david
I många år har vi skurit ner inomhuspelargonierna mycket hårt i februari och därefter gett dem ny jord - enligt reglerna. Nu undrar jag om man kan göra det redan nu - under december? Dom är ju inte granna längre, för att uttrycka det milt...
cinis74
Det kan vara lite svårt att få sticklingar att rota sig den här tiden på året så jag brukar vänta till februari / mars innan jag klipper ner mina pellisar och då rota sticklingarna i ett akvarium som fungerar som ett miniväxthus.

Försöker just nu rädda sticklingar från en hängpelargon (Explosive) som inte ville vara med längre men som det ser ut så går jag bet....
Annki
Självklart! Du behöver inte vara rädd att kapa redan i höst, men gå inte lika hårt åt dem som du ska göra på våren. Jag skar ned mina Mårbacka till ca 1/3 inför vinterförvaringen. Resten tar jag i februari. Däremot är det lite jobbigt att ta sticklingar nu, när ljuset är så dåligt.

Pelargoner är nog det tåligaste som finns! Du kan göra nästan vad som helst med dem, och de kommer igen! Men om du tillhör dem som vattnar under vinterförvaringen - var supersnål, om du beskurit! Jag vattnar inte en droppe mellan november-februari. Men då står mina i ca +8 och mörkt.

Däremot tycker de om att du pratar med dem. Så klappa lite på dem i vår och säg "Duktig pelargon!" wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon