Silur
Hej igen!

Här kommer en fråga som kanske inte finns svar på.

Jag skulle behöva förslag på ett mindre träd eller hög buskage på ca. 5 m som klarar sig på 50 cm djup jord på en smal men lång hylla (50 cm bredd). Det är bakom en stödmur. Platsen är solig och vindskyddad, Zon 2.
Näring och vatten ( med droppslang) ordnar vi.
Det behöver inte bli supervackert. Hellre någonting där och inte så vackert än ingenting.

Tack!

Huggorm
Rönn skulle klara sig fint, men dom blir ju gärna lite mer än fem meter
Silur
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 22:24) *
Rönn skulle klara sig fint, men dom blir ju gärna lite mer än fem meter

Tack!..
Högre än 5 m spelar det ingen roll. Ännu bättre iåsfall....

Tänker du t.ex på Sorbus Aucuparia?

Tack igen...
Huggorm
CITAT (Silur @ 25-10-2009, 10:24) *
Tack!..
Högre än 5 m spelar det ingen roll. Ännu bättre iåsfall....

Tänker du t.ex på Sorbus Aucuparia?
Tack igen...

Just den, alltså vår vanliga svenska rönn. Den är känd för att kunna växa på de mest omöjliga platser, som i klykan mellan två stammar på ett annat träd och i bergsskrevor med nästan ingen jord alls. Antar att storleken hålls nere av bristen på rotutrymme, så fem meter är kanske ungefär vad den slutar på. Det finns ju även andra rönnar, men jag vet inte hur deras egenskaper är riktigt
Silur
CITAT (Huggorm @ 25-10-2009, 10:56) *
Just den, alltså vår vanliga svenska rönn. Den är känd för att kunna växa på de mest omöjliga platser, som i klykan mellan två stammar på ett annat träd och i bergsskrevor med nästan ingen jord alls. Antar att storleken hålls nere av bristen på rotutrymme, så fem meter är kanske ungefär vad den slutar på. Det finns ju även andra rönnar, men jag vet inte hur deras egenskaper är riktigt

Hej!

Har ni någon erfarenhet av "Prunus Padus Colorata"?
Huggorm
CITAT (Silur @ 25-10-2009, 14:51) *
Hej!

Har ni någon erfarenhet av "Prunus Padus Colorata"?

Kan jag inte påstå, men vanlig hägg vill ju ha näringsrik och fuktig jord, så du får inte snåla med droppslangen i såna fall
KRT
Har inte många barrträd granska grunda rötter? Tall t.ex., de kan ju växa precis var som helst smile.gif
Peztis
Om du är inne på rönn så måste jag slå ett slag för Ullungrönnen, Sorbus dodong, som blir så otroligt vackert på hösten!
Huggorm
Eller björnek (Quercus ilicifolia), ett litet knotigt buskträd med spetsiga eklöv som blir alldeles illröda på hösten. Trivs bra i torra och magra lägen, och blir nog lagom stor. Svår att få tag på dock, jag har inte hittat någon försäljare i Sverige

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Que...icifolia_02.jpg
Silur
CITAT (Huggorm @ 25-10-2009, 17:00) *
Eller björnek (Quercus ilicifolia), ett litet knotigt buskträd med spetsiga eklöv som blir alldeles illröda på hösten. Trivs bra i torra och magra lägen, och blir nog lagom stor. Svår att få tag på dock, jag har inte hittat någon försäljare i Sverige

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Que...icifolia_02.jpg

Men jag tror att zetas.se brukar hjälpa med sådant.
Man kan fråga dem m det går att beställa ett sådant och vad det skulle kosta.
Sedan vet jag inte vad det händer om man inte bor i Stockholms trakter.

CITAT (Peztis @ 25-10-2009, 16:54) *
Om du är inne på rönn så måste jag slå ett slag för Ullungrönnen, Sorbus dodong, som blir så otroligt vackert på hösten!

Men Dudong är ju mer krävande eller? Jag har inte så mycket jord (djupet).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon