Powerowic
22-10-2009, 18:30
om det anges att en suckulent inte ska vattnas på hela vinterperioden, gäller detta vid normal rumstemperatur också
Alexander-VG-zon3
22-10-2009, 18:39
det beror också på åldern och vilken suckulent och hur den står om den ska ha NÅT vatten under vintern.
torrare ska dom ju hållas vilket som, men en del ska ha totalt torka men andra vill ha lite vatten 1-2gånger i månaden. och desto kallare mindre vatten och desto varmare mer vatten.
Powerowic
22-10-2009, 19:16
det kanske man får pröva sig fram. är krukan fuktig så behövs väl iallfall inget vatten
Jag lämnar alltid mina klot och pelarkaktusar helt torra under vintervilan. På samma sätt behandlar jag mina högsuckulenta Euphorbior, de flesta Aloe samt Pachypodium. Kalanchoe t.ex. måste däremot få en liten skvätt någon gång i månaden då de annars fäller en massa av blad.
hur är det med pengaträd då, helt torrt eller vattning nån enstaka gång i månaden? Och borde man börja torrperioden redan nu eller borde jag vänta lite till?
Powerowic
23-10-2009, 08:31
kan man då låta en växt visa uttorkningssymptom innan man vattnar eller är det egentligen försent då
Alexander-VG-zon3
23-10-2009, 10:13
CITAT (Fny @ 23-10-2009, 07:55)

hur är det med pengaträd då, helt torrt eller vattning nån enstaka gång i månaden? Och borde man börja torrperioden redan nu eller borde jag vänta lite till?
hur ska du ha den i vinter ?
CITAT (Powerowic @ 23-10-2009, 09:31)

kan man då låta en växt visa uttorkningssymptom innan man vattnar eller är det egentligen försent då
det beror på vilken växt det handlar om, det flesta suckulenter tål viss uttorkning (visa symptom på det) och sedan kan man vattna. medan andra storbladiga växter kan det gå snabbt för till att torka ihjäl.
pengaträden kommer att stå som vanligt på fönsterbrädan i vanlig inomhustemperatur!
Pengaträdet kan du ge lite vatten någon gång i månaden så slipper du bladfall. Står den svalt så kan den nog klara hela vilotiden torrt (5-10 grader). Plantan skadas inte om den fäller lite blad.
Alexander-VG-zon3
23-10-2009, 11:46
CITAT (Fny @ 23-10-2009, 12:03)

pengaträden kommer att stå som vanligt på fönsterbrädan i vanlig inomhustemperatur!
vattna underifrån så jorden suger upp det, då riskerar du mindre röta på stammen om du skulle vattna för mycket.
mina som jag har under +15c vattnar jag inte men det är ändå stora ex. mindre och dom som stor i rusmtemp vattnar jag rejält en gång i månaden sedan låta torka upp. en torkperiod eller en köldperiod gör att dom blommar till våren så vill du att den ska blomma men du ändå har den i rusmtemp så vattnar du ännu mindre. men börjar bladen bli silvriga och skrynkla sig så får du vattna.
Powerowic
23-10-2009, 12:58
hur ofta behöver man vattna dessa vid rumstemperatur på vintern
Trekantseuphorbia
Madagaskarpalm
Kameuphorbia
Krist törnekrona
Kamelhårskalanchoe
Aloe
Fredsgrönska
Peperomia rotundifolia
Julkaktus
Påskkaktus
Alexander-VG-zon3
23-10-2009, 14:04
CITAT (Powerowic @ 23-10-2009, 13:58)

hur ofta behöver man vattna dessa vid rumstemperatur på vintern
så här hade jag gjort
Trekantseuphorbia - klarar sig även i rusmtemp länge utan vatten, men vattna den 1gång varannan månad.
Madagaskarpalm - samma som ovan. kan dock bli skrynklig. så vattna den då.
Kameuphorbia - samma som första
Krist törnekrona - vattna 1gång i månaden.
Kamelhårskalanchoe - tål länge utan vatten.
Aloe - 1gång i månaden
Fredsgrönska - nu kom jag på va det va för nåt, samma som rotundifolia
Peperomia rotundifolia - vattna låt torka ut, sedan vattna igen och låt torka ut.
Julkaktus - har den blommor så vattna den så att den så att den torkar upp i mellan, men torkar den föör mycket så tappar den knoppar.
Påskkaktus - samma som ovan, utan knoppar/blommor 1-3gånger i månaden.
Trekantseuphorbia : klarar flera månaders torka
Madagaskarpalm : klarar åtminstone 3-4 månader utan vatten
Kameuphorbia : kräver vatten rätt ofta även på vintern
Krist törnekrona : har ingen erfarenhet av arten men jag skulle tro att den vill ha en skvätt vatten i månaden åtminstone.
Kamelhårskalanchoe : som jag tidigare skrev så mår Kalanchoe bra av en skvätt vatten en gång i månaden
Aloe : de flesta arter kan hållas helt torra
Fredsgrönska : vet ej
Peperomia rotundifolia : vet ej
Julkaktus : vill inte stå torrt för länge mellan vattningarna då deras rotsystem inte är anpassat för det.
Dessa växter är epifyter och växer i ganska nederbördsrika trakter
Påskkaktus : samma som julkaktus
Det viktigaste vid övervintringen är att man ger akt på hur växten ser ut att må. Om en stamsuckulent börjar kännas väldigt mjuk i stammen eller om en bladsuckulent börjar att fälla många blad bör man vattna.
Powerowic
23-10-2009, 16:07
tackar så mycket för svar
Powerowic
23-10-2009, 16:41
ska försöka följa era råd
Powerowic
24-10-2009, 10:30
vilka menar du med högsuckulenta
Om du avser min kommentar av högsuckulenta Euphorbior så menar jag de som är mest suckulenta och kan lagra mycket vatten. Detta släkte är ju extremt variabelt och består av allt från ickesuckulenter till mycket suckulenta arter t.ex. E. obesa.
Powerowic
24-10-2009, 12:34
måste alla krukväxter stå vid ett fönster på vintern, är 2m in i rummet för mörkt även på vintern
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 12:37
CITAT (Powerowic @ 24-10-2009, 13:34)

måste alla krukväxter stå vid ett fönster på vintern, är 2m in i rummet för mörkt även på vintern
det beror också på vilka det handlar om. men nej alla måste inte stå i fönstret.
Powerowic
24-10-2009, 12:43
så länge som de inte ser ut att må dåligt så går det väl bra
jag har dessa växter en bit från fönstret
flasklilja
kungscissus
gullranka
prickblad
fikus
kroton
kameuphorbia
paradisträd
madagaskarpalm
citrus
ca 2m
och dessa ca 1m
polyscias
kristi törnekrona
trekantseuphorbia
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 12:49
CITAT (Powerowic @ 24-10-2009, 13:43)

så länge som de inte ser ut att må dåligt så går det väl bra
jag har dessa växter en bit från fönstret
dessa kan stå i skugga
flasklilja
kungscissus
gullranka
prickblad
dessa vill ha ljust
kroton
paradisträd
citrus
dessa både ock
fikus - en del vill ha mer sol och en del tål skugga.
polyscias
madagaskarpalm
kristi törnekrona
trekantseuphorbia
Hej
Det är första problem träffa växter inom Sverige inne i huset låg fuktighet, så vi ska tänka höja den först.
H: Bassam
flax jag hoppas om du kan skriva lite kortare om fattning.
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 16:20
CITAT (Bassam @ 24-10-2009, 17:05)

kan du utveckla det lite mer ?
Powerowic
24-10-2009, 16:31
är det här samma växter
trädtörel, skvättiväg, sprättiväg, kameuforbia, kanteuforbia
euphorbia lophogona, e. leuconera
och kan man se skillnad på dem
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 16:57
CITAT (Powerowic @ 24-10-2009, 17:31)

är det här samma växter
trädtörel, skvättiväg, sprättiväg, kameuforbia, kanteuforbia
euphorbia lophogona, e. leuconera
och kan man se skillnad på dem
det är olika
Euphorbia lophogona - Kameuforbia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kameuforbiahttp://en.wikipedia.org/wiki/Euphorbia_lophogonaEuphorbia leuconeura - Skvättiväg
http://en.wikipedia.org/wiki/Euphorbia_leuconeurahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Skv%C3%A4tt-i-v%C3%A4gEuphorbia heptagona - Kanteuforbia
http://davesgarden.com/guides/pf/go/57994/Euphorbia dendroides - Trädtörel
http://www.maltawildplants.com/EUPH/Euphorbia_dendroides.php
CITAT (Bassam @ 24-10-2009, 17:05)

Hej
Det är första problem träffa växter inom Sverige inne i huset låg fuktighet, så vi ska tänka höja den först.
H: Bassam
Suckulenter som ska vila med torka, ska inte ha hög luftfuktighet. Torrt och svalt är det fortfarande som gäller!
Powerowic
24-10-2009, 17:49
tack flaxxs det är alltså en skvätt- iväg jag har
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.