till svar att hon hade företräde så tåget skulle stanna. slap.gif

För ett tag sen gick det illa nånstans i Dalarna. En annan ung dam kröp under bommarna vid en plattformsövergång och gick ut rätt framför ett tåg. Smack! Föraren signalerade men hon hade lurar på skallen och lyssnade förmodligen på musik istället. Man häpnar över människans dumhet.
Myosotis
CITAT (KRT @ 22-10-2009, 18:34) *
Det låter livsfarligt..... Tänk så vilka hastigheter en cyklist kan komma upp i, lägg sedan till skymd sikt (eller liknande) och tanken -Jag har rätt att köra först. Undrar hur måna som kommer dö innan cyklister inser att även om de har rätt är bilar hårda och människor mjuka........... sad.gif

Håller med, det låter farligt för cyklisterna.

I Lund praktiseras det redan av alla galna cyklister. På den tiden jag cyklade mycket i en stad iakttog jag trafikreglerna, jag fattar inte varför inte cyklisterna i Lund gör det.
andersen
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 16:51) *
Håller med, det låter farligt för cyklisterna.
I Lund praktiseras det redan av alla galna cyklister. På den tiden jag cyklade mycket i en stad iakttog jag trafikreglerna, jag fattar inte varför inte cyklisterna i Lund gör det.

Jag cyklar mycket och hela året runt,och håller helt med dej ang cyklister och trafikregler men det är inte bara hos cyklister det brister med trafikvett och körstil utan några som helst trafikregler, i Stockholmstrafiken råder det anarki, knappt någon bilist använder blinkers nästan alla har hastighetsbegränsningen som en absolut nedre gräns för vilken hastighet som gäller.
Myosotis
Naturligtvis är det så.
Huggorm
CITAT (andersen @ 23-10-2009, 17:07) *
i Stockholmstrafiken råder det anarki, knappt någon bilist använder blinkers nästan alla har hastighetsbegränsningen som en absolut nedre gräns för vilken hastighet som gäller.

Vilket naturligtvis inte är bra, men bättre än folk som cyklar omkring utan att hålla uppsikt, blinda och döva och tror att dom är odödliga och ensamma på vägen
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 23-10-2009, 17:22) *
bättre

nej det vet jag inte om det är bättre?! En vårdslös cyklist riskerar väl oftast bara att döda sig själv, en vårdlös bilist däremot oskyldiga barn etc.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 17:29) *
nej det vet jag inte om det är bättre?! En vårdslös cyklist riskerar väl oftast bara att döda sig själv, en vårdlös bilist däremot oskyldiga barn etc.

Det har du förstås rätt i, men även en död cyklist är något slags förlust och håller man inte uppsikt ökar risken för olyckor drastiskt
*Stintan*
Nu tror ju inte jag att alla cyklister cyklar vårdslöst och som dom gör i Lund som en del verkar vilja få det till. Man borde väl istället jobba på att det blir ett bättre trafikklimat för både bilister och cyklister så att man får bort så många farliga ställen som möjligt.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2009, 20:38) *
Nu tror ju inte jag att alla cyklister cyklar vårdslöst och som dom gör i Lund som en del verkar vilja få det till. Man borde väl istället jobba på att det blir ett bättre trafikklimat för både bilister och cyklister så att man får bort så många farliga ställen som möjligt.

Absolut!
Men här i Lund krävs det nog också en rejäl uppfostringsinsats. Du är så välkommen att bidra...
*Stintan*
Du är ju lärare så det klarar du säkert bättre än jag. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon