|
Har fått ett rejält utbrott av sköldlöss på mina orkideer, de som stått ute i sommar..... Eftersom det rör sig om ett 10-tal växter (mer eller mindre angripna) så måste jag hitta något som är lite tidseffektivt också, alltså är manuell bekämpning inte riktigt möjlig (mer än att jag självklart går över växterna flera ggr per vecka och dödar alla jag ser). Orkideerna mår inte jättedåligt eftersom ajg är noga med att ge dem gödning och duscha, jag har bara förlorat en hittills. Men vinterna är en tuffare tid och jag är rädd att luseländet ska försvaga dem underen tid då de är känsligare än normalt.........
Har försökt med pyrosol-spray men det tar inte död på eländet. Tänkte prova provado-pinnar men orkideerna står ju inte i jord utan kompost och jag tvivlar på att verkan blir lika bra. De får ju dessutom inte så mycket vatten som en vanlig krukväxt. Eftersom man nog får betraka orkideer som "känsliga växter" är jag lite rädd för såpsprit och annat som man "duschar" växterna med. Men är öppen för alla förslag eftersom situationen börjar bli akut.
Någon som har haft samma problem och framgångsrikt behandlat växterna? Kan man lösa upp pinnarna i vatten och vattna med provado-vattnet, eller är spray bättre på orkideer?
Det går att lösa upp provadopinnarna, men det luktar inget vidare. Sköldlöss har en väldig förmåga att gömma sig i jord och kompost, så i detta fallet skulle jag nog: 1. Manuellt plocka bort allt jag ser, orkidé för orkidé. 2. Byta all kompost och spagnum 3. Duscha alla växterna i ljummet vatten innan återplanteringen 4. spraya alla växtdelar utom rötterna med Provado spray
Ett tidskrävande arbete, men antagligen den som kommer fungera bäst. Sköldlöss är bland det svåraste att bli av med.
CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 09:47)  Det går att lösa upp provadopinnarna, men det luktar inget vidare. Sköldlöss har en väldig förmåga att gömma sig i jord och kompost, så i detta fallet skulle jag nog: 1. Manuellt plocka bort allt jag ser, orkidé för orkidé. 2. Byta all kompost och spagnum 3. Duscha alla växterna i ljummet vatten innan återplanteringen 4. spraya alla växtdelar utom rötterna med Provado spray
Ett tidskrävande arbete, men antagligen den som kommer fungera bäst. Sköldlöss är bland det svåraste att bli av med. Problemet är bara - innan jag hunnit göra detta på alal 10 har förmodligen den första fått det igen....  Har dykt upp i alla rum, även på orkideer som inte haft kontakt. Kan de små jäklarna flyga eller  Hittade en nyhet på bekämpningsmedelshyllan, Calypso. Innehåller samma verksamma beståndsdel som provado MEN är ett flytande koncentrat som man vattnar blommorna med - så det borde kunna fungera på orkideerna och deras kompost också.....
kentbra
25-10-2009, 15:54
Fick sköldlöss på nästan samtliga (120 st) när jag tog in dem. Gav nästan upp allt vad orkideer heter. Mina hoyor klarade sig utan problem. Tänkte först slänga alla orkideer men tog ett drastiskt beslut. Ställde alla i svarta sopsäckar 3 till 5 stycken i varje. Fyllde sedan säcken med RADAR. efter 3 dygn tog jag ut och duschade av alla och ännu har jag inte sett en enda lus. är nu drygt två månader.
Är väl kanske inget att rekommendera, men istället för att slänga dem, kan man prova.
CITAT (kentbra @ 25-10-2009, 15:54)  Fick sköldlöss på nästan samtliga (120 st) när jag tog in dem. Gav nästan upp allt vad orkideer heter. Mina hoyor klarade sig utan problem. Tänkte först slänga alla orkideer men tog ett drastiskt beslut. Ställde alla i svarta sopsäckar 3 till 5 stycken i varje. Fyllde sedan säcken med RADAR. efter 3 dygn tog jag ut och duschade av alla och ännu har jag inte sett en enda lus. är nu drygt två månader.
Är väl kanske inget att rekommendera, men istället för att slänga dem, kan man prova. Allt är bra att prova. Dör dom så dör dom. Det lär dom ju göra om man kastar dom också. Jag håller på med Provado/såplösning och det fungerar än så länge, men vet inte när jag vågar sluta. Hållt på en månad nu. En kaktus gav jag upp, för där såg jag inte ens bladen för alla löss. (epiphyllum)  Kanske dags att göra uppehåll nu och testa radarmetoden om dom kommer tillbaka.
Sussie F-Flower
25-10-2009, 21:58
CITAT (pejori @ 25-10-2009, 22:13)  Jag håller på med Provado/såplösning och det fungerar än så länge, men vet inte när jag vågar sluta. Hållt på en månad nu. Gör du EN gång i veckan eller hur gör du? Inte varje dag väl...?
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-10-2009, 21:58)  Gör du EN gång i veckan eller hur gör du? Inte varje dag väl...?  Nä. Inte varje dag, men var tredje dag...
Sussie F-Flower
26-10-2009, 08:04
CITAT (pejori @ 25-10-2009, 23:31)  Nä. Inte varje dag, men var tredje dag...  Oj, det var ihärdigt! Då borde du väl antagligen ha fått veck alla okläckta samt kläckta vid det här laget?
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-10-2009, 08:04)  Oj, det var ihärdigt! Då borde du väl antagligen ha fått veck alla okläckta samt kläckta vid det här laget? Hoppas på det, så jag ska nog börja med uppehåll nu och kolla om dom är riktigt borta.
Nu kan jag berätta hur uppehållet gick... Idag visade den första lusen sig och.... Behöver jag skriva mer Nu blir det riktigt "tungt artilleri"....(läs gift!!!)
Sussie F-Flower
11-11-2009, 23:30
CITAT (pejori @ 11-11-2009, 23:23)  Nu kan jag berätta hur uppehållet gick... Idag visade den första lusen sig och.... Behöver jag skriva mer Nu blir det riktigt "tungt artilleri"....(läs gift!!!)  Faan också!!!! Lider med dig!!!  Hur långt blev uppehållet...? Dra på nånting som innehåller cypermetrin!!! Orkidéerna tål det... och ALLA kryp dör! Vågar faktiskt lova det till 99,9%! Radar Raid finns med cypermitrin men då har den även en olja i sig som gör att bladen blir svarta... bara så du vet...
blomkronan
11-11-2009, 23:46
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 23:30)  Faan också!!!! Lider med dig!!!  Hur långt blev uppehållet...? Dra på nånting som innehåller cypermetrin!!! Orkidéerna tål det... och ALLA kryp dör! Vågar faktiskt lova det till 99,9%! Radar Raid finns med cypermitrin men då har den även en olja i sig som gör att bladen blir svarta... bara så du vet... Men Sussie glömde du nämna Myrr-C ??? eller tänker jag fel??? kan man inte använda det??? det innerhåller ju cypermitrin
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 23:30)  Faan också!!!! Lider med dig!!!  Hur långt blev uppehållet...? Dra på nånting som innehåller cypermetrin!!! Orkidéerna tål det... och ALLA kryp dör! Vågar faktiskt lova det till 99,9%! Radar Raid finns med cypermitrin men då har den även en olja i sig som gör att bladen blir svarta... bara så du vet... Jag slutade den 27 okt. och hittade första idag... Här Ska dödas!!!! Då blir det cypermetrin och garderar med 95% sprit på det.. MYRR C det ska jag införskaffa. hjälper det mot tvestjärtar och liljebaggar så.. Nu är det mord som gäller
Hej Du kan kan ställa dom några timmar varje dag ute i kyla. H:bassam
skogstroll
12-11-2009, 08:46
jag ångrar själv att jag inte lade ner mer jobb på att bekämpa mina löss. Jag hade så många orkidéer  ... tobaksvatten funkar hyfsat men man måste rengöra hela plantan för det sitter några rackare nere i komposten också
Sussie F-Flower
12-11-2009, 09:02
CITAT (blomkronan @ 11-11-2009, 23:46)  Men Sussie glömde du nämna Myrr-C ??? eller tänker jag fel??? kan man inte använda det??? det innerhåller ju cypermitrin -Självklart!!!  Tänkte bara på vad som fanns i sprayform...
Tanken var god, men jag tror inte så... [attachment=44231:5793_p58569.jpg] [attachment=44232:5793_p58570.jpg] [attachment=44233:full_5786_p18544.jpg] CITAT (Bassam @ 12-11-2009, 03:25)  Hej Du kan kan ställa dom några timmar varje dag ute i kyla. H:bassam
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 12:37)  Tanken var god, men jag tror inte så... [attachment=44231:5793_p58569.jpg] [attachment=44232:5793_p58570.jpg] [attachment=44233:full_5786_p18544.jpg] Det var en rejäl uppsättning!!!! Inget man flyttar ut några timmar per dag, eller ens plockar så mycket löss man kan för hand
Suck...nä. Då fattas ändå bilder på två sovrum och halva v-rummet. Tro mej. det har inte blivit mindre växter sedan dom bilderna togs.. Har en blomma skiten får man behandla alla..
Förstår vad du menar.... Det sprider sig till allt, tom mellan olika rum (hur de ny lyckas med det  ).
Hej,hittade detta på nyttodjur .se Sköldlus Det finns många olika arter sköldlöss, men den vanligst förekommande är Coccus hesperidum. C. hesperidum finner man på diverse ”gröna växter, som ex. ficus, lager, m.m. Sköldlusen kan klara svenskt sommarväder om den står ute, men inte svenska vintern. Står plantan ute sommartid kan sköldarna parasiteras av inhemska arter av parasitsteklar. En annen ofta förekommande art i växthuset är Pulvinaria sp., på ex. vin eller persika (se foto). Detta är en svensk art, som också kan finnas på olika lövträd och buskar.
Sköldlöss kan inte flyga och är oftast endast i stånd att röra sig runt på plantan i lusens första larvstadium. Därefter slår sig sköldlusen ner på ett fast ställe på plantan. Äggen (som kan vara upp till 2000) bildas under skölden. Därifrån kläcks små larver, som fördelar sig på plantan. Ofta ses klistriga blad; det är "honungsdagg" som sköldlusen utsöndrar.
bekämpning är att skrapa med kniv eller med rotborste längs stammar och grenar och att hålla ögonen på när vandrarlarverna kläcker och börjar att kravla runt på plantan (ofta mitt på sommaren). Dessa små stadier av sköldlusen kan bekämpas med ett par sprutningar med insektsåpa eller plantoljor. Hälsar strepp
Crazy4Flowers
16-11-2009, 14:35
Tror på att spruta Radar ordentligt i varje rum, sedan fara och hälsa på någon eller gå på långpromenad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|