vegasus
Hej,

Skulle behöva hjälp med vad detta är för krukväxt. Den har börat se lite vissen ut, så jag vill läsa på om hur man sköter den, så att den piggnar till. Växten har små gröna blad, och de växer på röda stjälkar som blir ganska långa.

Jag undrar också om det går bra att knipsa av en bit av stjälken och föröka plantan på så sätt? I sånt fall, sätter man det i vatten eller direkt i jord?

Tack på förhand!

RitRat
Kan detvaraen peperomia-släkting? Jag är osäker.

Det går alldeles utmärkt att ta toppskott av den här typen av växt, men de skulle bli bäst om du väntar till våren när ljuset återkommer. Skott går lika bra att rota i vatten som i porös jord. Det sägs att rötter som bildas i vatten är av en annan sort än de som bildas i jord, och det tar längre tid sedan att växten rotar sig riktigt i jord. Men jag har aldrig märkt någon skillnad. Det är säkert försumbart i hobbyodling. Kan ha betydelse i yrkesmässig odling.
Powerowic
det är inte hemtrevnad då
Alexander-VG-zon3
en Pilea libanensis (synonym; Pilea glauca) tycker jag det ser ut som.
Powerowic
då hade jag rätt jippi

vad tokigt hemtrevnad var ju bara samma familj
vegasus
Pilea libanensis ser precis ut som min växt! Tack så mycket!

Har knipsat av lite och satt i vatten nu, men gör nog det mesta frammåt våren, som RitRat tipsade om.

Tack alla för svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon