Eva i Skåne
Jag köpte ett par plantor av luftlök i början av sommaren. Dom blev inte precis stora och kraftiga, men det finns några små luftlökar som jag tänkte försöka spara till nästa säsong, men har ingen aning om förvaringen. Det får helst inte vara för komplicerat för då vet jag inte om det är värt besväret.
Blir det klena plantor nästa år för att sättlökarna är ganska små?
Lady Hamilton
Mina luftlöksplanyor blir större o större för varje år. Och jag låter även smålökarna på hösten rota sig och övervintrar dem i rabatten. Så kan jag ge bort dem till våren, bara att "pillra upp dem" och ge bort eller flytta Lätt som en plätt (alltså små lökarna de äldre plantorna har jag ej grävt upp eller flyttat)
Eva i Skåne
Överlever dom ute under vintern??? Både gamla plantor och nysatta små?
Lady Hamilton
Ja om du menar de som man kan äta "Egyptisk uftlök" eller vad de heter. Blomningen är inget märkvärdigt utan man odlar dem för att äta eller helt enkelt tycker de är häftiga
[attachment=43654:LUFTLK_1.JPG]
Eva i Skåne
Tack Ladyn! Jag ska genast ut och peta ner de smålökar jag tagit vara på.
Nåja, genast var kanske en överdrift, jag sitter fortfarande med mit frukostte och tittar på gråvädret, men under dagen ska det bli.

Får jag större lökar nästa år kanske jag äter av dom, men dessa skulle inte vara lönt att skala, men dom har ett kul växtsätt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon