Peztis
Jag minns att på 80-talet var det poppis att plantera avokadokärnor och tipsen för hur man skulle få dem att gro var rätt hysteriska emellanåt. Minns ni att man skulle sätta i fyra tandpetare och sätta över ett glas så att kärnan precis snuddade vid vattenytan?

Nu har jag ett gäng avokadokärnor som jag tänkte försöka driva upp, det var länge sedan sist jag försökte - vet att jag klarat dem ett tag några gånger men sedan så... bladen föll väl av och kvar stod en pinne på några decimeter. Föga vackert.

Så, har ni några bra tips hur man bäst får dem att gro och sedan vidare hur man sköter dem under året?
Alexander-VG-zon3
plantera kärnan som vanligt strax under jordytan, placera sådden varmt. när plantan grott och kommit upp så placera den ljust. håll lätt fuktigt ev låt torka ut lite i mellan.

vidare skötsel - placera den i öst eller västläge (tål också norr men mindre tillväxt). under våren-sommaren håll den fuktig hela tiden och ge näring 2-3gånger i månaden. under hösten sluta ge näring och ev ge den extra ljus (inget måste, men den mår bra av det) och ev lite svalare ca +10c +15c. låt den torka ut mer under vintern men inte så mycket att bladen hänger/torkar in.

du kan också ha den ute under den frostfria perioden. då tar du ut den efter sista frostnatten varit (placera den först i skuggan och ev avhärda den med ett lakan eller en fiberduk ha den såhär i 2-4v) , därefter placera den i halvskuggga (öst eller väst) även ute vill den ha näring och vatten. i aug slutar du ge näring och innan första frostnatten kommer (eller strax vid) så tar du in den och placerar den som en vanlig krukväxt eller i vintervila +5c +10c och ev extraljus.
Peztis
Tack flaxss! det var ungefär som jag trodde då, den är ju en tropisk växt.

Jag vet att jag har lyckats bäst de gånger när jag har stoppat ned kärnan hos en annan krukväxt fär då håller man en annan fuktighet, verkar det som.
Alexander-VG-zon3
iförsig skulle du glömma den ute så tål den några enstaka frostnätter.

den odlas ju i stora plantager i klimat som KAN få kyla och frost vart tredje år. men den är ''både ock'' för den finns i det vilda både i tropiskt och i subtropisktklimat. men du ska ju inte övervintra den för kallt för då kan den bli medtagen.

ja den vill ju hållas fuktig när man sår kärnorna. annars så tycker jag dom är vackra och lätta.

BigDaddy
Jag ska sätta en i jord nu jag med.
Är det ngt speciellt håll på kärnan man ska sätta uppåt?

Läste om det där med tandpetare & vatten. Förstod nu efter att läst denna tråd att det inte är så lyckat, men en sak som stod där var att man skulle sätta ngn speciell sida uppåt.
Är det så i jorden tro? Isf vilken?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 25-10-2009, 20:05) *
Jag ska sätta en i jord nu jag med.
Är det ngt speciellt håll på kärnan man ska sätta uppåt?

Läste om det där med tandpetare & vatten. Förstod nu efter att läst denna tråd att det inte är så lyckat, men en sak som stod där var att man skulle sätta ngn speciell sida uppåt.
Är det så i jorden tro? Isf vilken?

den smala spetsen uppåt i jorden strax under ytan.
Peztis
Om man tittar på kärnan så har den oftast en ljusare fläck där rötterna kommer att komma ut, sitter på andra sidan av spetsen på kärnan - spetsen upp uen bit under jorden och den andra sidan ned alltså.

Sonen fick hjälpa till att peta ned och lägga jord över - man gör ju allt vad man kan för att väcka trädgårdsintresset så att man kan lägga all tid och pengar i trädgården tillsammans!!! biggrin.gif giggle.gif whist.gif devil.gif
BigDaddy
Ok bra. Tack båda.
Ska bli kul att testa detta.

Har bara en kärna just nu så hoppas det lyckas. smile.gif

One shot...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon