Full version: Jord från krukor
pibe02
Hej
Har flera krukor som jag haft planor i, allt från tomater till gurka mm. Vad gör jag med den? Kan jag återanvända den och blanda ut med kogödsel på kruka. Skall bla plantera några vinrankor i en pallkrage. Kan jag blanda den gamla jorden med krukjord eller är all näring borta?
ska jag istället ut och köpa jord på påse?
Tacksam för synpunkter snart så jag kan ut och jobba i trädgården wink.gif
Anki V
Jag kan svara på vad jag gör med begagnad jord.
För mig är jord ”hårdvaluta”, inget slängs. Marken där jag har sommarstugan består av gammal sjöbotten dvs. stenhård blålera.

All jord som jag ska plantera i måste fraktas dit så inte en smula får gå till spillo. Jag lägger begagnad krukjord i komposten och där får den gona till sig något år bland löv, gräsklipp, matrester osv.

Vinrankorna, vill inte de ha det lite surt? Någon som kan det här med vin….?

/Anki
MariaS
CITAT (Anki V @ 24-10-2009, 11:07) *
Vinrankorna, vill inte de ha det lite surt? Någon som kan det här med vin….?

/Anki

Det är olika med olika vin.

Vitis vinifiera (äkta vin) vill ha kalkhaltig jord, gärna lera, medans Vitis labruska (staketdruva) vill ha sur jord/rododendronjord.

Sen angående den begagnade jorden, så skulle jag ALDRIG använda den direkt till annat. Dels för att många viktiga micronäringsämnen är helt förbrukade och sen för man vet inte om det som växt i den jorden inte bär på någon form av ohyra eller sjukdom. Däremot kan man lägga sån jord på komposten för att vid senare tillfälle använda som jordförbättrare.
Bassam
Hej
Att göra bättring på gamla jord bror på vilka växter planterade föra året , om du planterade sallad så du behöver gödsla med naturliga gödsel eller kompost men om du plantera lökar då du ska ersätta jorden med benmlöl eller blodmjöl.
H: Bassam
Aqvakul
Jag brukar lägga gammal krukjord under buskarna. Det håller löven på plats (som jag redan räfsat dit) och hjälper väl till att bryta ner löven till mull.
Peztis
Min åker i komposten oftast, ibland i hushållskomposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon