Peztis
Ja, hur förvarar ni era fröpåsar, egentligen? Inte var (de ska ju förvaras svalt, torrt och mörkt) utan HUR?

Själv har jag en gammal kakburk i plast som jag satt en mittbit med kartong - en sida för blommor och en för grönsaker. Sedan har jag satt plastbitar som sticker upp (som ett kartotek, ungefär) med uppdelningar som förkultiveras, sås innan maj, sås i maj, sås efter maj, sås i juli, höstsådd, gamla fröer, tomma påsar. Ungefär... Det funkar rätt bra fast nu har jag så många höga påsar att mina uppdelare inte syns. Och det är inte så skoj när man råkat välta ut kartongen oc man får dela upp allt igen (har hänt en eller två gånger).

Funderade på om man skulle köpa plastfickor för foton och sätta påsarna i...? Fast det blir nog rätt meckigt när man är vid landet och ska så morötter, rädisor osv.

Så hur har ni löst det - om ni har löst det, vill säga!
Skruttis
Använder mig av fyrkantiga rottingkorgar där det är uppdelat i olika avdelningar för grönsaker, perenner, ettåriga, träd/buskar samt tomma fröpåsar.
I varje avdelning är det bokstavsordning som gäller.
Optimalt? Njae, det är det väl inte men det funkar skapligt i a f.
Börjar bli lite väl många tomma fröpåsar. Slänga kanske..... blink.gif
Malin_MeL
samlare som jag tyvärr är sp vill jag ha kvar de tomma påsarna så jag vet vad jag sått.

innan hade jag en låda med olika kuvert i där jag hade grupperat, men det blev snabbt ohanterligt.

nu har jag ett fotoalbum, men fasta sidor, där jag skriver lite noteringar om de olika fröerna. det är inte heller oplimalt.

nästa gång ska jag köpa fotofickor, då kan man ju flytta om och gruppera som man vill. men jag kör nog på med den lösningen jag har nu tills den blir full.
Eva 33c
Just pärmar med lösa fotofickor har jag. Tre uppdelningar: perenner/buskar/träd, sommarblommor och köksväxter. De sitter i ungefärlig bokstavsordning på det vetenskapliga namnet. Sen har jag själva anteckningarna om sådd mm i en databas. Så där gör jag urvalet, tex ska jag så lite perenner nu i höst. Då tar jag fram en lista i databasen med de fröer som behöver kallperiod, och sen plockar jag fram de påsarna ur pärmen, lätta att hitta pga bostavssorteringen.

När det är dags att så köksväxter så följer inte pärmarna med ut, utan bara påsarna. Tar påsarna slut, som de ju ofta gör, noterar jag det i databasen.
Jag är lite datanörd i vissa avseenden. Men för tillfället har jag 190 olika sorters perennfröer (de övriga grupperna har jag inte inventerat än) så det känns som datalistor är ett måste för att ha koll för mig.
officinalis
Fungerar det verkligen bra i pärm? Kan tänka mig att fröerna gör så att pärmarna snabbt blir proppfulla.
Eva 33c
Det beror lite på. Perennfröerna är ofta ganska små. Till mina 190 sorter (men det är "lågsäsong" på innehav just nu...) går det åt 2 pärmar. Köksväxterna fyller 2 pärmar vid "högsäsong" eftersom ärter och bönor bl a är så skrymmande. Bland sommarblommorna är det bla krassefrön som är lite tjocka. Men visst blir pärmarna rät skrymmande, jag förvara dem i en garderob så jag "slipper se dem" . Men för mig är det praktiskt.

Pärmarna fylls ju heller inte på oavbrutet, för de flesta fröer används ju. Så mina totalt 5 pärmar kommer inta att bli fler.
Wilmer
CITAT (officinalis @ 26-10-2009, 10:00) *
Fungerar det verkligen bra i pärm? Kan tänka mig att fröerna gör så att pärmarna snabbt blir proppfulla.

Jag har också pärm, flera stycken uppdelat i perenner grönsaker etc.. Så har jag också gamla boxar för disketter, de är perfekta med färdiga uppdelningar och allt tummenupp.gif Pärmarna tar jag med till lotten när det är sådags..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon