|
Full version: Mossträdgård
Gunilla T
23-10-2009, 15:53
Dethär har jag sysslat med idag, började lite försiktigt igår och fortsatte idag...det roligaste jag gjort på länge! En oländig yta som inte går att göra så mycket av men en liten mossträdgård kanske fungerar. Bara några kvm ännu men den skall växa....
[attachment=43558:DSCN12310001.JPG][attachment=43557:DSCN12210001.JPG]
Myosotis
23-10-2009, 16:12
Fint! Mossor är vackra. Hela min trädgård är en moss- och lavträdgård alldeles av sig själv. Jag kommer ihåg när jag åkte tåg mycket, när man kom med tåget norrifrån såg det så "hemma" ut när man tittade ut och allt var grönt av mossa helt plötsligt.
Aqvakul
23-10-2009, 16:16
Fräckt!
ängsvädd
23-10-2009, 16:18
Å vad vackert  Jag älskar mossor - de är gröna, sköna och underhållsfria - behöver inte klippas
Gunilla T
23-10-2009, 16:31
Det finns ju massor med olika mossa i naturen om man sätter på sig "mossglasögon"...har blandat olika arter och släpat dit några mossbelupna stubbar. Har ingen aning om dethär kommer att fungera men roligt har jag..
KarinSKARA
23-10-2009, 16:38
Blir jättesnyggt med de mossiga stubbarna också. Tänk bara på att det inte tillhör allemansrätten att plocka hur mycket som helst och det är bra om man bara tar en liten tuss här och där. Markägaren bör alltid tillfrågas. http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t86760.htmlhttp://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article1650708.ab
Gunilla T
23-10-2009, 16:53
Jadå, är försiktig när jag "norpar " mossan....säger förlåt och hoppas den trivs på sitt nya ställe.
Markägaren har gett tillstånd...min skog.
Helen i Piteå Zon 5
23-10-2009, 23:00
Såååå snyggt!
diva&hero
24-10-2009, 12:56
Jättefint!!
skogstroll
24-10-2009, 13:13
CITAT (Gunilla T @ 23-10-2009, 16:53)  Dethär har jag sysslat med idag, började lite försiktigt igår och fortsatte idag...det roligaste jag gjort på länge! En oländig yta som inte går att göra så mycket av men en liten mossträdgård kanske fungerar. Bara några kvm ännu men den skall växa....
[attachment=43558:DSCN12310001.JPG][attachment=43557:DSCN12210001.JPG] vad jättefint! vad har du för underlag? Hur gör du? jag har lyckats med mossa som jag satt på torv men har inte provat nåt annat!
Sussie F-Flower
24-10-2009, 13:24
Vad fint Gunilla! Har du bara lagt ut en plast som du lägger allt på..? Myrjord? Har du lagt mossa på stora stenen också eller var det så förut? Ojojoj.. Vilken fantasi du har... Det tar aldrig slut, tror jag...  CITAT (Gunilla T @ 23-10-2009, 17:31)  ...Har ingen aning om dethär kommer att fungera men roligt har jag.. Ja... det tror jag säkert...!
Gunilla T
24-10-2009, 18:02
Tack, tack...idag har den lilla mossträdgården vuxit ytterligare. Jag har ju rört mig här i skogen under många år och liksom i förbifarten bara noterat hur vacker all mossa är men NU har jag mossglasögon och oj, vad jag hittar för skönheter! Jag har hittat ca 15 olika arter av mossa som alla har sin speciella skönhet för att inte tala om allt vackert som växer på gamla stubbar! Som sagt, jag vet ju inte om dethär fungerar men såhär gör jag; Området är besvärligt med massor av rotogräs och där står även 4 träd som skuggar och som jag vill ha kvar. Ett av träden är sälg så där går inte att plantera några växter och det är svårt att gräva upp allt ogräs pga av massiva trädrötter. Jag sätter plast under allt för rotogräsens skull, det går inte att få ogräs i dethär, då blir det nog förstört gissar jag. Sedan fyller jag på ett litet lager av gran- och tallförna och blandar med blöt torv. Inte mycket att växa på men mossan tar sin näring ur luft och nederbörd. Torven är till för att hålla fuktighten. För att få lite höjdskillnader sätter jag dit några utvalda stenar som jag sätter mossa på. På ena sidan har jag byggt en stenmur som jag tycker är alldeles för rak och trist så nu försöker jag bland bort de raka linjerna också, satte en murken stubbe i stenmuren och det blev genast mycket snyggare
Visst är mossa snyggt, mycket snyggt. Men tro inte att det underhållsfritt.
