Full version: rosen valdemar
gronaanna12
Rosen Valdemar planterade jag för tre år sedan
första året växte den fantastiskt och blommade fint
andra året var det mindre blommor
men i år börjar varje gren vissna i topparna bladen blir aldeles torra
och jag får klippa ned gren efter gren
Vad kanha hänt med min Valdemar.

gronaanna12
Kajsa
Det är ju en kraftigväxande Multiflora ros, ser att den kan bli jättestor så jag bara gissar.
Är planteringsgropen för liten, för mager, har du planterat nära husgrunden, är det för torrt läge ? Det ska till både näring och vatten för dom ska växa så mycket. Är det inte något som fattas så skulle jag själv tolka att rosen vissnar i topparna, ska du ev göra om planteringsgropen, eller byta läge på rosen ?
gronaanna12
ja , jag kommer att vänta och se nu i vår blir det inte bättre så måste jag nog hitta en annan plats.
Det som nu händer är att grenarna blir ca 1,5 meter långa och precis när bladen i toppen slagit ut så börjar den genast att vissna.
Korta 0.5 meters grenar håller bättre bladen.
kanske har den ändå fått för lite näring.
Jag tror att du har rätt beträffande detta.
Även min Mosart ser ynklig och ledsen ut.

gronaanna12
Kajsa
Jo, ser att LÅG skriver att den kan bli 5 m hög och bred så den tar mycket plats på sikt. Hoppas du kommer på en lösning nästa vår. Sol, vatten och näring i massor antar jag behövs.

Här har du lite skrivet från Roslistan
Valdemar
Bassam
Hej
Jag hoppas om du kan kola noga om finns löss och trips d lever på små blad plus topp av nya skott , sen du kan se på rötter om de normala inte problem men om de ser konstigt det betyder att Svampen som orsak till vissna attackerade och går inne i rötter och förbjuda rötter att suga tillräcklig vatten.

Obs eller som sa mina kompisar att den planterade i små grop och fattas näring.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon