Full version: Tjuvskott
svennis
Jobbat hårt med vildskotten, de tar över snart.
Får ju ta i så man vrider ryggen.... sick.gif
Någon som har enkel lösning. blush.gif

Rotskott b.JPG

Åsa, mälardalen zon 2
Ofta tycker jag att man får fler rotskott ifall man planterat rosorna för grunt så kanske en djupare placering kan hjälpa, man kan ju ösa på mer jord istället för att gräva, då blir ju förädlingsstället djupare placerat. +man kan ju satsa på rotäkta rosor vid nyplanteringar.
svennis
Plantera djupare är nog en bra modell.
Plantorna är nog 15 år gamla men det är nu det börjar komma.
Verkar som jorden sjunker.. sad.gif
renate
Gillar din bild med de fina hönorna.Jag hade också en del vildskott i år.Bla på apotekerrosen,en av mina Maidens Blush och Ghislaine de Feligonde.Det var enkelt att får bort de.
Kajsa
Dina höns var ljuvliga, vilka färger.
Har inte så många rosor som skjuter vildskott och jag håller ett öga på dom rosorna, det är så svårt få loss dom. Har inget tips för jag har ingen större erfarenhet av eländet. Kan det inte bli en hel skog av rotskott med rotäkta rosor, att dom blir breda med åren, det är kanske inte heller så kul i en liten trädgård.
svennis
[quote name='Kajsa' date='25-10-2009, 01:44' post='1108996']
Dina höns var ljuvliga, vilka färger.
Har inte så många rosor som skjuter vildskott och jag håller ett öga på dom rosorna, det är så svårt få loss dom. Har inget tips för jag har ingen större erfarenhet av eländet. Kan det inte bli en hel skog av rotskott med rotäkta rosor, att dom blir breda med åren, det är kanske inte heller så kul i en liten trädgård.
Då planterar du kanske djupt.
Vildskott är inte så lätta att se men nu gick det bra, blir gärna högre.
Man får ladda upp för att gå i kamp med dom, försöker gå förbi.
Här kommer de igen.. ranting.gif
Får plöja upp Gallicarabatten där de är värst.
Vissa rosor på egen rot är duktiga på att skjuta skott, Nuits the Yung utmäker sig.
Pimpinnellerna skjuter ju mycket men Aicha har inte vissat något sånt.
Har Aicha på egen rot som blir finare, inga storkben.'
Parvifolia ger mycket rotskott o den har ju du... duh.gif

Aicha z.jpg

susehn
MMMmmmm...... håller med Svennis, det är ett eländigt (och TAGGIGT!!!) jobb med dessa rotskott!! Såg just att Poppius har slängt ut sina tentakler i 2 rabatter, varav den ena innehåller mina storvuxna rosor, jättekul att krypa in där och gräva rotskott! Huuujedamej!

Däremot har jag tagit tillvara en del av vildskotten och planterat ut dem bakom uthuset, så förhoppningsvis blir det där med tiden en vildrosrabatt i stället för brännässlor. De blommar ju fantastiskt vackert och får massor med söta nypon! I år har det dykt upp konstiga rosbuskar lite överallt, bla vid Martin Frobisher växte en hög ros, som hade enkla vita skålformade rosor, ingen aning vad det kan vara och Martin växer på egen rot, så nåt vildskott kan det inte vara frågan om. Hur som helst, jag grävde upp den därifrån och fick en läcker stamros på köpet! Vid Henri Martin dök ett multfloraskott upp, det band jag upp i en spalje av höstörar, få se vad det blir av den?
Kajsa
Kan det vara min lätta sandiga jord som gör att jag har lite både av vildskott/rotskott ?
Hansa och andra rugosa rosor skulle ju bre ut sig men jag har inte sett det minsta av det. Gallican Alain Blanchard har fått två små äkta plantor intill, dom blev jag så lycklig över, äntligen någon. Maidy Blush har vildskott som kommer från ymprosen den drog jag bort nu i höst. Så problemet är ringa.

Svennis jag har en del rotäkta av dig och dom är små ännu så det dröjer innan dom växer till, Parvifolia får gärna ta lite plats, den var trevlig.
Ezereht
Vilken vacker aicha. Jag hoppas verkligen min sätter lite fart nästa år smile.gif
Dag
Hei, Sven!
Mine Parvifoliaer som jeg har fått av deg, setter også rotskudd.
Det er jeg glad for.
hilsen Dag
svennis
Bara roligt DAG! smile.gif
Jag har ju rosor här som jag fått av dig.
Parvifolia måste vara på egen rot annars får den storkben, långa kala grenar.
Lelin
Oj, tjuvskott?! Det är mycket jag inte vet om det jag satt inser jag... Är detta alltså något jag ska hålla efter? På buskros eller rabattros? hur ser jag skillnad? När ska de tas bort osv? Varför ska de tas bort?...

Hmm, undrar när jag ska sluta behöva få hjälp och kunna GE hjälp istället. wink.gif
Mvh,
Elin
Kajsa
Rotäkta rosor är samma ros i ett stycke. Dom allra flesta rosor vi köper är okulerade, det är " två rosor i en " grunstammen under jorden är oftast Rosa canina, Rosa multiflora och det är dessa som kan skjuta vildskott, skillnaden är enkel att se, det är bara att jämnföra grenar/blad mot den äkta rosen. Oftast växer vildskotten fort också, jag har vid några tillfällen inte fattat galoppen förän dom blommat, tar man inte bort dom tar dom över hela rosen. Dom ska vara starka, härdiga och friska därför används dom till underlag, det går fortare att få ympade rosor stora, går fortare att sälja. rotäkta rosor behöver mer tid.

Här en ympros som hann växa länge innan jag fattade, vildskotten kan komma på alla sorters ympade rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon