Ålis
Har en kronärtskocka som jag planterade i sommras som givit bra med skörd, tänkte prova att övervintra denna med en frigolitlåda över plantan.Någon som provat eller vet om det funkar? , ps. zon 3.
Tulipanaros
Vilken sort är det? I princip är det bara Herrgårds som är perenn, i de sydliga delarna av vårt land (zon 1-2), men jag har hört om flera som milda vintrar har övervintrat både Green Globe och Imperial Star upp i zon 3. Så en mild vinter, och lite tur, så kan det gå. Täck ordentligt, bara.
Ålis
CITAT (Tulipanaros @ 23-10-2009, 08:21) *
Vilken sort är det? I princip är det bara Herrgårds som är perenn, i de sydliga delarna av vårt land (zon 1-2), men jag har hört om flera som milda vintrar har övervintrat både Green Globe och Imperial Star upp i zon 3. Så en mild vinter, och lite tur, så kan det gå. Täck ordentligt, bara.

Vet inte vilken sort jag har den var tyvärr inte märkt. Så det är väl bara att hålla tummarna och hoppas att experimentet lyckas. biggrin.gif
Ålis
CITAT (Ålis @ 23-10-2009, 12:49) *
Vet inte vilken sort jag har den var tyvärr inte märkt. Så det är väl bara att hålla tummarna och hoppas att experimentet lyckas. biggrin.gif

Nu vet jag att det fungerar. Det har kommit fina nya skott på plantan som jag övervintrade i trädgården täckt med en frigolitlåda. yahoo.gif
mamamaggan
CITAT (Ålis @ 30-05-2010, 18:04) *
Nu vet jag att det fungerar. Det har kommit fina nya skott på plantan som jag övervintrade i trädgården täckt med en frigolitlåda. yahoo.gif

Grattis !!!

Täckte hur ? Var växer den , speciellt varmt läge eller ?
Ålis
CITAT (mamamaggan @ 30-05-2010, 19:26) *
Grattis !!!

Täckte hur ? Var växer den , speciellt varmt läge eller ?

Täckte med en frigolit låda som affärerna har fisk i. Lade bara den upp och ner samt täckte lite med sand över snittytan ca 10 cm. Har den i en upphöjd rabatt zon 2-3. ganska soligt läge.
mamamaggan
Tack , då vet jag. Har försökt med kronärtskocka i flera flera år men aldrig lyckats fullt ut.
blomkronan
CITAT (Ålis @ 01-06-2010, 20:38) *
Täckte med en frigolit låda som affärerna har fisk i. Lade bara den upp och ner samt täckte lite med sand över snittytan ca 10 cm. Har den i en upphöjd rabatt zon 2-3. ganska soligt läge.

Täckte med sand över snittytan? skar du av den vid 5-8 cm?
Ålis
CITAT (blomkronan @ 02-06-2010, 01:36) *
Täckte med sand över snittytan? skar du av den vid 5-8 cm?

Snarare 3-4 cm. sanden var blandad med lite torv som jag helt enkelt öste över med . Jag lät snittytan torka lite före typ 2 dagar..
blomkronan
CITAT (Ålis @ 02-06-2010, 21:33) *
Snarare 3-4 cm. sanden var blandad med lite torv som jag helt enkelt öste över med . Jag lät snittytan torka lite före typ 2 dagar..

tummenupp.gif Då ska jag göra samma sak jag i höst smile.gif Jag har två sorter, en som heter Green och ska inte klara att övervintra men jag ska prova och sen en som jag köpte på Zetas på lappen står det inte vad den heter men det står att den ska vintertäckas smile.gif så jag provar på den oxå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon