Jag har två stycken dvärgtujor som står i vägen nu när jag tänkt ställa ut två pallkragar. Jag hade tänkt att jag skulle göra iordning kragarna nu på hösten så kan jag fylla upp med lite löv och så.
Jag bor i Gävle, det har varit många frostnätter här men just nu är det på plussidan dygnet runt för det mesta.
Hur kan jag göra? Kan jag flytta tujan nu? Jag har ett land som för tillfället är tomt i väntan på grönsakssådd, kanske jag kan ställa dom där fram till våren i så fall? Jag vet nämligen inte riktigt vart dom ska ha sin plats sen.
Hej
Du kan flytta dom till soliga platsen , men du ska ta med dom stora jordklumpa och borta några rötter plus du ska vattna och ge dom näring bra till ett år efter flyttning , om dom växer stark korta grenar och om de är mycket långa toppa dom.
H:Bassam
Davidia
26-10-2009, 12:21
Knepig fråga, tycker jag.
Thujor kan vara lite knepiga, och många förordar faktiskt sommarplantering just därför. Jag hade därför varit lite tveksam till omplantering nu på hösten. Jag hade hellre gjort en omplantering på våren och vattnat ofta.
Tror heller inte att det är så bra att du bara ska rotslå thujorna i ditt trädgårdsland så länge, naturligtvis så kan det gå, men jag har sett alltför många barrväxter som torkat ut när de flyttats runt. Om du ska göra en plantering nu på hösten, är det bättre att du planterar dem på deras fortsatta planteringsplats med en gång.
Annars håller jag med Bassam om att det är viktigt att du får med en ordentlig jordklump och att sköta vattningen kommande år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.