Siv i Bollnäs
Jag har artros i händerna och har provat olika sorters glukosamin på apoteket i ungefär ett år. Jag tycker inte att de har hjälpt särskilt mycket, men jag vet ju inte hur det varit om jag inte tagit dom...Tål inte de mediciner som läkaren skrivit ut (Diklofenak och Naproxen) - dessutom är ju dessa bara symptomlindrande.
Nu gör ju hälsokosthandeln reklam för nyponpulver från s k strandnypon, (Rosa canina står det på burken). och påstår att det ska vara verksamt mot artros. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?? Varför ska det vara just "strandnypon"? Går det inte lika bra med t ex Rugosa. Vi har en hel häck med rugosor...
Hälsokosthandelns medikamenter är ju svindyra! Den sort jag köpte häromdan heter Nypozin och innehåller också 30 mg Kondrotin. Jag är tacksam för synpunkter och om det är någon som vet något om såna här preparat?
Ogräs_
Jag vet att man ger hundar med artros nyponpulver, men har aldrig hört att det krävs någon speciell sort. Även blåbär brukar hjälpa hundar. Båda två innehåller väldigt mycket antioxidanter och jag antar att det är åtminstone en del av det man vill åt.

Jag tycker att du borde testa dina egna nypon och se om det blir någon skillnad.
KURT
En snabb sökning verkar visa att det kan hjälpa en del, men det är knappast ett undermedel som hjälper alla. Och det borde gå utmärkt att torka egna nypon, substansen borde finnas även i andra nypon, även om Rosa canina kanske innehåller mera. Och enligt SKUD så bör Rosa canina heta stenros, någon strandros finns inte i SKUD.
Siv i Bollnäs
Tack snälla ni. bussigt att ni svarade!
sivan
Meriona
Atrox hjälper mig någorlunda om jag tar 2 tabletter om dagen. Inte så att jag blir symptomfri, men jag kan iallafall promenera, vilket knappt går utan.
Strandnypon har jag bara läst om, men jag har också för mig att de inte får kallas naturläkemedel längre? Jag har inte prövat, vad kostar de att äta per månad?
Intressant tråd!
KRT
Testa, blir det bättre är et ju jättebra, annars har du iaf prövat.

Vi gav vår hund (som hade artros i armbågen) något som hette BioSynov. Innehöll en massa gurkmeja (som tydligen ska innehålla något antiinflammatoriskt), Vit E och något annat. Samt kallpressad linfröolja eftersom det innehåller omega 3 och/eller 6, vilket också skulle vara bra. Vet inte om det gjorde någon skillnad dock, men man vill ju gärna tro det. Tillägg - hon fick självfallet även receptbelagda värkmediciner vid behov.
Christa
CITAT (KURT @ 25-10-2009, 10:46) *
En snabb sökning verkar visa att det kan hjälpa en del, men det är knappast ett undermedel som hjälper alla. Och det borde gå utmärkt att torka egna nypon, substansen borde finnas även i andra nypon, även om Rosa canina kanske innehåller mera. Och enligt SKUD så bör Rosa canina heta stenros, någon strandros finns inte i SKUD.

Det växer ju ofta nypon vid stränder och de kanske innehåller mer mineraler. En del menar ju att man får i sig mineraler bara genom att andas in havsluften.

Strandnypon kanske bara innebär att de vuxit nära havet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon