|
Hej När det gäller sticklingar, hur tar ni dem? Är det bara att skära av en bit och stoppa i jord? Vatten? Såjord eller vanlig? Har haft flera inne nu under hösten men tänkte att det var dax snart att ställa ut dem i friggeboden ca 5grader året om. Kan jag ställa ut sticklingarna direkt eller ska jag låta dem stå inne i värmen ett tag till tills de har rotat sig ordentligt? Mvh Pia
Meriona
24-10-2009, 20:31
Jag sätter dem i såjord och med undervärme till de rotat sig. Sätter du ut dem i svalt kommer de troligen mögla och dö...
Eva i Skåne
25-10-2009, 11:00
Numera sätter jag oftast mina i rotningskuber, root riot, men det är mest av bekvämlighet, Dom rotar sig lika bra i såjord (eller vanlig planteringsjord om den andra är slut). Rotning i vatten har jag slutat helt med. Jag bryter oftast av mina vid lämplig höjd, har fått för mig att det är bättre än att skära. Har sticklingen många blad så bryt av de nedersta, speciellt om de är väldigt stora, och ta bort eventuell blomma/knopp. Det räcker om sticklingen har 2-3 blad i toppen. Det är svårt att rota dom om det är kallt och fuktigt så låt dom stå inne i värmen till de tagit sig ordentligt. Lycka till!
smuleborg
28-10-2009, 19:46
Som jag ser det är det "fel tid" att sticklingföröka pellisar, men jag har nog fel.
Skär, med vass och ren kniv, strax nedanför ett bladpar. Ta sedan bort de nedre bladen. Plantera i såjord (men vanlig jord kan mycket väl funka lika bra) i mindre kruka. Jag skulle låta sticklingarna stå i normal värme med tilläggsbelysning, i alla fall till dess att de rotat sig. Knippsa bort knoppar. Rapportera gärna hur det går.
Meriona
29-10-2009, 21:22
Jag tiog mängder med sticklingar för ett par veckor sedan, de har stått över elementet och många av dem har redan rotat sig. Så fel tid tycker jag inte att det är, men av utrymmesskäl så är det ju det såklart. Särskilt i min lilla lägenhet.
Root riot:s, rockwoolkuber eller jiffys tillsammans med rotningshormon är ju någonting som underlättar en hel del utöver det som redan nämnts.
Att ta bort de flesta större bladen är också positivit då dessa bara transpirerar en massa vatten som den lilla orotade sticklingen inte kan kompensera på något vis. Hög luftfuktighet är nästan också ett måste.
Vad gäller ljus så behöver de inte särskilt mycket ljus alls, däremot rotar jag alla mina sticklingar ganska varmt, säkert kring 30°C.
smuleborg
30-11-2009, 21:41
CITAT (Meriona @ 29-10-2009, 21:22)  Jag tiog mängder med sticklingar för ett par veckor sedan, de har stått över elementet och många av dem har redan rotat sig. Så fel tid tycker jag inte att det är, men av utrymmesskäl så är det ju det såklart. Särskilt i min lilla lägenhet.  Bara för det, jag har testat (vid den här tiden på året)! Mrs JC Mappin. Körde ner två sticklingar i jord för ett par-tre veckor sedan. Hade ingen såjord, så det fick bli vanlig blomjord. Står varmt, utan artificiellt ljus. En av sticklingarna håller på att lämna in. Den andra kämpar på.
Kanske är olika sorter som är olika lätta så här års? Jag har i flytten brutit av mängder Gammeldags Mårbacka (de är så långa och jag slarvade..) har stuckit ner i vatten (tidsbrist) de har rotat sig fint de allra flesta! Däremot tog jag o knipsade några andra sorter medvetet, satte i vatten, de ruttnade nästan allihopa.
ingrid fuxwall
30-11-2009, 22:10
Så mycket man lär sig här - levde kvar i föreställningen att man inte kunde ta sticklingar nu när det är så korta dagar. Men snart ska jag börja så frön, bara några veckor kvar
Meriona
01-12-2009, 13:00
Och några av mina sticklingar har strukit med nu ska erkännas. Bristande tid är nog en del av orsaken.
Frö är jag dålig på att få upp, jag önskar jag lyckades bättre. Använder du extraljus Ingrid (för det har inte jag gjort)?
jag bröt av sju sticklingar för någon månad sen och satte i vatten (orkade inte släpa fram jordsäcken). tre gav upp, fyra stycken har mycket och fina rötter. när som helst ska jag sätta dem i jord.
smuleborg
08-12-2009, 21:09
CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 21:41)  Bara för det, jag har testat (vid den här tiden på året)! Mrs JC Mappin. Körde ner två sticklingar i jord för ett par-tre veckor sedan. Hade ingen såjord, så det fick bli vanlig blomjord. Står varmt, utan artificiellt ljus. En av sticklingarna håller på att lämna in. Den andra kämpar på. Ha, ha, citerar mig själv. I alla fall den ena av de två kämpar fortfarande på. Tycker nästan synd om den. Det "ursprungliga bladverket" är dött, tre nya blad (varav två mycket små) har utvecklats. Den lever, den stackaren. Det är mörkt klockan tre på eftermiddagen. Och grått under dagen.
CITAT (smuleborg @ 08-12-2009, 21:09)  Ha, ha, citerar mig själv. I alla fall den ena av de två kämpar fortfarande på. Tycker nästan synd om den. Det "ursprungliga bladverket" är dött, tre nya blad (varav två mycket små) har utvecklats. Den lever, den stackaren. klarar den sig blir det en stark liten rackare. mina fyra hamnade i jord i förrgår och ser finfina ut.
Maggan H
21-03-2010, 15:18
Är det enbart toppsticklingar man tar? Går det inte med stamsticklingar? Jag har så många långa stammar på mina och det är ju synd att inte ta vara på mer är toppen. Hur är det att rota enbart ett blad? Är det beroende på sort?
Hej
Det kan ta sticklingar från stamma också men de är halv ved . Obs sort spelar roll men inte så stor.
H:Bassam
CITAT (Maggan H @ 21-03-2010, 15:18)  Är det enbart toppsticklingar man tar? Går det inte med stamsticklingar? Jag har så många långa stammar på mina och det är ju synd att inte ta vara på mer är toppen. Hur är det att rota enbart ett blad? Är det beroende på sort? Jag svarar också från egen erfarenhet.. Jag tar även stammen på de som är långa, tex. min i denna tråden redan nämnda Mårbacka. Den är det inga problem med, har itne tänkt på om det går bättre eller sämre med andra sorter.
Maggan H
22-03-2010, 08:05
Tack, det var skönt att höra för en av dem är en Mårbacka!
HotLips
04-04-2010, 09:17
mina sticklingar är nu 15 cm, de växer bra, bildar även små blomknoppar, men dom tar jag bort. När ska man toppa plantorna, hur höga ska de vara?
Danne031
04-04-2010, 11:36
Hörni pelargonfolk, jag övervintrade för första gången nu i vinter, ett gäng mårbacka. Hur ska man gå till väga när man tar fram dom? Jag gjorde som så att jag klippte ner dom och sen har dom stått svalt och mörkt och fått lite vatten några gånger. Ska jag ta upp dom och ställa i ett soooligt sydväst fönster vi har eller blir det för mycket? Börja lugnare?
Ezereht
08-04-2010, 12:31
Jag gillar sånt hormonpulver som man kan köpa på www.impecta.se ... tror inte man måste ha men det hjälper lite om man är nybörjare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|