flouee
Ja, igår kunde jag - efter lite privatspaning eftersom Posten givetvis klantat sig - äntligen hämta ut mina rosor från Koggens! Samtliga såg väldigt fina ut när jag idag tittade igenom dem... kunde givetvis inte vänta - fast nu tar de dubbelt så stor plats än tidigare.... whist.gif Enda bekymret var att jag fick två rosor extra, som jag eg avbeställt eftersom jag redan köpt dem. Lyxproblem kanske? smile.gif

Imorgon är det plantering som gäller. Ko-på-påse är inhandlat för att ordna lite bättre jord till dem, och det mesta är redan grävt! (Bild)uppdateringar kommer smile.gif

...Förresten, en räddning till den extra New Dawn jag fick - skulle den kunna planteras vid ett fruktträd? Vi har en del äpple- och päronträd på tomten, men hur nära är det egentligen bra att plantera för att inte skada trädet?
renate
Rosorna ser jättefina ut,då har du att göra i morgon.Skönt att får de i jorden.
Ezereht
Du kan väl testa med din extra new dawn. Excellent tillfälle för experiment tycker jag. wink.gif

Grattis såg ut som många sköna saker. Vad hade du beställt allt som allt?
Kajsa
Det där med rospaket som kommer fel har jag varit med om själv, att dom kommit till fel ICA - butik på stan och blivit liggande, som tur är är rosorna tuffare än man tror och ingen dog.
Lycka till med rosorna !
Det bör nog vara minst 0.5 m från stammen, kanske är det svåraste att få till rejäla gropar det kan vara en massa rötter under, kanske inte bästa platsen för en kraftig klätterros om du ska ha frukt samtidigt ?
flouee
CITAT (Ezereht @ 24-10-2009, 00:31) *
Du kan väl testa med din extra new dawn. Excellent tillfälle för experiment tycker jag. wink.gif

Grattis såg ut som många sköna saker. Vad hade du beställt allt som allt?

Det blev:
4 Louise Bugnet
2 Winchester Cathedral
2 William Shakespeare 2000
1 Mary Rose
1 Leonardo da Vinci
1 Mme Boll
1 Flammentanz
1 Etude
1 Awakening
1 Rhapsoy in Blue
1 Constance Spry

+ 1 New Dawn och 1 Rose de Rescht som var felleverans.

Alla utom Mme Boll och RdR är planterade - RdR ska min mormor få imorgon eftersom jag inte har plats för fler rosor just nu... sad.gif ND sitter numera vid ett äppelträd som är för stort för att man ska kunna plocka frukten, så det blir perfekt tror jag! Ska bli intressant att jämföra med min andra ND som jag köpte på Coop för ett par veckor sedan. Det är en väldans skillnad i grenarnas grovhet...

Från Koggens var alla plantor riktigt fina förutom ev RdR och Constance Spry vars grenar var ganska tunna, men det kanske är sådana sorter? smile.gif

CS, RiB, Etude och Awakening kunde jag inte plantera permanent ännu, utan jag har satt dem i 3 st pallkragar (placerade på varandra alltså; jord i 1½, resten som vindskydd). Tror ni att de klarar vintern så eller blir det för kallt?
Kajsa
En massa bra rosor ser jag, vad spännande att se dom blomma nästa år, något att längta efter.
skogstroll
mina har kommit till en kiosk i andra änden kommunen... måste väl ta en semesterdag för att kunna hämta dem grrrr
Ezereht
Skogstroll kan du inte ringa dem och be dom sicka den rätt?
Ulla-Kajsa
Måste fråga: varifrån beställer ni era rosor?
Det låter som att det brukar fungera bra och att rosorna har bra kvalitet. Är det mycket billigare än i plantskolorna?

Första snön kom idag.
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 26-10-2009, 13:09) *
mina har kommit till en kiosk i andra änden kommunen... måste väl ta en semesterdag för att kunna hämta dem grrrr

Nämen, vart då??
Thé
CITAT (Ulla-Kajsa @ 04-11-2009, 15:46) *
Måste fråga: varifrån beställer ni era rosor?
Det låter som att det brukar fungera bra och att rosorna har bra kvalitet. Är det mycket billigare än i plantskolorna?

Första snön kom idag.

Jag beställer från koggensrosor.se, rosenposten.dk och floralinnea.se. Koggens är rätt billiga, men om de övriga är illigare än plantskolorna varierar nog från plantskola till plantskola. Jag köpte en Pascali från en lokal plantskola förra helgen och den kostade 98, så det var inte farligt. Å andra sidan köpte jag en i somras från en annan plantskola och den kostade 225, och då är de man beställer på nätet billigare. Pascalin jag köpte hade förresten nyligen krukats av plantskolan och den hade nästan inga rötter kvar. De jag beställde på postorder var betydligt finare, inte stympade på samma vis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon