Full version: Feldebitering i butik
Christa
Idag köpte vi 1 påse räkor och en kyckling. Min sambo reagerade inte och jag stod vid bandet ände och skulle ta emot varorna så jag hörde nätt och jämt vad hon sa att det kostade. Reagerade i alla fall såpass så jag frågade "Hur mycket sa du att det blev?". Ja men så mycket kan väl inte en kyckling kosta?

Min sambo tittade på kvittot. Tjejen hade slagit in kalkon. Vi fick tillbaka 70 kr.

Expediten sa bara lite slött när jag ifrågasatte priset. Blev det fel nu? Hon lät som om hon höll på att somna.

En annan gång för många år sedan hade jag köpt 2 hönor plus en massa annat men tyckte ändå att det blev väl mycket. Då hade de slagit in kyckling för 29 kr kilot istället för höna för under tian.

Det har hänt en massa andra gånger också att det blivit fel men det är ändå inte alltid man orkar hålla koll. Brukar ni alltid kolla att det blivit rätt? Har ni också varit med om att det blivit fel.
Platinum
CITAT (Christa @ 24-10-2009, 18:42) *
Idag köpte vi 1 påse räkor och en kyckling. Min sambo reagerade inte och jag stod vid bandet ände och skulle ta emot varorna så jag hörde nätt och jämt vad hon sa att det kostade. Reagerade i alla fall såpass så jag frågade "Hur mycket sa du att det blev?". Ja men så mycket kan väl inte en kyckling kosta?

Min sambo tittade på kvittot. Tjejen hade slagit in kalkon. Vi fick tillbaka 70 kr.

Expediten sa bara lite slött när jag ifrågasatte priset. Blev det fel nu? Hon lät som om hon höll på att somna.

En annan gång för många år sedan hade jag köpt 2 hönor plus en massa annat men tyckte ändå att det blev väl mycket. Då hade de slagit in kyckling för 29 kr kilot istället för höna för under tian.

Det har hänt en massa andra gånger också att det blivit fel men det är ändå inte alltid man orkar hålla koll. Brukar ni alltid kolla att det blivit rätt? Har ni också varit med om att det blivit fel.

Har varit med om att det blivit fel, de gångerna säger jag till direkt då kvittot slagits ut att det kan inte stämma. Brukar alltid överslagsräkna då jag är i butiken så jag vet på femman när vad slutsumman blir, felar det en femtiolapp reagerar man.
Aqvakul
CITAT (Platinum @ 24-10-2009, 18:44) *
Har varit med om att det blivit fel, de gångerna säger jag till direkt då kvittot slagits ut att det kan inte stämma. Brukar alltid överslagsräkna då jag är i butiken så jag vet på femman när vad slutsumman blir, felar det en femtiolapp reagerar man.

Jag brukar också ha bra koll. Bristerna i huvudräkning gör nog att biträdet mer sällan reagerar för konstiga summor. Tycker att det kan bli fel åt båda hållen.

Är ni lika mycket på hugget när kassörskan slagit in för lite?
pejori
Kollar sällan kvitto, men har en rätt bra koll ändå då jag av gammal vana (dåligt med pengar) alltid räknar i huvudet så pengarna ska räcka.
Numera scannar jag alltid och ser ännu bättre om det stämmer.
Borde kanske ha kvittokoll, men är urdålig på det.
Platinum
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2009, 18:49) *

Sån tur har jag inte haft dunno.gif
Rose
Numera självscannar jag. Men tidigare hände det att det blev fel. Ibland till min fördel, men oftast till min nackdel. Sa till oavsett vilket, då rätt ska vara rätt.
Myosotis
Jag vet att jag borde men kollar oftast inte förrän jag kommit hem. Storhandlar för det mesta i en butik som ligger drygt 2 mil bort, så man åker ju inte tillbaka precis. Det har hänt att det har blivit fel, ofta är det riktigt skumma saker, som när jag köpte kravbananer och det på kvittot dök upp både kravbananer och "vanliga" - olika vikt!! Eller när jag köpte en back med mineralvatten och det stod 2 på kvittot. En gång påstod kvittot att jag hade köpt ett paket kaffe vilket jag överhuvudtaget inte hade gjort.

CITAT (Aqvakul @ 24-10-2009, 18:49) *

Ja, tyvärr. duh.gif Dummast var jag när jag gick in igen i en handelsträdgård med de obetalda blommorna som vi upptäckte ute vid bilen - under kompisens barnvagn. Jag fick en misstrogen blick och ett snäsigt 69:50. Inget tack. Jag har också reklamerat när jag fått en hundralapp för mycket tillbaka. Är man dum så är man.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 20:36) *
Ja, tyvärr. duh.gif Dummast var jag när jag gick in igen i en handelsträdgård med de obetalda blommorna som vi upptäckte ute vid bilen - under kompisens barnvagn. Jag fick en misstrogen blick och ett snäsigt 69:50. Inget tack. Jag har också reklamerat när jag fått en hundralapp för mycket tillbaka. Är man dum så är man.

Men du kan sova gott på nätterna i alla fall
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:23) *
Men du kan sova gott på nätterna i alla fall

Ja, det är ju det. Jag skulle inte vilja bli oärlig egentligen.
Meriona
Jag som handlar till jobbet slänger ofta upp ett eller två flak kaffe på underredet på vagnen. Nån gång har jag glömt att påtala det, men då har jag fått springa in och be att få betala resten, fy sjutton om min goa icatant skulle se mig fuska! ALDRIG! innocent.gif
sommarhumla
Jag självscannar också, men det gäller att se upp även där, för ibland har det nya priset inte hunnit programmeras in i scannern. Har även varit med om att broccoli gått in i scannern för den ringa summan 70 öre. I kassan rättades förstås priset till efter kontroll med personal på grönsaksavdelningen (när vi stod på grönsaksavdelningen med vår 70-öres broccoli var all personal som bortblåst). Kassörskan drog sedan på det ordinarie priset som tack för att vi upptäckt felet.

Men jag erkänner att de gånger jag inte handlar med scanner så åker nog kvittot ner i fickan utan koll. Det har hänt ett par gånger att jag fått vända tillbaka till affären...då jag har svårt för matematik (har dyskalkyli) så förlitar jag mig på att kassaapparaterna slår in rätt pris och att jag får rätt växel tillbaka.
Gita
Jag har nog ganska god kontroll på vad slutsumman bör bli, på så där plus/minus tio kronor, har lätt för matte och huvud/överslagsberäkning. Visst händer det att det blir fel och då ber jag kassörskan gå igenom kvittot en extr gång.
gita
Peztis
Försöker att alltid kolla igenom kvittot innan jag går ut ur affären för det är nästan alltid något som är fel - även med självscanning!
Har dessutom råkat slå in tre saker när jag endat köpt två osv...

ICA har ju också den policyn att om man upptäcker fel så får man 25:- samt mellanskillnaden så ibland så får man mycket tillbaka!
Berith
Kollar närapå aldrig så jag har ingen aning om om jag blir lurad eller om jag lurar butiken. Scannar inte, vill inte att storebror ska notera vad jag handlar.

Menar du Peztis att det är ICAs policy överallt...?? Har aldrig hört talas om det.
Myosotis
CITAT (Berith @ 26-10-2009, 06:29) *
Menar du Peztis att det är ICAs policy överallt...?? Har aldrig hört talas om det.

Inte jag heller.
Meriona
jag har inte fått några 25 kronor extra jag heller, och jag har klagat åtminstone ett PAR gånger de senaste månaderna...
pejori
CITAT (Berith @ 26-10-2009, 06:29) *
Kollar närapå aldrig så jag har ingen aning om om jag blir lurad eller om jag lurar butiken. Scannar inte, vill inte att storebror ska notera vad jag handlar.

Vissa ica-butiker har det.
Här togs det bort för några år sedan, då det blev för dyrt för ica... crying.gif
Hej igen
Scannar på Coop, tyvärr har inte min ICA-butik scanning ännu.

Kollar alltid kvittot ...
skulle priset på en vara på Coop vara felaktigt så kan jag gå till kundtjänst...
får tillbaka mellansumman plus 25 kr för besväret.
Det systemet har vi haft här i en hel massa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon