Ha överseende med att jag är ny i kompostsvängen..
Träden har fällt sina sista löv på tomten. Bör man räfsa ihop dem, eller fyller de någon funktion om de ligger kvar? Fungerar det att bara samla ihop dem i en hög, och kanske hålla nere dem med några större pinnar?
/Sara
Löv är väldigt bra på många sätt. Bäst är om du har en chans att gå över dem med gräsklippare så att det finfördelas lite och därmed förmultnar snabbare. Du kan givetvis blanda in löv i dina komposter, men du kan också lägga dem på grönsaksland, i rabatter etc för att skydda jorden från djup tjäle och därmed hålla mikrolivet och nedbrytningen igång även under vinterhalvåret.
En kompost gjord på bara löv tar längre tid att bryta ned än en kompost där man blandar olika material - jag har läst att det tar ung 3 år, då ska man vända den varje år. Men sen - de som gör det säger att ingen jord blir så bra som lövkompost. Själv har jag aldrig provat, jag odlar mkt grönsaker och behöver alla löv jag kan hitta för att lägga över landen på hösten.
Aqvakul
25-10-2009, 09:49
Numera så lägger jag alla löv i rabatterna och under buskarna och myllar över lite jord så att nedbrytningen sker snabbare, enkelt och effektivt. Eklöven, som bryts ner långsamt, lägger jag under rhododendrona.
Jag har just sett flera villaägare som beställt hem containrar, och krattar ihop löven och får dem bortkörda. Folk beter sig verkligen underligt åt.
Aqvakul
25-10-2009, 10:50
CITAT (KURT @ 25-10-2009, 10:49)

Jag har just sett flera villaägare som beställt hem containrar, och krattar ihop löven och får dem bortkörda. Folk beter sig verkligen underligt åt.
Städat och fint ska detv va´...
Själv har jag en lövkompost som är 120cmx300cm. Den tömmer jag varje höst i landet o blandar med den brunna matkomposten. Av löven är det bara jord kvar, men då har den legat 1 år o förmultnat.
skogstroll
25-10-2009, 12:37
CITAT (Aqvakul @ 25-10-2009, 10:50)

Städat och fint ska detv va´...

tokstollar
Hej
Löv gör bara jord strukter bättre för att alla näring som de har gick till rötter före föll dom .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.