Full version: Paradis"träd"?
humla
Hej!
Jag fick en gång ett paradisträd (fast den ser inte ut som ett träd, utan mer buskformad) som jag nu kunnat ta flera blad/sticklingar ifrån som växt upp till små plantor. Hur ska jag göra för att få dessa mer trädlika?

Kan jag bara nypa bort de nedre bladen, eller ska jag vänta till de växt till sig? (de växer ganska långsamt, speciellt nu på vintern)

Jag vågar knappt ta bort bladen på stammen på den stora "busken" heller, för de är väldigt stora och jag är rädd att den ska dö.

Hur får jag mer trädlika paradisträd?
*Felix matte*
Jag har nästan lyckats med att ta död på mitt Paradisträd men efter goda råd jag fått här på Forum så håller plantan på att växa till sig igen.
Bilder finns i mitt album.
Inte behövde jag plocka bort några blad... de ramlade av egen kraft tongue.gif

Menar du att man kan plocka de nedre bladen för att få ett trädlikt exemplar?
Nyfiken också på hur du gör med blad/sticklingar... vatten eller jord direkt ?
humla
Jag vet faktiskt inte i vilken mån man kan plocka bort blad utan att den skadats!

Själv har jag förökat mitt paradisträd till 4 stycken, och ett till på väg. Dels genom delning (det växte upp små paradisträd vid "stammen" till det stora), och nu har jag satt ett avbrutet "blad" i vatten, får se om det tar sig. Jag har nämligen läst att de ska vara väldigt enkelt att föröka paradisträd just genom att bryta av ett blad och sätta i vatten, (eller plantera i jord?). Men jag har ännu inga erfarenheter om det funkar eller inte.
Emser
Den erfarenhet jag har av paradisträd är att man kan kapa det vid jordytan och det kommer igen. Om grenarna är lång och "spretiga" klipp dem, ta sticklingarna och sätt dem direkt i jorden och vips så har du en hel armada med paradisträd... wub.gif Snittytan behöver man inte mixtra med, växten fixar en "sårskorpa" där själv som efter ett tag ramlar bort!
En viss bladfällning är vanlig under vinterhavlåret, bladen blir då lite silverfärgade och hårda, silverfärgen kommer utav att växten drar tillbaka näring som den har lagrat i bladen. Denna fina växt trivs ypperligt på balkongen/uteplatsen på sommaren och bör då vattnas ofta eftersom den lagrar vatten+näring i sina blad.
Ang. bladplockning så visst vill du ha ett uppstammat X - så funkar det ypperligt det med, har ett som jag jobbar på! Kapa den på våren tillsammans med Hibiscus (om du har denna växt hemma?!)
Ingrid på Västkusten
Samma här, man kan göra nästan va man vill med paradisträd, och t o m BLAD rotar sig!
Nyp grenar för kompaktare växt, stamma på :-) det klarar den! Det enda den inte gillar är att sprutas med Pyrex om man nånsin har oturen att få löss på den.

Hälsar ingrid
Almabama
Min logik är inte alltid vad den borde vara, så varför drar den tillbaka näringen?
Emser
Öhm!?! Bra fråga wink.gif Har inte en blekaste aning om varför den gör det!?! Kanske för att den lever på platser med hård jord/sand vilket innebär litet rotsystem? Men jag vet inte varför. Kollar man på rotsystemet på många kaktusar och andra succulenter så har de en rot som ser ut som en kil...en kaktus tex, lagrar all sin näring i det som finns ovanför jordytan.
Ingrid på Västkusten
Överlevnadsstrategi :-) inte alla växter som kan göra så. Den är ju en suckulent vilket innebär att den sparar vatten i stam och även i blad 8 paradisträdet har ju suckulenta blad med i viss mån). Visst är växter fantastiska!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon