Funderar på att ta skott ifrån vintergröna. Ska man rota den i vatten eller jord? Vid vilken tid är det lämpligast?
Vintergröna går att föröka nästan hela året när det är frostfritt. Du hittar garanterat rankor som är rotade där du tänker ta sticklingar ifrån. De har ju i stort sett rötter vid varenda bladfäste som ligger mot marken. BAra att plantera direkt alltså.
blomkronan
23-10-2009, 19:49
Vintergröna???? är det en speciell växt du menar???
tex boxbom som är vintergrön tar man bäst skott av runt midsommar...
Aqvakul
23-10-2009, 19:59
CITAT (blomkronan @ 23-10-2009, 20:49)

Vintergröna???? är det en speciell växt du menar???
Vintergröna eller Vinca minor är en vintergrön , tålig marktäckare...
blomkronan
23-10-2009, 20:11
CITAT (Aqvakul @ 23-10-2009, 20:59)

Vintergröna eller Vinca minor är en vintergrön , tålig marktäckare...

Ja..ha!! visste inte att DEN hette vintergröna

den växer vilt upp i en dunge som jag passerar ibland på hundpromenaderna... har tänkt ta skott av den en dag... nu vet jag både när jag kan göra det + vad den heter KUL

och
Huggorm
23-10-2009, 20:23
CITAT (blomkronan @ 23-10-2009, 21:11)

Ja..ha!! visste inte att DEN hette vintergröna

den växer vilt upp i en dunge som jag passerar ibland på hundpromenaderna... har tänkt ta skott av den en dag... nu vet jag både när jag kan göra det + vad den heter KUL

och

Nja, inte vilt utan snarare förvildad. Den är inte ursprunglig i Sverige
blomkronan
23-10-2009, 20:28
CITAT (Huggorm @ 23-10-2009, 21:23)

Nja, inte vilt utan snarare förvildad. Den är inte ursprunglig i Sverige
Visst.... den har säkert "slingrat" sig ut från en tomt i närheten en gång i tiden... och nu växer "vilt"
Rosmarin
24-10-2009, 09:22
Det är hur som helst en väldigt trevlig marktäckare!

Här växer den också vilt (eller förvildat...

) i skogen. Det dök upp en liten reva hos mig i en rabatt i somras. Hoppas att den ska trivas och sprida sig.
Jo det är en sådan vintergröna (vinca minor) jag hade tänkt mig att skott ifrån

. Min syster har den och allt som växer i hennes trädgård måste anses vara tåligt och självgående.
Tar skott nästa gång jag är dit och det inte hunnit bli för kallt alternativt i vår. Ska mao se till att några bladfästen med rottrådar trycks ner i jorden.
Tänkte nypa en buxbom från henne också (hon har ett exemplar som är minst 2 meter högt) så nu vet jag att det är runt midsommar jag ska göra det.
diva&hero
24-10-2009, 12:04
Trivs vintergrönan i de flesta lägen? Min växer på en slänt där det är rätt mycket vandrande skugga av en stor pil. Kan jag använda den som marktäckare bland perenner?
Jan Lindgren
24-10-2009, 12:05
Hej!
När jag förökar Vinca så sliter jag av en bit och trycker ner i jorden. Man behöver inte ens kolla om det finns rottrådar, den rotar sig i alla fall.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
24-10-2009, 12:08
CITAT (diva&hero @ 24-10-2009, 13:04)

Trivs vintergrönan i de flesta lägen? Min växer på en slänt där det är rätt mycket vandrande skugga av en stor pil. Kan jag använda den som marktäckare bland perenner?
Ja, den verkar klara de flesta lägen. På sina håll kan den faktiskt bli ett riktigt ogräs.
Även jag har tänkt flytta vintergröna från där den växer och hem till mig. Kan man göra det nu, och ha den i kruka inne i vinter? Eller måste den ha sin vintervila?
gronaanna12
30-10-2009, 07:44
hej
vintergröna skall inte vara innomhus. sätt gärna i kruka om du inte har bestämt dej för en plats.
Hos mej växer den som ogräs nästan.
bor du i närheten av Beddingestrand eller har vägar hitåt så kan du ta flera stcklingar som jag planterat i krukor
och som står utanför min grind.Jag sätter ut så att vem som vill får ta.
gronaanna12
Gunilla T
30-10-2009, 08:02
[attachment=43838:DSCN11420001.JPG]
Här är en variegerad sort av Vinca minor, den blommar just nu hemma hos mig....
gronaanna12
30-10-2009, 13:07
oj va fin den var den hade jag gärna velat ha ett skott av
gronaanna 12
Vanlig vintergröna har jag som växer så det knakar i en hel rabatt - underbar. Allt kommer från det som en bekant rensade bort från sig och som hon ville ha bort - alltså mest bara bortrivet från en som vuxit sig för bred. Det mesta tog sig och nu 2 år efter så finns inte en gnutta av rabatten som är bar. Nu ska den bara få sprida sig vidare till omkringliggande två rabatter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.