evalinnea
Jag har ett par ledsna växter hemma och undrar om någon kan råda mig.
Rosenskärmen har blommat och sett frisk ut. Men för några veckor sedan började den, i samband med att ett blad blev bränt (den stod för varmt och har flyttats), se hängig ut.
Nu har den kastat nästan alla blad. Är detta normalt beteende för rosenskärmen så här års?
Min andra olycksfågel är en novemberkaktus som även den har släppt en rikt förgrenad, grov stängel full av friska blad, och nu är ytterligare en likadan på väg att lossna. Är det tecken på övervattning?
De har bägge flyttats och kanske störts av detta.
Råd någon? Hur ska jag behandla dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenskärm är svår att övervintra, mycket pga att vi ofta inte kan ge den klimatet den vill ha på vintern = mycket ljus, långa dagar, mycket hög luftfuktighet och lite svalare. Så om du har en svalare plats kan det vara bra att ställa den där + ge den extra belysning runt 12-14tim dygn, så är chansen större att den övervintrar.

Novemberkaktusen kan vara övervattnad, frostskadad mm. när de tappar blad och eftersom jag inte vet hur du har odlat den kan jag inte säga exakt vad problemet är men annars så brukar denna växt vilja vara utomhus under sommaren och långt in på hösten. Gödslas och vattnas som de flesta andra krukodlade växter ute på sommaren. Ofta bildar de knoppar när de tas in och då håller man växten lätt fuktig, efter blomningen kan man låta dem torka upp ordentligt mellan vattningarna.

Alla plötsliga ändringar i odlingsklimatet kan dock chocka många växter, men sånt som novemberkaktus brukar inte vara så jättekänsliga.
evalinnea
Tack för ditt svar; är rädd att rosenskärmen går förlorad då jag saknar lämplig plats för övervintring.
Men kaktusen kanske repar sig.
Alexander-VG-zon3
hur har du skött dom innan ? och hur har du haft dom placerade ?

som Åsa skrev är det svårt att veta vad som kan vara fel om man inte vet hur den haft det innan eller hur den strå/stått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon