Siv i Bollnäs
25-10-2009, 09:48
Denna sommar planterade vi en honungsros - Rosa Helena Hybrida - mot en träspalje. Plantan blommade inte i år, men hade vid köpet redan drygt meterlånga friska grenar. Den står i söderläge men i nedre delen av tomten som är mycket kuperad. I den nedre delen brukar det vara frost tidigt och länge. Vi bor i zon 5. Grenarna är nu bortemot ett par meter långa och har i likhet med mycket annat fortfarande bladen kvar. Vi har haft många nätter redan med frost - ner till minus 6 grader emellanåt. På dagarna är det några varmgrader. Jag brukar inte linda in hela rosenbuskar med vinterskyddande väv, då mina rosor går till minst zon 5 eller mer. Men denna ros är ju en utpräglad klätterros som blir väldigt stor och hög. Borde man linda in grenarna med något med tanke på det? När ska man göra det? Eller tror ni att den klarar sig ändå?
Tacksam för svar!
Sivan
svennis
25-10-2009, 10:04
Inte lätt att svara för en skåning med Zon 1
Kul om den klarade sig utan något skydd, har aldrig sett några köldskador.
Det är väl våren med sol och växlande med minusgrade som kan knäcka den..
Sköna Helenae x.jpg
Jag gör inget med min hybrida och den står i Ångermanland ganska tuff z 5. Någon enstaka gren kan vara svart på våren men det gör bara att den blir lite naturligt friserad.
Föresten så är den så taggig och aggressiv att jag inte gärna närmar mig den frivilligt.
/Anki
Siv i Bollnäs
25-10-2009, 10:22
Tackar för svar! Få se ifall det kommer några fler synpunkter!
Hälsningar Siv
På sikt blir den så stor att det inte är rimligt att täcka den, så det är väl lika bra att se vad den går för direkt. Låt den stå utan täckning, tycker jag. Dör den så har du inte förlorat en massa år med täckning och att den dör sedan för att den inte går att täcka längre.
Vid nyplantering gör man en liten kulle kring rötterna,annan täckning behövs inte.Jag täcker inte min hybrida,den är så stor att jag tog bort två tredjedelar av din i höst.
Honungsrosen i all sin prakt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.