marste1209
Hej!

Jag har i min trädgård hittat ett vad jag förmodar frösått äppelträd. Det växer helt undanskymt under en gran och några grenar sticker ut mellan granens grenar. Jag lät det stå kvar efterso jag tyckte det kunde vara trevligt med lite äppelblom i allt det mörkgröna. I år kom ett äpple och jag plockade det idag (25 oktober 2009). Det var lite fågelhackat, men mycket gott! På något vis känns det också som att det skulle gå att lagra någon månad eller så.

Min fråga är: hur bär jag mig åt för att få fler äppelträd av samma sort? Det behöver få en ordentlig växtplats. Ursprungsträdet verkar omöjligt att flytta då det står med sin egen rot under en grans rot.

Vänligen Maria
Åsa, mälardalen zon 2
För att få fler träd med exakt likadan frukt så sår du äppelkärnor (från ett svenskt äpple) ute nu (alt. köpa grundstammar), om 1 1/2-2år eller så har du fått äppelspön, klipp ner dem till ca 15-20 cm ovanför marken tidigt på våren och ympa dit en ymp från ditt träd som får växa upp och bli en stam som du sedan toppar på 70-120cm höjd. (ympriset skördas med fördel strax innan jul och kylförvaras tills det ska användas). Toppningen kan göras vårvinter året efter ympningen.

OBS! Frögrundstammar ger ofta mycket stora äppelträd (+långlivade), även ditt frösådda kan ge upphov till ett mycket stort och långlivat träd.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon