Jag och min sambo vill flytta till en villa så snart vi båda har jobb. Eventuellt hamnar vi i en annan del av landet - man följer ju jobben! Men hur pass bra klarar rosor av att bli uppgrävda och flyttade så långt! Uppenbarligen kan man skicka mindre plantor kors och tvärs över landet, men om det är en lite större planta? Någon som har erfarenheter av detta? För om det är väldigt svårt att ta med rosorna kanske man inte borde köpa några nya tills efter flytten... eller vad tror ni?
Aqvakul
25-10-2009, 12:06
Föreställer mig att det handlar om att gräva upp, kruka in (stor kruka!) ochb skicka med flyttlasset. Det låter som det både blir dyrt och omständligt. Alternativet är någon form av kyltransport. Men om det är möjligt att ordna, och till vilken kostnad, har jag ingen aning om.
jag tycker du ska njuta av dina större växter nu och kallt räkna med att det får bli nya växter om du flyttar långt.
Det kanske går om man klipper ner dem ordentligt. Frågan är om det är värt besväret?
Köp nya, det är inte värt besväret. Rosor är inte så dyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.