Hej
I våras fick jag 2 skott på vinranka (druvor) som tog sig jätte fint i varsin stor kruka. Eftersom jag inte riktigt vetat var jag skall plantera dem så har jag inte gjort det ännu, men du tänkte jag sätta dem i 2 pallkragar i söderläge vid en stenmur som jag tänkte de skulle få växa mot.
Vad tror ni om det?
Vilken typ av jord bör jag ha?
Är det för sent nu tror ni? Är det bättre att ha kvar dem i krukorna och bubbelplasta dem? och ha löv och granris runt?
Mvh
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
24-10-2009, 13:21
Det beror ju på vad det är för vindruva. Om du inte vet namnet vet du vilken typ det är, vanlig vindruva el. staketvindruva?
Hej
Jag tycker att du är försent nu.
H:Bassam
Ok, kanske för sent. Hur kallt klarar de ute om jag har dem stående i kruka tror ni? Eller är det bättre att ta in dem i 5 graders värme?
Skulle helt vilja ha dem ute och rulla in dem i bubbelplast och täcka med ekblad, eller vad tror ni?
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
25-10-2009, 15:51
Allt beror ju på VAD det är för vindruva som jag skrev i mitt inlägg, är det sorter som Zilga och liknande är det INTE för sent, glömde en 15cm kruka ute med en Zilgastickling i vid komposten och den överlevde vintern utan problem, den var varken nedgrävd eller hade någon täckning överhuvudtaget.
Hej
som sa Åsa om du är inte säker på sorter , du kan plantera den nu med rötter täckning under frost och kalt.
H: Bassam
hej
jag ska skicka till dig texten som jag hittade på Internet: i dag
Odla på balkongen
Man kan också prova att odla vinrankor på en ljus balkong. Växten övervintrar desto bättre ju större krukan är. Kärlet för en vinranka ska ha minst 50 cm diameter. Kärlet dräneras med Lättgrus. Till vintern lönar det sig att fodra planteringskärlet helt och hållet med styrox som skydd mot köld. På en inglasad balkong ska man komma ihåg att vädra på vårvintern, så att inte solen får temperaturen att stiga för högt. Efter höstens beskärning kan en vinranka i kruka ännu föras för övervintring också i en sval källare.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.