gronaanna12
24-10-2009, 12:45
Hej
Jag har nyss gjort chili con carne som jag skall frysa in.
Jag hade gjort en stor gryta i går som jag trodde skulle räcka länge
men så kom några vänner och vips var den slut.
Nu går jag ut och tittar på mitt ledsna fikonträd med hängande blad och bladskaft.
Jag bor hundrafemtio meter från havet (sydkusten) och kan höra bruset.
Men i dag är det lugnt och regnet faller stilla.
I em skall jag på familjeträff hos äldsta dottern och vi skall pyssla och mysa
famlijen består av 10 personer med ingifta och barn och barnbarnsbarn.
Ett barnbarn arbetar i Norge men är hemma för att göra nationella provet på högskolan i Malmö
Trrevlig helg till alla i den här tråden
gronaanna12
andersen
24-10-2009, 12:48
Trevlig helg själv, ja chili con carne är gott,det kan vara något att göra i höstrusket.
Är allätare själv
utom just Chili con carne och bruna bönor....Dom går bara inte ned...
Annars! trevligt samkväm i kväll på er..
Mvh
Huggorm
24-10-2009, 12:54
Chili con carne är fina grejer, men det skall vara väldigt mycket chili och ganska lite bönor
gronaanna12
24-10-2009, 13:04
Med hjälp av Harveys Bristol Creme Sherry i smakar con carnen suveränt.
prova det någon gång.
Bäst är också egna tomater egen chili egen paprika och vitlök och bönor, som sagt inte för mycket bönor.
sist men inte minst ett gott vin till.
mvh
gronaanna 12
skogstroll
24-10-2009, 14:19
lät spännande, jag brukar göra med kött och inte köttfärs det blir så smarrigt trådigt; sedan öl, fond, tomat, chili och allt möjligt jag kommer på

gott blir det efter några timmar
När Heston Blumenthal gör Chili con carne så använder han en chliblandning med 8 olika sorters chili
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wor...picysecretsreve
anne-li i olofstorp
24-10-2009, 18:01
Jag har ärvt Mammas Chili con carne....
Löken hackad, kokar jag i minst 5 minuter och slår av vattnet,,,,, sen brynt köttfärs, kryddad med chilipeppar, cayennepeppar, svartpeppar, salt och salvia. vita bönor på burk och tomater på burk......
Det skall vara STARKT, och gott.....
Åsa, mälardalen zon 2
24-10-2009, 18:33
Avskydde chili con carne tidigare, tyckte inte om de där hemska bönorna. Nu har jag förstått att de där hemska bönorna var såna som legat i sån där söt äcklig tomatsås, sött + bönor var det jag inte gillade (även de bruna bönorna är söta urk!). Hemkokta vita och bruna bönor i hemgjord sås tycker jag är gott.
Min chili con carne innehåller även choklad och kaffe, riktigt traditionella ingredienser i icke försvenskad chili con carne.
Såg att jag hade receptet i datorn så jag lägger in det här
Chili con carne
800g mager köttfärs
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
Ca 15 soltorkade tomater
3 starka röda chilifrukter
Ca 1 ½ msk kummin
Ca 1 ½ msk paprikapulver
Ca 1 ½ msk chilipulver
400g bönor som fått ligga i blöt
3 burkar krossade tomater
3msk kakao
1 msk snabbespressopulver eller en skvätt starkt kaffe
2 buljongtärningar (höns el. kött)
1 liter vatten
Olja
1. Mixa lök, vitlök, soltorkade tomater + chili i en matberedare (alt. Finhacka dem med kniv)
2. Ha i olja i en kastrull och fräs lök/tomat/chili blandningen ca 1 min utan att den tar färg.
3. Tillsätt kryddorna och låt fräsa någon minut.
4. Tillsätt köttet och bryn det lätt.
5. Tillsätt resten och låt det koka upp, sjud sedan i ca 2tim utan lock.
(Det går att göra en snabbare variant med färdigkokta bönor uteslut då vattnet i receptet)
(tänk på att chilipulver och chilipeppar inte är samma sak chilipulver är inte starkt så byter man ut det mot 1 1/2msk chilipeppar så blir det lite väl hett)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.