Sussie F-Flower
24-10-2009, 22:37
Glöm inte att lägga in flera bilder, Gunilla!
Superfint! Håller med! Mossa är toppen! Jag plockade en del mossa i våras och "transplanetarde" till stränderna kring mina dammar och bäck. Det är nog generellt för soligt där. Mycket har torkat och blåst ner i vattnet. Att göra jobbet nu på hösten måste vara bättre. Dessutom hade inte alltid mossan kontakt med jord.
Gunilla T
25-10-2009, 16:16
Min mossträdgård växer, oj så roligt detta skapande är...kan bara skicka två bilder i taget
[attachment=43679:DSCN12470001.JPG][attachment=43678:DSCN12380001.JPG]
Två bilder till...
[attachment=43681:DSCN12660001.JPG][attachment=43680:DSCN12620001.JPG]
Så ljuvligt! John bauer och en svart djup tjärn kantad av en enkel skogsstjärna som speglar sig i vattnet. Kan nästan höra ugglans hoande. Trädstammarna blir verkligen imponerande med mossa kring fötterna!
DragonLady
26-10-2009, 01:42
Underbart Gunilla
Sussie F-Flower
26-10-2009, 08:01
-Fantastiskt gudomligt underbart!!! -Där skulle jag vilja gå barfota...
Gunilla T
26-10-2009, 18:33
Nu är min lilla mossträdgård klar...det blev ca 7 - 8 kvm av mossa, stenar och stubbar. Jag blev riktigt fascinerad av dessa små växter och deras skönhet. Får nog skaffa mig en mossbok så jag kan identifiera de olika mossorna.
Har en massa funderingar förstås...kommer dethär att fungera och hur ser det ut i vår? En del arter kanske är dominanta och tar över?...fast när man tittar hur de växer i naturen så är det oftast flera arter som växer tillsammans.
Finns det någon här som har kunskap om mossa eller försökt göra något liknande? Vilka problem kan dyka upp?
smuleborg
26-10-2009, 19:13
Fantastiskt fint.
Vi har mossor och lavar på ett berg och närliggande stora stenar som vi är rädda om. Om hösten, okunnig som jag är, brukar jag försiktigt plocka bort nerfallna löv; jag tänker förmultnade löv blir "jord" och ur jorden växer "ogräs". Ja, du vet när man inte kan.
Gunilla T
29-10-2009, 17:13
Det går ju absolut inte att sluta med något som är så här roligt. Nu har jag lagt ut täckbark på en yta framför mossan för att den skall framträda bättre och satt ut lite stenar på täckbarken för att inte gränsen skall bli så markant.
[attachment=43787:DSCN12720001.JPG]
[attachment=43788:DSCN12730001.JPG]
lavendelgården
29-10-2009, 17:37
Mossa är väl fantastiskt vackert! En av de vackraste trädgårdarna jag sett i Sverige var en liten radhustomt i Upplands Väsby. Där var bara mossa, stenar och en brant bergvägg, med ett tre meter högt vattenfall. De som bodde där var japaner och de kunde sitta i vardagsrummet och njuta av härligheten. Mitt nästa projekt ska bli en mossträdgård. Dina bilder var verkligen inspirerande och oh vad fint det blev. Åsa www.lavendelgarden.nu
Orkidétjuven
30-10-2009, 01:31
Lustigt att jag nu hittade denna tråd. På vägen hem idag så tänkte jag på gräsmattor och varför folk vill ha bort mossa. Detta var i samband med att jag just hade haft lunch på trädgårdscafeet och funderade på tråden där jag pratadade om gift försäljningen. Hursom så tänkte jag varför fler folk inte gör moss trädgårdar och som ngn sa om japaner, så är det mycket populärt i japan. Har en kompis som studerat 100 åriga mossträdgårdar i japanska tempel och de ät helt otroliga.
Jättefina bilder och bra initiativ.
Eva i Höga
30-10-2009, 08:36
Gunilla, det är otroligt vackert, vilket jobb du har gjort! Skönt att se något som är naturligt - platta, välklippta gräsmattor med raka linjer är trist. Men det viktigaste tycker jag är att du haft ROLIGT. Hoppas vi får se hur ditt arbete ter sig till sommaren.
Gunilla T
30-10-2009, 16:37
 lovar att visa bilder i vår av det som finns kvar Nej, gräsmattor är inget för mig, platt, trist och tråkigt och mycket arbete. Är också allergisk mot alla raka linjer och perfekta rundlar så jag försöker alltid hitta på något som kan bryta av... Japanska trädgårdar är bland det vackraste jag vet, även japanska växter. I en japansk trägård råder harmoni och lugn, stenarna är placerade så att man skall gå långsamt och njuta...meditation och eftertänksamhet. Allt är gjort med eftertanke...
Överbölingen
30-10-2009, 16:46
Usch!
Det är ju livsfarligt att läsa trådar i div forum. Det där med mossig låter som en dubbelhit för oss i Överböle så i vinter blir det att fundera på var vi skall anlägga en mossbelupen kulle.
Gunilla T
30-10-2009, 17:14
Ja, bor du i naturen så är det bara fantasin som sätter gränser! Inte svårt alls och resan är ju sååå kul! Förresten, med tanke på kostnader så kostade detta mig 37,50 kr, dvs en halv torvbal....samt fem säckar med barkmull när jag utökade.
Överbölingen
30-10-2009, 19:05
När vi grävde om för vattnet för ca 15 år sedan så dök det upp stenar som knappt grävarn fixade. De ligger nu i ett skuggigt hörn av tomten i en prydlig hög. En tall och en stor (drygt 55 cm i diameter) gran skall bort för luftighetens skull. Sedan blir det perfekt. Tror jag. Skall bränna av där i vår och fylla skrevorna i stenhögen med torvmull. Träden står på fällistan sedan tre år så det är inte onödigt jobb.
Kan det vara något att börja med? Du som vet. Yta ca 10 kvm. Platsen är nog bra för det är mycket skugga.
I vår skog har vi mossa nog för förflyttning.
Helt underbart!
Du borde skafa dig ett litet troll eller något som kikar fram - kanske du kan hitta en träbit som ser så där trolsk ut om du inte gillar de som inte är tillkomna naturligt (personligen kan jag tycka det vara häftigt med en tomte eller troll som kikar fram men inte i en vanlig rabatt).
Oj, hoppas inte tråden ändrar karaktär och blir till trädgårdstomtens vara eller icke vara.
Nu vet jag inte var du bor men har du någon gång möjlighet, åk till Tiveden i Västergötland - där kan du får oändligt med inspiration med mossor och näckrosor! Där har du riktig urskog! Jag var där när jag var kanske 14 år och det sitter kvar nu många år senare...
Gunilla T
31-10-2009, 16:20
CITAT (Överbölingen @ 30-10-2009, 19:05)  När vi grävde om för vattnet för ca 15 år sedan så dök det upp stenar som knappt grävarn fixade. De ligger nu i ett skuggigt hörn av tomten i en prydlig hög. En tall och en stor (drygt 55 cm i diameter) gran skall bort för luftighetens skull. Sedan blir det perfekt. Tror jag. Skall bränna av där i vår och fylla skrevorna i stenhögen med torvmull. Träden står på fällistan sedan tre år så det är inte onödigt jobb.
Kan det vara något att börja med? Du som vet. Yta ca 10 kvm. Platsen är nog bra för det är mycket skugga.
I vår skog har vi mossa nog för förflyttning. Det låter ju perfekt för mossan - tro nu föralldel inte att jag är någon mossexpert. Min lilla mossträdgård är ett experiment så det får visa sig här framöver hur det utvecklas. När man börjar med sånt här upptäcker man plötsligt en ny värld - visst har jag sett den vackra mossan förut men liksom aldrig registrerat den och nu har jag plötsligt upptäckt hur många olika arter det faktiskt växer i vår skog - finns hur mycket som helst. Sedan är det som alltid med trädgård - det ena ger det andra och nya idéer ser dagens ljus. I dag har jag traskat omkring i skogen och letat "skatter".... Peztis...har aldrig varit i Tiveden men det låter underbart! Är allergisk mot trädgårdstomtar  och liknande pynt men jag kanske hittar något spännande i naturen!
Jag måste bara säger;det är så snyggt så det är inte klok.Jag tillhör också mossälskare.Det är så vackert när man går i skogen på den gröna "heltäckningsmattan".Jag har gjort något liknande för några år sedan,men det blev inte bra,mossan torkase och skatorna tog den till sitt bobygge på våren.Jag har också funderat och göra ett mosshörn.En del stubbar har jag redan.Ett jättefint jobb du har gjort.Jag brukar har en skål med mossa och annat från skogen på altanbordet nu under höst/vinter.En del mossor känner man igen,men det finns så många olika sorter.JAg tror nästan jag har en mossbok någonstans.
Myosotis
01-11-2009, 16:30
CITAT (Gunilla T @ 31-10-2009, 16:20)  ...Är allergisk mot trädgårdstomtar... Det är jag också  (fast jag såg en häftig en gång, den låg på mage med en kniv i ryggen  perfekt för alla trädgårdstomtehatare), men jag har ändå två små troll som jag har fått en gång, de är riktigt söta och gjorda av något slags betong eller så med lite skrovlig yta. Det är meningen att de ska bli helt överväxta av lavar och mossor så småningom så det ser ut som om en av stenarna i stengärdsgården har formen av ett litet troll. Det är en häftig idé och det borde ju gå att göra en figur själv av trä och låta mossa växa på den.
Gunilla T
02-11-2009, 17:21
En kniv i ryggen på trädgårdstomten - det var verkligen kul!... Ja, jag får se, är mer än restriktiv när det gäller "pynt" i trädgården men vem vet vad som händer.... Idag har jag iaf beställt en bok "De 52 vanligaste mossorna" ff lågbudget - boken kostar 52 kr.
Hej För att öka mossa behöver man : 1 skugga 2 hög sur jag menar låg PH 3 avfall döda växter 4 mera fosfor : H:Bassam
Oj... vad fint, och vad mysigt och så rogivande det ser ut att vara. Urläckert!
Gunilla T
12-11-2009, 16:38
Nu har jag äntligen fått tag på kuddmossan, har dock inte hittat den någonstans här i skogarna utan fick den av en trädgårdskompis som har hittat den i sin skog.
Det är en mycket vacker mossa som växer som bollar nästan och blir stora så småningom. Den liknar inte andra mossor, den är hård när man känner på den och ganska tjocka bitar och det ser ut som om den har någon sorts rötter.
Den finns inte i min mossbok "De 52 vanligaste mossorna". Är det någon som vet vad den heter på svenska och/eller mossans vetenskapliga namn?
[attachment=44237:DSCN12840001.JPG][attachment=44236:DSCN12820001.JPG]
Fågelvägen
12-11-2009, 18:02
Härligt att du Gunilla fått sådan respons för ditt mosshörn! Det är verkligen vackert. Jag har ju länge undrat varför så många trädgårdsägare så bittert bekämpar mossan i gräsmattan, när olika sorters mossor är så vackra och väl anpassade för de skuggigare delarna av trädgården.
Här finns kanske fler tips för alla intresserade. Du frågade om tänkbara risker. Jag gissar att koltrastarna kan vara intresserade av vad som finns under mossan. Åtminstone mossa på berg och stenar brukar ju vändas upp och ner av flitiga trastar. Ogräs! I japanska mossträdgårdar ägnar man mycket arbete åt att rensa bort gräs som sått sig i mossan.
Oj, kom just att tänka på skogen här bakom mig där jag bor... Där finns det som en"sal" med höga träd och bara mossa under! Totalt underbart!
skogstroll
25-11-2009, 09:49
wow det där med mossa runt träden ska jag satsa på.  mossa kan man inte få för mycket av tror jag. Sen finns det ett sällskap som heter Mossans Vänner tror jag för den som är intresserad. Det går nog att googla på.
Gunilla T
25-11-2009, 10:08
Javisst finns det en idéell förening http://www.sbf.c.se/MV/Har köpt en bok också om mossor "De 52 vanligaste mossorna" hur kul som helst att försöka identifiera de olika arterna. Där finns tyvärr inte den som jag kallar för kuddmossa så jag vet ff inte vad den heter. Kan berätta att min lilla mossträdgård ff är jättefin, inget har skadats eller torkat - hösten är nog en bra tid om man vill göra något av mossa.
Så otroligt vackert, ser ut som i en trollskog!
Fågelvägen
26-11-2009, 18:00
Nu blir det ännu fler som vaknar för mossornas skönhet! Riksförbundet Svensk Trädgård har en inspirerande artikel i sitt senaste nummer av Hemträdgården. Där finns också en tolkning av lagtexten om vad man får/inte får plocka i skogen. Min tolkning: Små mängder mossa får man ta för eget bruk, men det får inte lämna några iögonenfallande spår på växtplatsen.
Gunilla T
27-11-2009, 08:57
CITAT (Fågelvägen @ 26-11-2009, 18:00)  Min tolkning: Små mängder mossa får man ta för eget bruk, men det får inte lämna några iögonenfallande spår på växtplatsen. Bra att du påminner om detta Fågelvägen!
Gunilla: Hur har du gjort markarbetet? Har du grävt bort gräs och annat och sen lagt byggplast för att hålla fukten? Har du lagt jord uppepå plasten innan mossan? Det är otroligt vackert, jag har en liten vrå där mossan redan vill ta över från gräset - kanske skulle jag göra en minimossträdgård där
Gunilla T
28-11-2009, 18:11
Dethär är en riktigt oländig plats med stora träd som bara säger slurp när det gäller fukt och näring så jag gjorde den bedömningen att det mesta blir svårodlat här. Vill ha kvar träden och då är det svårt att gräva ut allt rotogräs utan att skada trädrötterna så jag planade bara ut det hela lite grann och satte byggplast över hela ytan som jag ville täcka med mossa.
Ovanpå byggplasten har jag först satt ett ganska tunnt lager av barrförna och ovanpå förnan blötlagd okalkad och ogödslad torv. Det gick åt en halv torvbal av den grövre sorten så det är inte mycket. Satte även dit en del stenar och mossbeväxta stubbar för att det inte skulle se så platt ut. Sedan plockade jag på mossan i olika arter....inte så stora bitar i taget.
Marken framför täckte jag med markduk för att trädrötterna skulle få vatten. Sedan täckte jag hela den ytan med täckbark och några stenar samt några mosskuddar.
Det går förmodligen att gräva bort allt ogräs också om terrängen tillåter och utesluta plasten men här fungerar plasten mest som ogrässpärr för jag kan tänka mig att det inte går att rensa så värst mycket ogräs utan att förstöra mossan. Om plasten håller fukten bättre vet jag inte - kanske -
Nu vet jag inte hur dethär kommer att fungera i sommar när värmen och torkan kommer men hittills har det fungerat men nu är det fuktigt så det förslår.
Mossan tar sin fukt och näring ur nederbörden, de har ju inga rötter precis men det gör dem också känsliga för luftföroreningar.
Det låter som ett smart utförande! Jag får ta och göra mig en idéskiss, tack Gunilla!
Gunilla T
18-12-2009, 17:18
Tomten i mossan vill önska alla trädgårdsälskare En God Jul och Ett Gott Nytt År! [attachment=45340:13740001.JPG]
ängsvädd
18-12-2009, 21:09
Gud så mysigt. Detsamma önskar jag er
CITAT (Gunilla T @ 12-11-2009, 16:38)  Nu har jag äntligen fått tag på kuddmossan, har dock inte hittat den någonstans här i skogarna utan fick den av en trädgårdskompis som har hittat den i sin skog.
Det är en mycket vacker mossa som växer som bollar nästan och blir stora så småningom. Den liknar inte andra mossor, den är hård när man känner på den och ganska tjocka bitar och det ser ut som om den har någon sorts rötter.
Den finns inte i min mossbok "De 52 vanligaste mossorna". Är det någon som vet vad den heter på svenska och/eller mossans vetenskapliga namn? Blåmossa, Leucobryum glaucum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|