Jag har en katthona som snart fyller 6 år. När hon var drygt ett år gammal lämnade vi henne till en veterinär för kastrering. Detta gick dock snett, för det första så vägrade hon somna av sövningen, hon stressade upp sig och veterinären fick ge en hög dos för att lyckas söva henne. Trots detta vaknade hon under operationen och veterinären var således tvungen att ge henne ytterligare sövning. Sedan sa veterinären att hon hade någon form av missbildning och att hon därför inte kunde genomföra kastreringen, så katten syddes ihop utan att ha blivit kastrerad och hela operationen var totalt i onödan.
Jag har två katter, de är syskon, och båda löper. Dock löper inte denna katt lika tydligt som sin syster men jag skulle ändå säga att hon löper. Eftersom kastreringen misslyckades har hon fått p-piller och nu har komplikationer tillstött. Jag märkte för cirka 2 veckor sedan att hon hade svullna juver så jag tog henne till en annan veterinär (har inget förtroende för den förra längre) och veterinären sa att hon är skendräktig. Hon har till 99.9% säkerhet inte träffat någon hanne då hon bara är ute i trädgården när vi är med. Veterinären ville i alla fall göra ett nytt försök till kastrering då han menade på att hon har någon slags hormonpåverkan från äggstockarna som inte är nyttig, kan leda till tumörer om inget görs.
Att försöka kastrera igen när jag vet hur stora komplikationer det blev förra gången känns inget kul. Men jag vill ju inte heller att katten skall få cancer pga. hormonpåverkan/p-piller. Hur sjutton ska man göra egentligen?