Full version: Nyinköpt krukväxt
skogstroll
Denna köpte jag på stan för att jag dels behövde mera krukväxter och dels för att jag tyckte att bladen är balla. Nån som vet vad den heter och hur den vill ha det? smile.gif

[attachment=43676:PA250001.JPG]
GudrunS
Det liknar Mose stentavlor (Maranta leuconeuera). En ganska anspråkslös krukväxt som inte vill stå i direkt solsken.
RitRat
Jag tycker att den här växten är mycket högre och kraftigare än Moses stentavlor (bilder här)
http://images.google.se/images?hl=sv&r...oq=&start=0

Bladskaften är höga och bladen stora och glansiga.
varghem
hmmmmm det pratades om vikingsköld innan här nånstans... undrar om det inte är en sån... får inte fram nåt vid sökning
den har om jag inte är alldeles fel lite köttiga glansiga blad och bladen kommer från i stort sett jordhöjd??
RitRat
Jag hittade med namnet vikingasköld. Och sen bild-googlade jag med det latinska namnet:
http://images.google.se/images?hl=sv&r...oq=&start=0

Den är det nog!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (varghem @ 25-10-2009, 20:53) *
hmmmmm det pratades om vikingsköld innan här nånstans... undrar om det inte är en sån... får inte fram nåt vid sökning
den har om jag inte är alldeles fel lite köttiga glansiga blad och bladen kommer från i stort sett jordhöjd??

japp det kan det nog vara

exempel

Alocasia rugosa eller Alocasia clypeolata

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Araceae...none/cultivar/0
skogstroll
tack för alla svar! nånstans däromkring är det. Det är en ganska ball planta med jätteblad som toalock, ser lite dinosaurisk ut smile.gif
skogstroll
nu har den fått en mysko blomma och en till på väg smile.gif

[attachment=44555:PB210003.JPG]

[attachment=44556:PB210001.JPG]
KRT
Blommorna påminner ganska mycket om kallans blommor (fast de är ju mer färgglada smile.gif), och jag kans inte låta bli att tycka att de är lite småsnuskiga naughty.gif
skogstroll
ja heheh naughty.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 21-11-2009, 10:41) *
nu har den fått en mysko blomma och en till på väg smile.gif

[attachment=44555:PB210003.JPG]

[attachment=44556:PB210001.JPG]

alla i den familjen (Araceae) får sådana blommor eller likande. vad roligt att du fick den till att blomma. tycker dom är vackra och enkla blommor.
evaisa
Läckert!
frågvis
CITAT (skogstroll @ 25-10-2009, 12:42) *
Denna köpte jag på stan för att jag dels behövde mera krukväxter och dels för att jag tyckte att bladen är balla. Nån som vet vad den heter och hur den vill ha det? smile.gif

[attachment=43676:PA250001.JPG]

Hej.
Tittade på din inköpta krukväxt. Tycker mer att den liknar en Peperomia caperata bild

Titta på bilden och jämför, men din växt har kanske större blad.

Tack för ordet denna gång

Britta i zon 2-3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon