renate
Nu går rossäsongen mot sitt slut.Rosorna jag köpte är planterat och de flersta rosor har blommat över nu.En del rosbuskar har fått vacker höstfärg.Jag har en av krukrosorna på altanen och den blommar än.Snart ska den in i snickarboden till övervintring.Jag har bara lövkrattning kvar.När det blir riktigt kallt och marken frusit till ska jag kupar en del rosor.Vet inte om Leander och Alchymist behöver en vinterkappa framöver,men inte ännu.Fotade lite i trädgården idag.

[attachment=43561:2009_10_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual
[attachment=43562:2009_10_...__Large_.JPG] Krukrosen på altanen
[attachment=43563:2009_10_...__Large_.JPG] Rosbuskar med höstfärg
[attachment=43564:2009_10_...__Large_.JPG] Rosgången idag
Kajsa
Så vackert och vemodigt renate rose.gif Jag ska gå ut och plocka in dom sista rosorna idag för jag ska ha kalas ikväll, får se om några duger till bordet ?
Hur ska vi klara av hela långa vintern tro, vi får hjälpa varandra här med rossnack.
Leander behöver nog ingen vinterväv, har klarat sig bra ändå här och fryser den lite gör det inget den blommar ändå. Alchymist som blommar på gamla grenar är däremot lurigt den snor jag in.
Kajsa
Och här kommer min sista rosbukett från i år, plockad i eftermiddag, det mesta är fruset efter alla frostnätter.

Crown Princess Margareta, Day Breaker, Eglantyne, Macy´s Pride, Eglantyne, Etude
Blad av alunrot och glansrudbeckia.
Ezereht
Jättefin Kajsa. Mina sista blommor som ajg har inne nu är RdR och John Cabot. Tog in halft öppnade knoppar med frost på, men dom har öppnat sig i alla fall. Dock är dom lite förkrympta i storlek. smile.gif

Jag hoppas ming margaret slår ut lite tidigare nästa år, i år slog de flesta blommorna ut nu, när frosten komm och tog dem. Plus att man ändå inte är mycket i trädgården när det är becksvart ute.
renate
Vacker bukett du fick ihop Kajsa.Här har det regnat idag,var på Ikea i Göteborg och regn där med.Det är lite vemodigt när allt vissnar ner i trädgården,men samtidigt skön att kan göra andra saker.Mest glad är jag att slippa klipper gräs,men saknar maltiderna i uterummet och de öppna dörrarna ut till trädgården.Vi får väl visar upp våra rosbilder från sommaren.
[attachment=43638:2009_10_...__Large_.JPG] Souvenir de la Malmaison eller Gruss an Aachen,inte vet jag.
Fast Gruss an Aachen tror jag inte det är för mannan i plantskolan hade aldrig haft de,han okulerar sina rosor själv.Vacker och blomvilligt är den i alla fall. Bilden tog jag igår i uterummet
Kajsa
Väldigt grann ros, ljuvlig färg. Ja klippa gräsmattan är skönt slippa nu en lång tid, så tjatigt som det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon