AndersH67
24-10-2009, 10:41
Hej alla glada.
Jag är lite novis på området men tänker lära mej... Är det möjligt att plantera om ett körsbärstträd och när kan jag göra det? Det är ju november nästa vecka och tjälen har börjat sätta sig (c:a 1-2cm). Stammens diameter är 5cm och det är 2,5m högt. Bör jag klippa bort kvistar/grenar....? Kolla bilden.
Oj va bra om nån vill hjälpa mej
Åsa, mälardalen zon 2
24-10-2009, 13:14
Upp till 5år efter att man planterat brukar man kunna plantera om fruktträd utan att hålla på med förberedande insatser som ex. rotbeskärningar.
När trädet är i vila = senhöst eller tidig vår brukar vara bästa tiden att plantera om, försök få med så mycket av rotsystemet som möjligt (det är för sent att klippa i själva kronan, och körsbär brukar man ju inte klippa speciellt mycket). Så länge som du kan få ner spaden borde det inte vara något problem att plantera om men bor du i en zon som är på gränsen för var körsbär är härdigt kanske du ska vänta till tidig vår.
Glöm inte att vattna rejält hela nästa odlingssäsong (från tidig vår), medans trädet etablerar sig på sitt nya ställe + håll öppen jord runt trädet.
AndersH67
24-10-2009, 13:41
Tack för ditt svar. Det här är zon5 kan det gå bra ändå att göra det nu?
En fråga till, är det viktigt att plantera direkt eller kan jag ställa den i en stor kruka över vintern?
Aqvakul
24-10-2009, 14:26
Jag hade nog väntat till tidig vår med tanke på zonen. Men absolut hellre flytta den nu än att försöka mellanlanda den i en kruka.
AndersH67
24-10-2009, 14:29
Ok då väntar ja till tjälen gått ur i maj.
Jag är jätte tacksam för era tips
Aqvakul
24-10-2009, 14:31
Som Åsa påpekade - rejäl vattning varje vecka hela första växtsäsongen och extra mycket de första månaderna vid vårplantering.
Hej
Dt är bra att flytta dom nu ock släppa tänkapå vattnet mycket men vi är rädd från frost att attackera dom , men du ska göra den under våren det är bra om du beskära dom före för att växter ska känna sig på vila perioden och glömma inte att ta med dom stora jord klumpa plus ge dom bra vatten till minst 4 veckor efter flyttning.
H:Bassam
AndersH67
24-10-2009, 15:50
Ok jag gräver upp den i vår men menar du att jag ska beskära NU eller precis innan jag gräver upp den?
Aqvakul
24-10-2009, 15:51
Du kan beskära det i samband med omplanteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.