Full version: Mossrosor
nina L
Jag vill ha en riktigt mossig mossros. Vilken ska jag välja då?
Kan inget om dessa rosor.
Åsa, mälardalen zon 2
Själv gillar jag den ursprungliga mossrosen Common Moss som enligt rosensällskapets hemsida (rosengalleriet, mossrosor) är den finaste.

Common Moss har flera synonymer så den kan ibland heta: Communis, Old Pink Moss, Muscoa Communis

Härdig till zon 5, engångsblommande.

Doftar mycket gott, enligt Rosor för nordiska trädgårdar så kan den lätt få mjöldagg om den står lite för inklämt själv har jag den mera luftigt och jag har inte haft några problem med sjukdomar.

Låna gärna boken Rosor för nordiska trädgårdar del 1 av L-Å Gustavsson Det finns en massa bilder på mossrosor. Helsidesbilden på Communis (Common Moss) var den som fick mig att välja just den sorten.

Ofta är mossrosorna engångsblommande men i boken finns några som remonterar.
nina L
OHH vad vacker! Tack för tipset biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Den mest mossiga lär vara Mousseux de Japon- men den är inte speciellt vacker i blomman.

Jag kan med glädje rekommendera Henri Martin, underbar kraftig och skuggtålig mossros ;-)
Pelisson är en annan vacker mossros och en ros som inte är en mossros men ser ut som en är ju Chapeau de Napoleon, Napoleons mössa ;-) klart underbart charmerande - ser mkt mossig ut men det är en cristatavariant av ros - inte körtlar som i mossrosens fall.

Capitaine John Ingram är en annan mörk skönhet, Alfred de Dalmas är en näpen nyponskär underbar mossros, även kallad Mousseline ;-) (ljuvligt namn va?)

Kan man få tag i Pelisson så är det en ljuvlig mossros den med :-)
Salet höjs ofta till skyarna men jag tycker den inte är så rent rosa i färgen - misstänker att den ofta höjs till skyarna då man itne odlar Mousseline.

Lycka till i Rosjakten - Flora Linnea, Cedergren samt Löta och Zetas har säääkert att Du söker,

Hälsar Ingrid
Virgo
hej,

Varför heter det mossros?
Ingrid på Västkusten
Men Wilhelm! Kika på Åsas bild - där ser Du 'mossan' - det är alltså växtens körtlar och gnuggar man dessa så luktar de dessutom ;-)

Hälsar Ingrid
nina L
Doftar rosenbusken (mossrosen) även när den inte blommar?
Ingrid på Västkusten
Det kan den göra vissa fuktiga dagar om man har näsan nära - men itne så man märker det för övrigt.

Hälsar ingrid

PS Förresten så tar jag tebaks allt jag skrev om Alfred de Dalmas (Mousseline) - den åkte upp häromdagen - för LITE mossa och för fes-rosa blommor!
kerstin z5-6
Salet vissnar dessutom urfult .. ett nog så viktigt kriterium i min "have":)
Min favorit bland mossorna är "Nuits de Young" och William Lobb pga färgen bla ..
Bilden visar Nuits.d.ymossros
Adri-Anne
Henri Martin och Nappemössan är både alldeles ljuvliga rosor, med en ljuvlig doft.
Blommorna är perfekta till rosengele, rosenmarmelad och kanderade rosenblad.
Exotic
Hej På Er Alla,

Jag köpte min första mossros denna sommaren,och jag blev kär i wub.gif Mousseux de Japon,och jag som är novis på allt vad rosor heter tycker dock att den allt har 1 fin blomma och mossan ser härlig ut på den grön och skööönnn smile.gif rolleyes.gif
Här är blomman
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...elaine&pid=4631
Och lite mossa smile.gif
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...elaine&pid=4630
Ha det rolleyes.gif
Ingo
Jag har Henri Martin och gillar blomningen och mossan skarpt MEN däremot har jag lite problem med växtsättet/läget. Som den står hos mig skuggas de från förmiddagssolen av andra buskar men middags- och eftermiddagssolen har den friare tillgång till. Då trodde jag i min naivitet att den skulle utnyttja den sol den kan få mest av men nej då, den vrider sig mot förmiddagssolen så den mer eller mindre lägger sig i de andra buskarna. Jag har funderat på om den kanske skulle växa snyggare i ett mer helskuggigt läge som den ju lär tåla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon