Huggorm
Ett område strax öster om Uddevalla har börjat växa igen efter att ha blivit naturreservat 1987. Där har man bestämt sig för att röja undan sly och granplantering. Ett utmärkt initiativ om du frågar mig, och det var med glädje man åkte dit för att se hur det blivit. När man kommer dit ser man att dom varken röjt sly eller granar, utan i stället tagit ner nästan alla lövträd. Mest har man sågat ner al, sälg och björk, men även en del lönn, ask och pil. I artikeln står att man lämnat kvar en del grövre lövträd, det man lämnat kvar är en aldunge, några halvstora sälgar och något enstaka annat lövträd, många med skador och slarvigt avsågade grova grenar. Det ser ut som kriget nu.

All ved och ris har det gjorts flis av, säkert för att mata det nya värmeverket. Kanske var detta tanken med hela uppröjningen?

Men framför allt undrar jag varför dom lämnar stubbar på 2-4 meter? Många av träden har ju redan börjat skicka nya skott i toppen. Resultatet kommer bli en skog av extremt fula träd, som knappast kommer att skötas om mer när engångssumman som länsstyrelsen avsatt tagit slut. Vad är tanken bakom detta?

Lokaltidningen har skrivit lite om saken:
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.510288

Piccante
enligt artikeln vill du ju återskapa betesmarker runt sjön och då behöver de röja träd ganska ordentligt. Kan hålla med om att stubbarna ser konstiga ut. Vill man skapa död ved genom att lämna högstubbar så brukar man spara lite högre stumpar. Kanske avverkas de i etapper för att trötta ut ev rotskott? Men de kunde ju ha sparat lite äldre sälgar då sälg är betydelsefullt som foderväxt för många insekter på våren. Ett reservat ska ha en fastställd skötselplan så man borde kunna läsa den och se vilka värden de prioriterar vid restaureringen. I artikeln står ju ett namn på ansvarig vid länsstyrelsen så den personen kan man ju kontakta och fråga.
Huggorm
Det går knappast att ha betesmark där, det är för blött. Återskapad våtmark möjligen. Rotskott skickar i stort sett inga av de avverkade träden, bara stubbskott och dom har som sagt redan börjat spira på högstubbarna

Granplanteringen är orörd, man kan skymta den i bakgrunden. Får väll se om dom sätter sågen i den inför nästa vinter när flislagret börjar sina...
Myosotis
Tyvärr verkar det inte alltid vara kunnigt folk som utför åtgärdena. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur de drog loss gamla aplar med traktorer och kedjor, slet upp hela träden alltså, på Ölands schäferiängar. Ingen förstod vitsen med det från början, dessutom blev marken uppriven också.
Här i närheten finns det en skogsägare som tydligen anser sig värna lite om naturen fast det bedrivs vanligt skogsbruk där. En god vän till mig har skådat fågel och satt upp hundratals holkar i området under typ 50 år, han har god kontakt till markägarna och de är överens att rönn ska sparas t.ex. Nu upplever han mer och mer att det är inhyrd arbetskraft som jobbar ackord. Han har vid flera tillfällen kommit på dem med att röja bort unga rönnar, ta ner hålträd och liknande. När han säger till dem ber de om ursäkt och fortsätter sedan ändå på samma sätt. Det kanske inte är deras fel, de bryr sig inte och vill bara snabbt bli klara, deras lön är inte särskilt hög, de flesta kommer från östeuropa. Kan det vara något liknande i ditt område?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 21:24) *
Kan det vara något liknande i ditt område?

Skulle inte förvåna mig
Piccante
CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 21:24) *
Tyvärr verkar det inte alltid vara kunnigt folk som utför åtgärdena. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur de drog loss gamla aplar med traktorer och kedjor, slet upp hela träden alltså, på Ölands schäferiängar. Ingen förstod vitsen med det från början, dessutom blev marken uppriven också.
Här i närheten finns det en skogsägare som tydligen anser sig värna lite om naturen fast det bedrivs vanligt skogsbruk där. En god vän till mig har skådat fågel och satt upp hundratals holkar i området under typ 50 år, han har god kontakt till markägarna och de är överens att rönn ska sparas t.ex. Nu upplever han mer och mer att det är inhyrd arbetskraft som jobbar ackord. Han har vid flera tillfällen kommit på dem med att röja bort unga rönnar, ta ner hålträd och liknande. När han säger till dem ber de om ursäkt och fortsätter sedan ändå på samma sätt. Det kanske inte är deras fel, de bryr sig inte och vill bara snabbt bli klara, deras lön är inte särskilt hög, de flesta kommer från östeuropa. Kan det vara något liknande i ditt område?

Fast rönn är ett pionjärträd som iofs ger mkt fågelmat i form av bär men i en skog så trängs de snart undan ändå. Skuggar en rönn en grov ek eller annat ädellöv så är det bättre att ta bort rönnen. Rönn har väldigt få arter knutna till sig. Däremot kan de stå kvar i skogsbryn, där påverkar de inget negativt.
Myosotis
Ja, det är klart om den skuggar en ek så. Bok däremot finns det massor av medan rönn är ganska ovanlig. Min bekant är nog kunnigare än du och jag tillsammans så det där kan han bedöma.
Huggorm
Jag tror inte rönn kan blir så stor att den kan skada en grov ek med sin skugga. Och särskilt som rönn inte ger någon speciellt kraftig skugga
Piccante
CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 21:39) *
Ja, det är klart om den skuggar en ek så. Bok däremot finns det massor av medan rönn är ganska ovanlig. Min bekant är nog kunnigare än du och jag tillsammans så det där kan han bedöma.

Rönn anses som en av de vanligaste växterna i landet och tar man bort dom i samband med något restaureringsarbete så är det säkert väl motiverat. Jag känner iofs inte din vän, är denne känd inom naturvårdskretsar?

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:45) *
Jag tror inte rönn kan blir så stor att den kan skada en grov ek med sin skugga. Och särskilt som rönn inte ger någon speciellt kraftig skugga

när det gäller ek så säger man hellre fälla än fria om alla träd som är i närheten.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 21:49) *
Rönn anses som en av de vanligaste växterna i landet och tar man bort dom i samband med något restaureringsarbete så är det säkert väl motiverat. Jag känner iofs inte din vän, är denne känd inom naturvårdskretsar?

Ek är cirka fem gånger vanligare i landet, och ännu mera om man bara räknar den delen av landet där den förekommer. Tall och gran är vardera runt 400 gånger vanligare än rönn

CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 21:52) *
när det gäller ek så säger man hellre fälla än fria om alla träd som är i närheten.

Jo, men det får ju ändå ske med något slags tanke bakom. Rönn blir inte stor nog för att hota ek, och det blir inte heller enebuskar, hagtorn, hägg, fågelbär osv. Det är i första hand gran och bok som är problemet, samt de andra ädla lövträden om marken är tillräckligt näringsrik
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 21:52) *

Lokalt är han nog det. Vad spelar det för roll? Jag tänker inte lämna ut hans namn här. Han har jobbat ideellt med naturskydd i hela sitt över 70-åriga liv och besitter en enorm kunskap, men han är inte den högljudda, skrytiga typen. Nu var det som sagt inte frågan om restaureringsarbeten i något reservat utan man skulle visa lite hänsyn i den vanliga skogen. Det är alltså inte frågan om gamla ekar utan mer om granplanteringar, så varje alkärr, varje rönn och all död ved är extra värdefullt. Det räcker inte med några få reservat, utan skogsbruket måste förändras.
Meriona
Typiskt detta egenligen väl att olika åsiker strävar emot varann? Egentligen kunde de samarbeta och få ett mycket bättre resultat istället för att stirra sig blinda på föreningens egna delmål?

Stavfel
Piccante
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:56) *
Ek är cirka fem gånger vanligare i landet, och ännu mera om man bara räknar den delen av landet där den förekommer. Tall och gran är vardera runt 400 gånger vanligare än rönn
Jo, men det får ju ändå ske med något slags tanke bakom. Rönn blir inte stor nog för att hota ek, och det blir inte heller enebuskar, hagtorn, hägg, fågelbär osv. Det är i första hand gran och bok som är problemet, samt de andra ädla lövträden om marken är tillräckligt näringsrik

Ser man till frekvensen så förekommer rönn i stort sett i alla rutor i hela landet som har inventerats (då har man använt karta 1:50000 och dess rutindelning). Sett till arealen så är rönn mindre vanlig då det är ett pionjärträd som inte bildar större bestånd utan ofta trängs undan.

Det är inte bara skugga som är ett problem. träd som växer för nära kan skava mot och till och med knäcka granar om de växer rakt upp i kronan på tex gamla ekar. tumregeln för att friställa större ekar är att projicera kronans täckning mot marken och lägga till minst 5m i radie.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 22:11) *
Det är inte bara skugga som är ett problem. träd som växer för nära kan skava mot och till och med knäcka granar om de växer rakt upp i kronan på tex gamla ekar. tumregeln för att friställa större ekar är att projicera kronans täckning mot marken och lägga till minst 5m i radie.

Rönn har också en tendens att gärna växa alldeles intill andra träd och upp i kronan har jag märkt. Ofta växer dom så nära att grenarna trasslar in sig runt stammen till och med. Förmodar att det beror på att fågeln som ätit rönnbär suttit på en gren när fröet passerat matsmältningen. Men det är nog också ett bra sätt för rönn att undkomma hungriga älgar och rådjur
Orkidétjuven
Nu säger jag bara vad jag tycker, men jag tycker att området har en stor potential att bli en bra våtmark enligt bilden.
Enligt artikeln ska det ju ta 3 år att restaurera hela områet, så vi får väl se hur det utvecklar sig.
Det går nog ha betesmark mellan de våtare markerna med. Bla så har man ju betesmark på strandängarna runt tåkern i östergötland/småland. Jag tycker det hela låter som en bra plan iaf.
Jag vet att man inband lämnar högre stubbar för bra utsiktsposter för rovfåglar. Det fick vi lära os om skogsbruk när jag studerade-
Som markus sa " artikeln står ju ett namn på ansvarig vid länsstyrelsen så den personen kan man ju kontakta och fråga. "

Ser nog fult ut nu och speciellt på en mörk lerig höst, men ge det några år så blir det nog bra smile.gif

[attachment=43665:granf_llning.jpg]
Flera åkrar inom Porsen-Äljes naturreservat planterades igen med gran. Nu avverkas skogen för att åter bli betesmark. En del av virket blir massaved, resterna tas om hand och flisas och pengarna används till reservatets skötsel.

[attachment=43666:svalsj_nrid_.jpg]
Biologen Lars Johansson, Länsstyrelsen, Tommy Gustavsson från Uddevalla Sportfiskeförening med sonen Sebastian och biologen Jan Uddén, Bohusläns museum, tar en paus vid Södra Svalsjön. Närmast sjön sparas en ridå av träd, resten avverkas för att skapa betesmark. Magnus Mattsson redan skördat granarna och lagt upp dem för hämtning.
Azur
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 20:56) *
Ek är cirka fem gånger vanligare i landet, och ännu mera om man bara räknar den delen av landet där den förekommer.

Det kan väl ändå inte vara möjligt? Hur har man räknat då? Har man bara räknat trädformiga rönnar?

Vad gäller just det här reservatet så bör din länsstyrelse ha en offentlig skötselplan, kolla i den om det finns någon mening med de här märkliga "hamlade" träden.
Huggorm
CITAT (Azur @ 25-10-2009, 11:55) *
Det kan väl ändå inte vara möjligt? Hur har man räknat då? Har man bara räknat trädformiga rönnar?

Vad gäller just det här reservatet så bör din länsstyrelse ha en offentlig skötselplan, kolla i den om det finns någon mening med de här märkliga "hamlade" träden.

Hmm, det var kanske i kubikmeter virke, det var skogsårdsstyrelsen eller liknande som gjort sammanställningen. Jag har inte tillgång till dokumentet på den här datorn.

Jag får kika runt på länsstyrelsens hemsida och se om jag kan hitta något. Någon tanke måste ju förhoppningsvis finnas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon